Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Danmark eller (DK)

  1. #1

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917

    Danmark eller (DK)

    Jag har registrerat danska orter i notiserna med Danmark som land. Och även i ortsträdet har jag Danmark som land i mitt träd över utländska orter.
    Nu finns det en diskussion att Disbyt kräver att man skriver (DK), men det är nog bara ett rykte.
    Kan någon förklara vad som gäller.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  2. #2

    Ulf Arfvidsson
    Medlemsnr
    39670
    Ort
    Braås
    Inlägg
    117
    Datafilerna i disbyt classic innehåller båda versionerna Danmark eller alternativt (DK). Vid konvertering till nya disbyt hanteras detta utan problem. Möjligen kan disbyt-ombuden ha synpunkter på detta för att deras kontroll skall vara smidig. Förkortningarna kan ställa till det för ombuden i vissa fall. Jag har sett exempel på (D) för Södermanlands län som blivit placerat i Tyskland.

  3. #3
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    Det finns ju även en svensk socken som heter Danmark, om nu det kan ställa till det om det inte står (DK).

  4. #4
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Men om ortsträdet är lagt upp korrekt bör det inte vara möjligt att få det fel. Varken för orter i Södermanland eller för orten Danmark i Uppland.

    Ortsträdet börjar ju med övriga världen, sedan Europa och därefter Danmark

    I annat fall är det ju åtskilliga svenska orter som kan hamna fel. Roma på Gotland (I) hamnar i Italien, där det för all del även finns ett Roma.

    Men dete har jag nu aldrig hört om i Disbyt sammanhang.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •