Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Disgen HTML export till hemsida

  1. #1

    Lennart Bundy
    Medlemsnr
    33477
    Inlägg
    6

    Disgen HTML export till hemsida

    Via One.com har jag släktträd på bundys.se. Har gjort html-export enligt Disgens policy och via One.com:s file manager lagt samtliga filer och mappar i rot-mappen. Detta fungerar.

    Förutom detta önskar jag att göra en variant med alla personer i Disgen tillgängligt via inloggning, exempelvis via knappar på startsidan där man väljer antingen knappen publikt eller inloggning.

    Jag gjorde exporten av alla personer till en mapp kallad inloggning och lade hela mappen i samma rot-mapp som jag tidigare lagt den publika delen. Via htpasswd i file manager har jag tilldelat mappen användarnamn och lösenord.

    Detta fungerar inte trots support kontakter, där jag dock fått länkar till ett antal åtgärdsbeskrivningar men inget som är skräddarsytt för mina problem. Försök med hemsidesmallarna har inte hellre fungerat för min del.

    Söker lösning på problemet!
    Hälsningar
    Lennart

  2. #2
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    Har du följt instruktionerna på https://help.one.com/hc/sv/articles/...a-min-hemsida-
    Det fungerar perfekt för mig, jag har också one.com.

  3. #3

    Lennart Bundy
    Medlemsnr
    33477
    Inlägg
    6
    Tack för ditt svar Gunnar. Jo, den guiden följde jag, men problemet är att bara min publika hemsida kommer upp utan val att logga in till min inloggningsmapp!

  4. #4
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    Inloggningen kommer upp först när du försöker nå något i den skyddade mappen.
    På min hemsida http://www.kilagenealogen.se/ menyn Mina anor, och sedan Hela materialet.
    Senast redigerat av m00707 den 2020-12-11 klockan 12:12.

  5. #5

    Lennart Bundy
    Medlemsnr
    33477
    Inlägg
    6
    Jag förstår. Just som du har din sida "Släktforskning" skulle jag vilja ha min startsida, men jag får inte till det så problemet kvarstår. Annars är ju min mapp Inloggning klar och kanske jag måste flytta publika delen från rot-mappen till en undermapp på samma sätt som inloggningsmappen.

  6. #6
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    Du har väl en fil som ska startas först i mappen Inloggning.
    På din startsida lägger du en länk till den filen och när man då klickar på den länken kommer inloggningen upp.
    Tänk på att det är skillnad på mappnamnen Inloggning och inloggning.
    Det borde fungera med en relativ länk, men jag la in en absolut länk till den skyddade mappen, dvs hela sökvägen http://www.kilagenealogen.se/html/
    Eftersom startfilen heter index.htm, så behöver man inte ange den, men heter den nåt annat måste även filnamnet vara med i länken.

  7. #7

    Lennart Bundy
    Medlemsnr
    33477
    Inlägg
    6
    Jag börjar förstå hur det fungerar nu, men efter att ha lagt in första disgen-exporten direkt i rot-mappen så startade den med sin index-htm-fil. Nu har jag lagt över hela det paketet i en mapp och sedan tidigare har jag inloggningen i en annan mapp. Båda dessa har jag testat från file-manager och dom fungerar, alltså även inloggningen.

    Det jag nu behöver och inte vet hur man åstadkommer är en sida till rot-mappen med länkningsmöjligheter. När jag försökte med en av One.com:s mallar lyckades jag inte hitta någon möjlighet att lägga in någon länk på den.

    Finns någon mall med enkel hemsida och möjlighet att enkelt skriva in/kopiera in länkar till mina undermappar?

  8. #8
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    Knepigt att man inte kan lägga in länkar tycker jag.
    Det går ju naturligtvis, kanske nån annan sitter inne med svaret.

    Jag använder ett hemsidesprogram lokalt i datorn (Microsoft FrontPage), och laddar sedan upp filerna till ftp-servern.
    Fördelen med det är att man inte är låst vid de möjligheter som finns i verktyget på one.com.
    Men det kräver lite mer av användaren.
    Är egentligen inte så märkvärdigt, men visst är det en inlärningshistoria.

  9. #9

    Lennart Bundy
    Medlemsnr
    33477
    Inlägg
    6
    Tack Gunnar, har ännu inte lyckats, men fortsätter mina försök.
    Tacksam dock om någon har förslag på något enkelt sätt att lösa mitt problem!

  10. #10

    Lennart Bundy
    Medlemsnr
    33477
    Inlägg
    6
    Till sist lyckades jag med att redigera en mall i One.com till till startsida och fungerar nu!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •