Resultat 1 till 30 av 30

Ämne: Dubbla relationsnotiser

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Hej!

Jag har lite svårt att förstå problemet, ju att du lyckas få dubbla relations notiser förstår jag, men det förutsätter att du gör fel i inmatningen.
    Jag har nyss testat i Disgen 2019.2 att lägga en pappa till en person utan föräldrar, när relationsrutan kommer upp är gift ganska riktigt förbockat, men du har ju flera alternativ att välja på, bl.a. "ingen relation" och klicka OK.

Så har du en, i detta fallet pappa utan någon relation och utan någon mamma angett.

När du sedan hittar den saknade förälder fyller du in relevanta data och klickar OK. Du har nu två föräldrar utan någon form av relation angett, det står bara "relation" på knappen.

Klicka på "Relation" knappen som står mellan de två föräldrar och fyll i vilken typ av relation det är samt ev. datum och ort.

Du har nu en korrekt angiven familje med mamma, pappa och barn samt enbart en relation mellan föräldrarna.

Därför har jag lite svårt att se problemet.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

Som jag skrev ovan uppstår företeelsen om jag gör fel vid inmatning. Jag vet hur jag skall gå till väga genom att klicka på det tomma fältet "gift" och redigera notisen. Det jag försökt att få fram är att det är förledande enkelt att i stället klicka på ringarna och därigenom skapa en andra vigselnotis. Gör man i hastigheten (eller av okunskap) detta fel finns det i Disgen inget sätt att vid notiskontroll kunna finna felet. De dubbla notiserna kvarstår i Disgen.

Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Hej!

Jag måste erkänna jag har aldrig fått för mig att klicka på ringarna, när det redan finns en relations knapp mellan två poersoner, det är nog därför jag har så svårt att se problemet.

Jag tror det blir svårt att göra Disgen så alla möjliga fel inmatningar, även sälsynt förekommande, undviks. Men jag vet naturligtvis inte, jag kan absolut inget om programmering.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Och i vissa fall ska det vara två relationsnotiser mellan två personer. Först en "Före äktenskapet" och sen en "Gift".

Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Citat Ursprungligen postat av m00707 Visa inlägg
    Och i vissa fall ska det vara två relationsnotiser mellan två personer. Först en "Före äktenskapet" och sen en "Gift".
    Där tycker jag det är en bättre idé att lägga en notis på den/de aktuella födelser att det är före äktenskapet, i övrigt framgår det ju av datumnen för vigsel respektive födelse.

Men visst går det även att ha två relationsnotiser som du skriver.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Citat Ursprungligen postat av m00707 Visa inlägg
    ..eller gift, skild och omgift med samma partner.

Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Den enda situation där jag irriterat mig på den automatiska relationsnotisen är när man skall registrera en förälder till en föräldralös person och det visar sig att föräldern finns bland dubblettkandidaterna och redan är gift med modern. Klickar man då på "Koppla dubblett", får man i alla fall upp en ny relationsnotis och resultatet blir dubbla relationsnotiser. Detta är utförligare beskrivet i förbättringsförslag #6222, som dock inte föranledde någon åtgärd. Man är direkt medveten om den dubblerade relationsnotisen och det är relativt enkelt att göra sig av med den.

Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Citat Ursprungligen postat av Edgar Visa inlägg
    Den enda situation där jag irriterat mig på den automatiska relationsnotisen är när man skall registrera en förälder till en föräldralös person och det visar sig att föräldern finns bland dubblettkandidaterna och redan är gift med modern. Klickar man då på "Koppla dubblett", får man i alla fall upp en ny relationsnotis och resultatet blir dubbla relationsnotiser. Detta är utförligare beskrivet i förbättringsförslag #6222, som dock inte föranledde någon åtgärd. Man är direkt medveten om den dubblerade relationsnotisen och det är relativt enkelt att göra sig av med den.
    Det har jag aldrig varitmed om, så det fel har jag aldrig stött på, men dete kommer kanske någon vacker dag.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •