Resultat 1 till 30 av 30

Ämne: Dubbla relationsnotiser

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg

Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Komplettera gärna ärendet med att förbättra funktionen så att användaren undviker att skapa dubbletter. Efterhandskontrollen behövs visserligen också, eftersom många troligen redan hamnat i det läget att man redan har dubbletter.

En av kontrollerna i openRGD (rgd.dis.se) har funktionen att lista dubblerade relationsnotiser. Eftersom meddelandet visar familjeidentiteten i GEDCOM filen, som inte är direkt sökbar i nyare Disgen, så får man också en personidentitet (i jfr notering) så att man indirekt kan hitta relationen det gäller.

Per Schröder
    Medlemsnr
    07652
    Jag konverterade från 8.2d till 2019 för någon vecka sedan. Det jag upptäckt nu är att Skildnotiserna är dubbla - hur hittar jag alla som är dubbla?

Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Konverteringen från Dg8 till 2019 borde inte skapa dubbla notiser.

Jag tror att openRGD bara fångar upp MARR-taggen, så det är nog ingen lösning.

Är det ett rimligt antal är nog lättaste sättet att gå igenom familjedelen direkt i GEDCOM filen och manuellt ändra. Är det stora mängder behöver man göra något enkelt program.

Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Jag har aldrighaft problem att skapa ytterligare giftermål emn idag hände det. Det går inte att spara efter relation är skapad och det går inte att spara efter att en namngiven relation skapats. Det stoppar vid relöation. Det spelar ingen roll om jag testar gift, före äktenskap eller någon annan av alternativen. Det går helt inte att lägga till relationer och därmed inte heller barnen till dessa.
    Har senaste utgåva av 2021. Har kör reparation av databas mm utan framgång. Skall jag behöva installera om DIsgen eller vad?

Mikael Winbladh
    Medlemsnr
    17835
    Tror du behöver ha kontakt med en fadder som får se direkt i din dator vad som händer. Det är omöjligt att säga utifrån beskrivningen du lämnat vad för problem det är och hur det ska lösas.
    Mikael Winbladh - Verksamhetsledare hos Föreningen DIS

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •