Resultat 1 till 30 av 30

Ämne: Dubbla relationsnotiser

  1. #1

    Dubbla relationsnotiser

    Numera kommer automatiskt en relationsnotis (med gift som defrault), när en förälder registreras. Detta är i och för sig inget fel.

    Ofta gör man inget med denna notis vid exakt det tillfälle utan låter den vara som den är tills vidare. När man vid ett senare tillfälle (kan även vara samma dag) vill komplettera notisen är det förledande lätt att skapa en ny vigselnotis genom att klicka på ringarna. I den nya notisen förekommer då registrerade uppgifter om vigseln medan den automatiskt registrerade för förblir blank. Jag vet att man i stället skall redigera den automatiska notisen, men ibland går det för fort.

    Jag hatar att ha sopor i min databas och det finns inget sätt i Disgen (så långt jag funnit ut) att finna dessa dubbla vigselnotiser. Däremot får man en varningssignal i OpenRGD om de dubbla notiserna. Det borde vara ett rimligt krav att kunna hitta systematiska felregistreringar i databasen.

    Det bästa vore om man fick en varning i samband med registrering: "Det förekommer redan en vigselnotis mellan samma individer". Jag vet att det i enstaka fall har förekommit att samma individer gifter sig en andra gång och då får man just ignorera varningen. Alternativt kompletteras notiskontrollen med en funktion: "Sök dubbla vigselnotiser mellan samma individer". Jag tog upp frågan vid ett tidigare tillfälle före de automatiska vigselnotisernas införande och då lämnades förslaget utan åtgärd. Nu tycker jag att bristen ökat i prioritet.

  2. #2

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    I den mån detta är ett problem, bör det kunna lösas med Verktyg > Analysera/kontrollera notiser... > Granska relationer > Personer med relation men utan partner.
    Senast redigerat av Edgar den 2021-01-01 klockan 19:41. Anledning: Stavfel

  3. #3
    Observera att det blir en partner, när du registrerar mor och far i samband med den automatiska relationsnotisen. Om du sedan går tillbaka och registrerar detaljerna i en ny vigselnotis har du två notiser mellan samma individer och kontrollen ovan fungerar nog inte. Eftersom det inte går att testa fram de dubbla notiserna i Disgen är det nog inte heller känt hur vanlig företeelsen är. Själv fann jag ett antal sådana notiser när jag körde min forskning mot OpenRGD. Därefter försöker jag vara extremt noggrann i detta avseende för att undvika de dubbla notiserna.

    Rent allmänt uppstår ett problem först när man känner till företeelsen.

  4. #4
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej!

    Jag har lite svårt att förstå problemet, ju att du lyckas få dubbla relations notiser förstår jag, men det förutsätter att du gör fel i inmatningen.
    Jag har nyss testat i Disgen 2019.2 att lägga en pappa till en person utan föräldrar, när relationsrutan kommer upp är gift ganska riktigt förbockat, men du har ju flera alternativ att välja på, bl.a. "ingen relation" och klicka OK.

    Så har du en, i detta fallet pappa utan någon relation och utan någon mamma angett.

    När du sedan hittar den saknade förälder fyller du in relevanta data och klickar OK. Du har nu två föräldrar utan någon form av relation angett, det står bara "relation" på knappen.

    Klicka på "Relation" knappen som står mellan de två föräldrar och fyll i vilken typ av relation det är samt ev. datum och ort.

    Du har nu en korrekt angiven familje med mamma, pappa och barn samt enbart en relation mellan föräldrarna.

    Därför har jag lite svårt att se problemet.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  5. #5
    Som jag skrev ovan uppstår företeelsen om jag gör fel vid inmatning. Jag vet hur jag skall gå till väga genom att klicka på det tomma fältet "gift" och redigera notisen. Det jag försökt att få fram är att det är förledande enkelt att i stället klicka på ringarna och därigenom skapa en andra vigselnotis. Gör man i hastigheten (eller av okunskap) detta fel finns det i Disgen inget sätt att vid notiskontroll kunna finna felet. De dubbla notiserna kvarstår i Disgen.

  6. #6
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej!

    Jag måste erkänna jag har aldrig fått för mig att klicka på ringarna, när det redan finns en relations knapp mellan två poersoner, det är nog därför jag har så svårt att se problemet.

    Jag tror det blir svårt att göra Disgen så alla möjliga fel inmatningar, även sälsynt förekommande, undviks. Men jag vet naturligtvis inte, jag kan absolut inget om programmering.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  7. #7
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    Och i vissa fall ska det vara två relationsnotiser mellan två personer. Först en "Före äktenskapet" och sen en "Gift".

  8. #8
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Citat Ursprungligen postat av m00707 Visa inlägg
    Och i vissa fall ska det vara två relationsnotiser mellan två personer. Först en "Före äktenskapet" och sen en "Gift".
    Där tycker jag det är en bättre idé att lägga en notis på den/de aktuella födelser att det är före äktenskapet, i övrigt framgår det ju av datumnen för vigsel respektive födelse.

    Men visst går det även att ha två relationsnotiser som du skriver.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  9. #9

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av m00707 Visa inlägg
    Och i vissa fall ska det vara två relationsnotiser mellan två personer. Först en "Före äktenskapet" och sen en "Gift".
    ..eller gift, skild och omgift med samma partner.

  10. #10

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Den enda situation där jag irriterat mig på den automatiska relationsnotisen är när man skall registrera en förälder till en föräldralös person och det visar sig att föräldern finns bland dubblettkandidaterna och redan är gift med modern. Klickar man då på "Koppla dubblett", får man i alla fall upp en ny relationsnotis och resultatet blir dubbla relationsnotiser. Detta är utförligare beskrivet i förbättringsförslag #6222, som dock inte föranledde någon åtgärd. Man är direkt medveten om den dubblerade relationsnotisen och det är relativt enkelt att göra sig av med den.

  11. #11
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Citat Ursprungligen postat av Edgar Visa inlägg
    Den enda situation där jag irriterat mig på den automatiska relationsnotisen är när man skall registrera en förälder till en föräldralös person och det visar sig att föräldern finns bland dubblettkandidaterna och redan är gift med modern. Klickar man då på "Koppla dubblett", får man i alla fall upp en ny relationsnotis och resultatet blir dubbla relationsnotiser. Detta är utförligare beskrivet i förbättringsförslag #6222, som dock inte föranledde någon åtgärd. Man är direkt medveten om den dubblerade relationsnotisen och det är relativt enkelt att göra sig av med den.
    Det har jag aldrig varitmed om, så det fel har jag aldrig stött på, men dete kommer kanske någon vacker dag.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  12. #12
    Jag fick för några dagar sedan tips av Rolf Carlsson – tack Rolf - att använda programmet OpenRGD som finns beskrivet på Dis.se. Programmet är lättanvänt och hittar bland mycket annat dubbla giftermålsnotiser. Om man inte har varit noggrann vid registreringen så hittar programmet väldigt många tokigheter, fel som inte Disgen hittar. I mitt fall började jag registrera min forskning i en av de tidigaste versionerna av Disgen och har nu ett par A4-sidor tokigheter jag måste kontrollera. Begravd före sin död, blev 130 år gammal etc.

  13. #13

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av Hans-Peter Visa inlägg
    Det har jag aldrig varitmed om, så det fel har jag aldrig stött på, men dete kommer kanske någon vacker dag.
    Detta är enkelt att testa. Det första som behövs är en person utan föräldrar. Det andra är att du har en av föräldrarna redan registrerad och att hen har en familj (en relation med barn). För att testa, skapa en ny person. Klicka sedan på rutan Far och mata in namnet på fadern. Du får då upp fadern bland dubblettkandidaterna. Klicka på "Koppla förälder" och du får upp den automatiska relationsnotisen. Du kommer inte ifrån den utan att klicka OK (om du klickar avbryt, sker ingen registrering alls). Du får då upp FÖ som i bild 1. Om du nu hade kollat dubbletten innan du kopplade den, vet du att fadern redan hade en relation så då kan du direkt göra fadern till centrumperson och då får du en FÖ enligt bild 2. Därifrån är det naturligtvis enkelt att flytta barnet i fråga till rätt relation och koppla bort den överflödiga. Om du inte hade kollat dubblettkandidatens PÖ, är det lätt hänt att även mata in moderns namn (se bild 1), se henne bland dubblettkandidaterna och koppla även henne till den nya relationen. Resultatet för FÖ för föräldrarna blir då enligt bild 3. Även här är det uppenbart att det är en relation för mycket så man bör omedelbart städa upp i den FÖ:n.

    Det torde inte vara allt för ovanligt att detta inträffar. Man hittar en förälder till en "föräldralös" person utan att komma ihåg att föräldern redan är registrerad. Jag har råkat ut för det ett par-tre gånger. Att det händer, beror kanske också på hur man registrerar nya personer.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  14. #14
    Nu har ämnet utvidgats från det ursprungliga, som enbart gällde det fall när två vigselnotiser förekommer i samma relationsöversikt. Att olika typer av notiser förekommer i relationsöversikten är en helt annan sak.

    Som Ove skriver ovan, hittade han en del dubbla vigselnotiser i inläsningskontrollerna till OpenRGD. Som jag skrivit är detta det enda hjälpmedel, som finns för att upptäcka dem.
    Jag tror inte det är så ovanligt, som ni vill påskina, med denna företeelse av dubbla vigselnotiser. Edgar, H-P och Gunnar ta gärna och testa er forskning mot RGD. Kanske ni trots allt har någon dubbel vigselnotis. Om så inte är fallet, har ni varit extremt noggranna vid registrering och redigering.

  15. #15

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Har kört RGD flera gånger på ett par databaser (>15000 personer i vardera) och har aldrig fått indikering på dubbla relationsnotiser. De enda oönskade dubbla relationsnotiser jag fått är sådant som jag beskrivit i #13 ovan. Jag kan tänka mig att skillnader i procedurer man använder vid registrering kan ge olika sannolikheter för fel i registreringarna.

  16. #16
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Talar ni om dubbla relationer mellan samma partners eller om flera relationsnotiser i samma relation?
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  17. #17
    Det jag hittade i RGD var dubbla giftermålsnotiser mellan samma partners, samma datum. Slarvfel helt enkelt.

  18. #18

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Jag har fått oväntade/oönskade dubbla relationer mellan samma parter sedan den automatiska relationsnotisen infördes, så som beskrivet i #13 ovan och i förbättringsförslag #6222 (avslutat).

  19. #19
    Christer, för att försöka att bli ännu tydligare:
    Det jag tagit upp är att det förekommer mer än en vigselnotis mellan samma personer i samma relationsöversikt.

    Ett numera vanligt förlopp är att man registrerar en förälder och automatiskt kommer då upp en relationsnotis (vigsel som default) innan man slutför registreringen av denna (första) förälder. Nästa steg är vanligtvis att registrera den andra föräldern - det är ju trots allt så att man oftast har båda föräldrarnas uppgifter tillgängliga samtidigt. När den andra föräldern registrerats finns då en blank vigselnotis mellan dem. Vid samma tillfälle eller vid ett senare tillfälle letar man fram vigseluppgifterna för att komplettera. Man måste då först öppna relationsnotisen och därefter klicka på den blanka vigselnotisen för att redigera denna. Det är just i detta moment det är så förledande att - i all hast eller av okunskap - klicka på ringarna i ledikonerna. Vips har man då två vigselnotiser. Jag kan förstå om Gunnar, H-P eller Edgar inte råkat ut för detta som de Disgen-experter de är. Däremot kan det vara annorlunda för den "stora massan" av Disgen-användare. Själv tar jag numera vis av skadan ett djupt andetag varje gång jag skall redigera en vigselnotis för att inte skapa nya sopor i databasen.

    I indatakontrollerna till RGD kommer dubbla vigselnotiser mellan samma personer ut på en fellista.

    Hoppas med detta klarläggande att det nu är entydigt vad jag menar.

  20. #20
    Edgar,
    För att komma tillbaka till den version av dubbletter, som du relaterar till har jag de senaste veckorna upplevt den ett flertal gånger. Den är - i motsats till det problem jag ursprungligen tog upp - helt synlig och går självfallet att rätta till rent tekniskt. Jag kom på att när jag i dubblettrutan får upp en förälder, som skall kopplas gör jag i stället följande:
    1. notera förälderns ID, 2. avbryt registreringen, 3. lägg upp dubbla fönster, 4. sök upp föräldern, 5. koppla barnet till den befintliga relationen.

    Det är även här ett flertal moment som erfordras för att få det rätt. Med den drucknes envishet vädjar jag att de som ansvarar för Disgen tar tag i båda problemen. Det skall inte vara så här komplicerat.

  21. #21

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Rolf Carlsson: Ja, som du skriver ser man direkt i mitt exempel att man har dubbla relationsnotiser. Men jag tycker att det då är enklast att helt enkelt flytta barnet till rätt relation (se #13 ovan), koppla loss modern från den överflödiga relationen och sedan koppla loss den överflödiga relationen (en flyttning, två högerklick med val "Koppla loss").

  22. #22
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Rolf, jag ser ingen enkel annan lösning än den Edgar föreslår. Enkel i bemärkelsen att den ska gå att förklara och använda enkelt.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  23. #23
    Christer, jag säger inte att lösningen är enkel utan att förfarandet skall vara enkelt. Det är en annan sak.
    F ö som du vet kan jag inget om programmering men har en hyfsad förståelse för administrativa rutiner. Det är väl bäst att vara självkritisk och att någon tänkt dåligt redan från början beträffande den automatiska relationsnotisen.

    Utöver de detaljfrågor, som Edgar och jag själv framför, känns det som om relationsnotisen kommer upp i helt fel läge (mitt i registreringen av den första föräldern). Den kanske i stället skall komma när man avslutat registreringen av den första föräldern eller fullgjort registreringen av förälder nummer två, kanske det skall vara en option -vill du registrera relationsnotis. Det kan ju även vara så, att jag vill göra flera notiser som yrke mm på den första föräldern innan jag "sticker emellan" med en relationsnotis.

  24. #24

    Caroline Bild
    Medlemsnr
    28493
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av Rolf Carlsson Visa inlägg
    Jag kom på att när jag i dubblettrutan får upp en förälder, som skall kopplas gör jag i stället följande:
    1. notera förälderns ID, 2. avbryt registreringen, 3. lägg upp dubbla fönster, 4. sök upp föräldern, 5. koppla barnet till den befintliga relationen.

    Det är även här ett flertal moment som erfordras för att få det rätt. Med den drucknes envishet vädjar jag att de som ansvarar för Disgen tar tag i båda problemen. Det skall inte vara så här komplicerat.
    Det rimliga sättet att hantera det här vore ju att Disgen när man väljer att koppla dubblettförälder listar förälderns relationer och att man kan välja en av dom, alternativt en ny relation (det som händer som standard idag).

    Jag gör oftast på samma sätt, att jag avbryter och går från föräldrarhållet istället för att få barnet på rätt ställe direkt.

  25. #25

    Josefine Nilson
    Medlemsnr
    04671
    Inlägg
    26
    För att återgå till Rolfs ursprungsfråga. Dubbla giftesnotiser i relationshistorien. De går inte att leta fram i Disgen idag. Jag har lagt ett ärende på detta #7671. Som går ut på att man i Analysera/kontrollera notiser > Granska relationer får ett val att leta fram alla relationer där det finns dubbla giftesnotiser.

  26. #26

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    587
    Komplettera gärna ärendet med att förbättra funktionen så att användaren undviker att skapa dubbletter. Efterhandskontrollen behövs visserligen också, eftersom många troligen redan hamnat i det läget att man redan har dubbletter.

    En av kontrollerna i openRGD (rgd.dis.se) har funktionen att lista dubblerade relationsnotiser. Eftersom meddelandet visar familjeidentiteten i GEDCOM filen, som inte är direkt sökbar i nyare Disgen, så får man också en personidentitet (i jfr notering) så att man indirekt kan hitta relationen det gäller.

  27. #27

    Per Schröder
    Medlemsnr
    07652
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    4
    Jag konverterade från 8.2d till 2019 för någon vecka sedan. Det jag upptäckt nu är att Skildnotiserna är dubbla - hur hittar jag alla som är dubbla?

  28. #28

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    587
    Konverteringen från Dg8 till 2019 borde inte skapa dubbla notiser.

    Jag tror att openRGD bara fångar upp MARR-taggen, så det är nog ingen lösning.

    Är det ett rimligt antal är nog lättaste sättet att gå igenom familjedelen direkt i GEDCOM filen och manuellt ändra. Är det stora mängder behöver man göra något enkelt program.

  29. #29

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161
    Jag har aldrighaft problem att skapa ytterligare giftermål emn idag hände det. Det går inte att spara efter relation är skapad och det går inte att spara efter att en namngiven relation skapats. Det stoppar vid relöation. Det spelar ingen roll om jag testar gift, före äktenskap eller någon annan av alternativen. Det går helt inte att lägga till relationer och därmed inte heller barnen till dessa.
    Har senaste utgåva av 2021. Har kör reparation av databas mm utan framgång. Skall jag behöva installera om DIsgen eller vad?

  30. #30

    Mikael Winbladh
    Medlemsnr
    17835
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    310
    Tror du behöver ha kontakt med en fadder som får se direkt i din dator vad som händer. Det är omöjligt att säga utifrån beskrivningen du lämnat vad för problem det är och hur det ska lösas.
    Mikael Winbladh - Verksamhetsledare DIS

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •