Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Listor / listpilsrutor - rensing av listor

  1. #1

    Stefan Holm
    Medlemsnr
    5185
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    7

    Listor / listpilsrutor - rensing av listor

    Vid inmatning av födelse-/döds-/ m.fl. notistyper finns listpilsrutor där man får upp senast använda orter eller källor.
    Går det att rensa bort innehållet i hela eller delar av listan och "börja på ny kula"? Alternativt: ändra sorteringsordningen i listan?
    Mvh
    Stefan

  2. #2

    Anders Lindman
    Medlemsnr
    1958
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    12
    Visst, det går att rensa listorna. Gå in på menyn Verktyg, välj Inställningar, sedan väljer du Återställ. I dialogrutan finns ett alternativ att kryssa i: Töm alla listor med tidigare val i inmatningsfält. Kryssa i och klicka på Verkställ.
    Hälsningar
    Anders

  3. #3

    Stefan Holm
    Medlemsnr
    5185
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    7
    Anders!
    Tack för tipset.
    Det fungerade ungefär som jag önskade. Allra helst hade jag velat selektera de element som jag ville ta bort men det går ju bra såhär också.
    Hälsn
    Stefan

  4. #4
    Tack, detta hjälpte mig också.

    I Disgen 2021 hittar man rensningsfunktionen under; Arkiv/Inställningar för Disgen/Återställ.

    Clæs

  5. #5

    Stefan Holm
    Medlemsnr
    5185
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    7
    Ny fråga angående listpilsrutor:

    När jag skriver in källhänvisningar och ska koppla källan till Bild-id eller URL (se bifogade bild) finns en listpilsruta med tre förvalda alternativ: Arkiv Digital, Riksarkivet och URL, där Riksarkivet är förvalt. Eftersom jag huvudsakligen har Arkiv Digital som källa måste jag för varje koppling klicka dels på pilen dels på AD. Det blir ganska många klick och byten mellan mus och tangentbord på en session.
    Fråga: Kan man enkelt ändra ordningen mellan alternativen så att jag får AD som förvalt alternativ i st. f. Riksarkivet?
    Mvh Stefan

    Egenskaper - källhänvisning.jpg

  6. #6

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Tyvärr går det inte, men har diskuterats. Har lagt upp ett nytt förbättringsförslag.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  7. #7

    Stefan Holm
    Medlemsnr
    5185
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    7
    Tack Torgny!
    Då ser jag tiden an med tillförsikt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •