Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Disgen och kartor

  1. #1

    Karl-Edvard Thorén
    Medlemsnr
    4089
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    210

    Disgen och kartor

    Jag har fått frågan från en medlem om det finns några planer att koppla Google maps till Disgen? Han har orter runt om i världen i sitt ortsträd.

    Vad skall jag svara?

  2. #2

    Torsten Söderberg
    Medlemsnr
    20917
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    25
    Tycker att Karl-Edvards fråga är mycket relevant och föreslår att den omvandlas till förslag.
    Har träffat på den funktionen i andra forskarprogram. Mycket praktisk när det gäller anor utanför Sverige. Kan dock inte ersätta Disgens nuvanrande system pga att Google maps inte är tillräckligt detaljupplöst här - tycker iaf jag.

  3. #3
    Björns avatar
    Björn G Johansson
    Medlemsnr
    22
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    31
    Bland önskvärda kommande funktioner finns naturligtvis en export till Google Map / Googe Earth i kml/kmz-format. Disgens karta stöder ju Sveriges yta inom RT90 referenssystem. I höstens preleiminära planer ligger en sådan export, men det är för tidigt att lova när detta blir tillgängligt.

  4. #4

    Helena Thorman
    Medlemsnr
    22342
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    14

    Disgen 8.2 D, nya kartfunktionen

    Hej!

    Jag får inte till det med den nya kartfunktionen som kopplar till Google Earth.
    Jag har uppdaterat DISGEN och jag har installerat Google Earth.
    Men när jag sedan gör en export till Earth, så händer ingenting och jag hittar "inga knappar" att klicka på i Earth. Jag kan se ett mappträdd, men inte den där "köra igång-knappen" som Björn tryckte på när han visade funktionen på mässan.
    Finns det någon som kan tipsa mig om vad som kan vara fel, eller vad jag borde göra?

  5. #5
    Björns avatar
    Björn G Johansson
    Medlemsnr
    22
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    31
    Hej Helena!

    Utgår från att du har en levnadasbana i Disgen kartfönster. När du gör exporten kommer Google Earth visa en "utforskar"-panel med ditt exporterade material i "Tillfälliga platser". På första nivån ("mappen") står det Levandsbana (2D) och på nästa nivå Personens namn. På nästa nivå alla orter och händelser för personen. På kartan bör du också se samma linjemönster i Google Earth som du ser i Disgens kartfönster. Om du inte ser linjerna får du först kontrollera att lilla rutan framför personens namn är svart, annars klickar du på den. Sedan kan du dubbelklicka på raden med Levnadsbana. Då skall Google earth zooma in sig och visa alla linjer. Markera sedan "mappen" med personss namn. Då skall till höger i nederkankten i denna panel visas en mappsymbol. klicka på denna och ditt bildspel för personen börjar spelas upp.

    I Google Earth kan du påverka turen för din släkt: verktyg - Alternativ, flik Turer: Tid mellan platser t.ex. 2 sek, tid på plats: t.ex 4 sek, Visa pratbubla, valfritt visa Flyg längs linjer (vid långa linjer kan det ta tid att flyga - välj i så fall bort detta)

    Hoppas du nu får se det du förväntade dig.

    MVH
    Björn
    Senast redigerat av Björn den 2012-09-07 klockan 16:52.

  6. #6

    Helena Thorman
    Medlemsnr
    22342
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    14
    Hej Björn!

    Efter lite finurlande har jag kommit på vad jag gjorde för fel, jag sparade ner filen i en annan mapp och inte i DGKML. Men när jag väl gjorde det, så körde allt i gång, som det skulle med mappträd m.m.

    /Helena

  7. #7

    Helena Thorman
    Medlemsnr
    22342
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av Helena Visa inlägg
    Hej Björn!

    Efter lite finurlande har jag kommit på vad jag gjorde för fel, jag sparade ner filen i en annan mapp och inte i DGKML. Men när jag väl gjorde det, så körde allt i gång, som det skulle med mappträd m.m.

    /Helena
    Men nu har jag en ny fråga: jag har lagt in bilder före varje notis för att få till ett bildspel i Earth, men vad som visas är en textruta "Flyttat....", inga bilder. Jag har dubbelkollat att jag inte har gjort några egna ändringar, men det är verkligen en bildnotis som ligger före orten.
    /Helena

  8. #8
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej!

    Jag har nyss uppdaterat till version 8.2d och skulle använda kartan.

    Tidigare har jag kunnat klicka på orten i trädet i vänster sida av kartfönstret, men nu får jag detta felmeddelande upp

    "Kunde inte tolka klippbufferten"

    Det kan väl inte vara så tokigt att Disgen försöker hämta markera en position på kartan som man ev. har haft på klippbordet i ett helt annat program?

    Det är ju lite segt att skulle flytta kartan bit fört bit från Jämtland ned till sydligaste Skåne.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  9. #9

    Torsten Söderberg
    Medlemsnr
    20917
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    25
    Vill tacka för den utmärkta funktionen - länka till Google Earth. Fungerar snyggt.

    Vill nu kunna använda den skapade KML-filen i en Android, telefon eller PAD som ju inte kan "importera" filer.
    Har läst på nätet: En snabb undersökning visar att det inte går att "kopiera" en kml-fil till en android-platta rakt av, men det finns lite trix. Ett är att lägga filen på Internet på något vis, och kunna klicka på den som en länk - då fattar android att det är en google earth fil och startar upp appen (tydligen).

    En annan variant ska tydligen vara att skapa ett konto på Google och ladda upp kml-filen under "My Maps" i Google Maps. Om man kör appen i sin android ska man tydligen kunna koppla den appen till sitt google konto och ladda ner kml-kartor därifrån och visa i android-appen.

    Men det är vad jag hittat lite snabbt:

    http://androidforums.com/android-lou...s-kml-how.html

    http://www.askdavetaylor.com/how_to_...ogle_maps.html

    Vore bra om nån duktig kunde beskriva hur detta skall gå till.

  10. #10

    Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    163
    Vore det inte lämpligt med en ny manual alternativ något slags tilläggskompendium, när det införs nya funktioner i programmet? F ö finns det ju många tips och trix som de mer avancerade användarna kunde dela med sig av. Jfr exempelvis nyligen bortgångne Oves Tips på DIS Syd.

  11. #11
    Björns avatar
    Björn G Johansson
    Medlemsnr
    22
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    31
    Hej Helena!

    Ett problem med bilder kan vara att bildfilens filtyp har stora bokstäver, typ JPG. Om du inte vill ändar dina filers namn kan du exportera i KMZ istället. Då ändras filnamnen på de bilder som kopieras till KMZ-filen av Disgen till den form som Google Earth vill ha.
    Ursäkta sen upptäkt av ditt inlägg!

    MVH
    Björn

  12. #12

    Andreas Jansson
    Medlemsnr
    38150
    Ort
    Tärby, Fristad
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av Hans-Peter Visa inlägg
    Hej!
    Tidigare har jag kunnat klicka på orten i trädet i vänster sida av kartfönstret, men nu får jag detta felmeddelande upp
    "Kunde inte tolka klippbufferten"
    Hej Hans-Peter!

    Kom du tillrätta med problemet i kartan?

    Jag få samma sak. Om jag dubbelklickar på en ort i trädet till vänster om kartan, så står det:
    Kunde inte tolka klippbufferten:
    Följt av den text jag eventuellt har kopierat i vilket program som helst.

    T.ex.
    "Kunde inte tolka klippbufferten:
    Min hatt den har tre kanter."
    Senast redigerat av Andreas Jansson den 2013-08-29 klockan 21:12.

  13. #13

    Karl-Edvard Thorén
    Medlemsnr
    4089
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    210
    Förslag; Byt hatt

  14. #14
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Det är tyvärr fortfarande samma resultat jag får.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  15. #15
    Björns avatar
    Björn G Johansson
    Medlemsnr
    22
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    31
    Hej!

    Fenomenet när du dubbelklickar på en ort i Ortpanelen till vänster i kartfönstret är en bugg, som uppmärksammats i Nyheter från DIS under rubriken Disgen 8.2d: kopiering av kartkoordinater . Bakgrunden finns förklarad via länk till DIS Wiki.
    Rådet är att INTE dubbelklicka på en ort utan i stället klicka på [+]/[-]-tecknet framför namnet om du vill expandera/komprimera ortträdet för en ort. Felet kommer att åtgärdas i nästa uppdatering av Disgen.

    MVH
    Björn

  16. #16

    Andreas Jansson
    Medlemsnr
    38150
    Ort
    Tärby, Fristad
    Inlägg
    51
    På så vis, vad bra!

    Jag tittade bara på listan över kända fel, som länkas till här http://forum.dis.se/vb/showthread.ph...a-fel-i-Disgen, och där såg jag inte till detta fel.

    Redigering: Oj, det är ju inte ens en bugg i egentlig mening, bara en illa utformad varningsruta som gör användare fundersamma... Funktionen är faktiskt beskriven i hjälpfilen, som ett snabbkommando för att importera koordinater. Men varningsrutan om urklippshanteraren inte innehåller koordinater är ju inte precis tydlig vad den avser om man inte känner till funktionen ifråga.
    Beskrivningen återfinns under rubriken "Hämta koordinater från klippbuffert", under huvudrubriken "Fönster – karta".

    I hjälpfilen står det om hur man positionerar kartan, som Hans-Peter också efterlyste, under rubriken "Popup-menyn i ortpanelen" / "Sök". Där står: "För att se [ortens] läge på kartan placerar du ortens namn på kartan med dra-släpp. Kartan förflyttas då så att ortens läge hamnar mitt i kartan med en blinkande röd prick."

    Ordalydelsen att "placera ortens namn på kartan" borde nog omformuleras, så att det framgår att man ska dra ortens namn från trädet, ut till kartan, för att på så vis positionera kartan.
    Att "placera ortens namn" kan misstolkas som att man anger var orten ska ligga genom att dra ut den till kartan, vilket det inte alls är tal om.

    M.v.h. Andreas
    Senast redigerat av Andreas Jansson den 2013-08-30 klockan 21:55. Anledning: Koordinatfunktionen finns beskriven!

  17. #17

    Andreas Jansson
    Medlemsnr
    38150
    Ort
    Tärby, Fristad
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av Hans-Peter Visa inlägg
    Det är tyvärr fortfarande samma resultat jag får.
    Nu har jag fått reda på att man ska dra ut orten från orts-trädet och "släppa den" på kartan, för att kartan ska positionera sig.
    Jag trodde som du att man skulle dubbelklicka på ortsnamnet. Det hade varit mer logiskt än att lägga en importfunktion av koordinatdata på dubbelklick.

    M.v.h. Andreas

  18. #18
    Björns avatar
    Björn G Johansson
    Medlemsnr
    22
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    31
    Tack för ditt påpekande, Andreas, om formuleringen att placera ortnamnet på kartan, det handlar ju, som du påpekar, om att markera ortnamnet i ortpanelen och dra denna med musen ut på kartan och släppa den på valfri plats. Det är då som kartan centrerar till ortens läge.
    För att använda koordinatuppgifterna i klippbufferten skall du ju i stället högerklicka på ortens namn och välja Hämta koordinater från klippbuffert.
    Båda bristerna kommer att åtgärdas i nästa rättelseutgåva av Disgen.

    MVH Björn

  19. #19

    Andreas Jansson
    Medlemsnr
    38150
    Ort
    Tärby, Fristad
    Inlägg
    51
    Toppen!
    Det skulle även vara fint om man kunde lägga in ett val i popup-menyn (högerklick) i trädet, som heter t.ex. "Visa orten på kartan", som gör samma sak som när man drar ut orten till kartan. Det skulle nog underlätta mycket för dem som inte hittar i manualen hur man gör för att positionera kartan.

  20. #20
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej!

    Först tack till alla som har bidragit med svar på mitt problem. Nu är det löst i och med att jag har fått reda på, att det bra är att dra in orten i kartan.

    Nu skall jag till att läsa bruksanvisningen noggrannare när det gäller kortfunktionen. Nästa steg blir så att komma på hur jag skall få häradsekonomiska kartan in i Disgen, men där väntar jag nog till den nya CD med anpassade kartor för Skåne blir klar.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  21. #21
    Björns avatar
    Björn G Johansson
    Medlemsnr
    22
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    31
    Tack, Andreas, för tips till förbättringen med högerklick för att visa orten på kartan. Lägger det i åtgärdslistan!

    / Björn

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •