Det är tyvärr fortfarande samma resultat jag får.
Det är tyvärr fortfarande samma resultat jag får.
Med vänlig hälsning
Hans-Peter Stülten
Hej!
Fenomenet när du dubbelklickar på en ort i Ortpanelen till vänster i kartfönstret är en bugg, som uppmärksammats i Nyheter från DIS under rubriken Disgen 8.2d: kopiering av kartkoordinater . Bakgrunden finns förklarad via länk till DIS Wiki.
Rådet är att INTE dubbelklicka på en ort utan i stället klicka på [+]/[-]-tecknet framför namnet om du vill expandera/komprimera ortträdet för en ort. Felet kommer att åtgärdas i nästa uppdatering av Disgen.
MVH
Björn
På så vis, vad bra!
Jag tittade bara på listan över kända fel, som länkas till här http://forum.dis.se/vb/showthread.ph...a-fel-i-Disgen, och där såg jag inte till detta fel.
Redigering: Oj, det är ju inte ens en bugg i egentlig mening, bara en illa utformad varningsruta som gör användare fundersamma... Funktionen är faktiskt beskriven i hjälpfilen, som ett snabbkommando för att importera koordinater. Men varningsrutan om urklippshanteraren inte innehåller koordinater är ju inte precis tydlig vad den avser om man inte känner till funktionen ifråga.
Beskrivningen återfinns under rubriken "Hämta koordinater från klippbuffert", under huvudrubriken "Fönster – karta".
I hjälpfilen står det om hur man positionerar kartan, som Hans-Peter också efterlyste, under rubriken "Popup-menyn i ortpanelen" / "Sök". Där står: "För att se [ortens] läge på kartan placerar du ortens namn på kartan med dra-släpp. Kartan förflyttas då så att ortens läge hamnar mitt i kartan med en blinkande röd prick."
Ordalydelsen att "placera ortens namn på kartan" borde nog omformuleras, så att det framgår att man ska dra ortens namn från trädet, ut till kartan, för att på så vis positionera kartan.
Att "placera ortens namn" kan misstolkas som att man anger var orten ska ligga genom att dra ut den till kartan, vilket det inte alls är tal om.
M.v.h. Andreas
Senast redigerat av Andreas Jansson den 2013-08-30 klockan 20:55. Anledning: Koordinatfunktionen finns beskriven!
Nu har jag fått reda på att man ska dra ut orten från orts-trädet och "släppa den" på kartan, för att kartan ska positionera sig.
Jag trodde som du att man skulle dubbelklicka på ortsnamnet. Det hade varit mer logiskt än att lägga en importfunktion av koordinatdata på dubbelklick.
M.v.h. Andreas
Tack för ditt påpekande, Andreas, om formuleringen att placera ortnamnet på kartan, det handlar ju, som du påpekar, om att markera ortnamnet i ortpanelen och dra denna med musen ut på kartan och släppa den på valfri plats. Det är då som kartan centrerar till ortens läge.
För att använda koordinatuppgifterna i klippbufferten skall du ju i stället högerklicka på ortens namn och välja Hämta koordinater från klippbuffert.
Båda bristerna kommer att åtgärdas i nästa rättelseutgåva av Disgen.
MVH Björn
Toppen!
Det skulle även vara fint om man kunde lägga in ett val i popup-menyn (högerklick) i trädet, som heter t.ex. "Visa orten på kartan", som gör samma sak som när man drar ut orten till kartan. Det skulle nog underlätta mycket för dem som inte hittar i manualen hur man gör för att positionera kartan.
Hej!
Först tack till alla som har bidragit med svar på mitt problem. Nu är det löst i och med att jag har fått reda på, att det bra är att dra in orten i kartan.
Nu skall jag till att läsa bruksanvisningen noggrannare när det gäller kortfunktionen. Nästa steg blir så att komma på hur jag skall få häradsekonomiska kartan in i Disgen, men där väntar jag nog till den nya CD med anpassade kartor för Skåne blir klar.
Med vänlig hälsning
Hans-Peter Stülten
Tack, Andreas, för tips till förbättringen med högerklick för att visa orten på kartan. Lägger det i åtgärdslistan!
/ Björn