Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Expandering av antal generationer

  1. #1

    Expandering av antal generationer

    Den senaste tiden har jag arbetat en del med den nya versionen av Disbyt och börjar att bli mera hemtam med den.
    Att numera kunna se upptill sex generationer bakåt är en värdefull förbättring. Däremot förstår jag inte riktigt, varför man måste stega sig fram mot de tillkommande generationerna. Det är väl lika bra att smälla till med alla sex med en gång? Finns det något som talar emot?

    Vidare och det är det egentliga jag vill framföra vore det mycket värdefullt att få en markering till höger om en individ, när det finns ytterligare generationer att visa. Speciellt när det är många "sexor", måste man gå upp en eller två generationer längs varje linje för att säkerställa att man har sett all information. Sätt exempelvis ett +-tecken efter den individ där personen inrapporterat ytterligare generationer.

  2. #2

    Janåke Gestblom
    Medlemsnr
    36899
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149
    Från och med i år kan du på MIN SIDA välja standardvärde för antal generationer i antavlan. 4, 5 eller 6.
    Det finns en klickbar antavlasymbol efter namnet om personen har någon förälder.

  3. #3
    Tack för ditt svar. Kollade just nu på mina sidor, men kan inte finna var jag skall markera antal generationer där.

    Mina sidor
    Här kan du som är medlem i DIS göra följande:

    Få ditt lösenord skickat till dig med e-post.
    Om du har glömt ditt Dis-lösenord kan du få det skickat till dig till din registrerade e-postadress.
    Ändra dina adressuppgifter i medlemsregistret.
    Här gör du ändringar av din adress, telefonnummer, e-postadress och liknande.
    Se vilka uppgifter vi har om dig i medlemsregistret.
    Här kan du se det mesta av det vi har lagrat om dig i medlemsregistret. Om något inte stämmer, använd denna sida för att ändra, eller kontakta Dis kansli.
    Anmäla om du vill ha Diskulogen på papper och/eller nyhetsbrev.
    Här kan du välja att avstå från Diskulogen i pappersform (du kan alltid läsa den på webben ändå) och/eller välja att inte få nyhetsbrev och andra utskick via e-post från DIS.
    Söka efter adressuppgifter till andra medlemmar.
    Här kan du söka efter adressuppgifter till andra medlemmar - om de själva har tillåtit att adresserna är sökbara här.
    Förnya medlemskap för kommande år.
    Vid nyåret ska ju medlemsavgiften för det kommande året betalas. Medlemmar med postadress i Sverige får en inbetalningsavi med decembernumret av Diskulogen. Alla andra medlemmar får inbetalningsinformation via e-post i början på året. Om du har tappat bort avin, eller vill betala ändå så att det är gjort, kan du använda den här webbsidan.
    Hämta Disgen och licensnyckel.
    Om du har köpt Disgen kan du hämta programmet och licensnycklar på denna sida. Här finns också möjlighet att hämta utbildningskartor som du kan använda i Disgen.

  4. #4

    Janåke Gestblom
    Medlemsnr
    36899
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149
    På MIN SIDA i Disbyt kan du välja "Antal generationer i antavlan".

  5. #5
    OK, lägg gärna en länk från den allmänna "Mina sidor"

  6. #6

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Bifogar en bild av var "Min sida" finns.
    Disbyt - Min sida.jpg

  7. #7

    Janåke Gestblom
    Medlemsnr
    36899
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149
    Rolf, den "Mina sidor" du hänvisar till gäller Disgen, inte Disbyt.

  8. #8
    Jag har inga problem var Disbyts "Min sida" finns. Jag har gjort ändringar där redan.
    Jan-Åke, det är nog så, att den sida, som jag kopierat 5 inlägg upp avser DIS i allmänhet. Det enda som specifikt avser Disgen är "Hämta licensnyckel". Det vore väl smart att där lägga till ytterligare en punkt som länk till Disbyts "Min sida". Det kan ju inte skada något.

  9. #9

    Janåke Gestblom
    Medlemsnr
    36899
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149
    Du har rätt Rolf, det var mera DIS än Disgen på Mina sidor.
    Men där är inte rätta platsen för Disbyts inställningsfunktioner.
    Vi får hitta en bättre plats för det, åtminstone på Disbyts startsida.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •