Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Export från DisGen till Släkten

  1. #1

    Lars Larsson
    Medlemsnr
    47712
    Inlägg
    8

    Export från DisGen till Släkten

    Jag har nu exporterat från Disgen till Släkten tre gånger. Det fungerar men när jag sedan gör en sökning på mig själv får jag upp tre olika resultat! Kan man nollställa bufferten i servern på något vis?
    Lars

  2. #2

    Lars Larsson
    Medlemsnr
    47712
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av LarsL Visa inlägg
    Jag har nu exporterat från Disgen till Släkten tre gånger. Det fungerar men när jag sedan gör en sökning på mig själv får jag upp tre olika resultat! Kan man nollställa bufferten i servern på något vis?
    Lars
    Nu testade jag igen men nu fick jag bara en träff!

  3. #3

    Elinor Eriksson
    Medlemsnr
    57368
    Inlägg
    6
    Jag har försökt flera gånger att exportera från Disgen till appen, men programmet hänger sig. Följande felmeddelande dyker upp: Uppladdning misslyckades! Felnummer: 7. Socket error #10054. Connection reset by peer. Går det att åtgärda?

  4. #4

    Mikael Winbladh
    Medlemsnr
    17835
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    312
    Det handlar troligen om en kombination av dina data och den uppkoppling du har mot Internet.
    Har du många personer i databasen?
    Har du mycket bilder och ljudfiler med i din databas?
    Vad har du för uppkoppling?
    Mikael Winbladh - Verksamhetsledare DIS

  5. #5

    Elinor Eriksson
    Medlemsnr
    57368
    Inlägg
    6
    Jag har drygt 8000 personer i databasen, två ljudfiler och ca 300 foton (inte speciellt stora). Jag gjorde precis en backup och den filen är ca 100 MB. Jag har en gammal ADSL uppkoppling som laddar upp ca 1 Mbit/s.
    I höstas gjorde jag också en export till appen och vid det tillfället hade jag också problem att ladda upp. Efter ett flertal försök lyckades jag dock ladda upp och det fungerade bra. Den backup-filen var på ca 95 MB (innan export).

  6. #6

    Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    163

    Rensa SLÄKTEN-app

    Citat Ursprungligen postat av Elinor Visa inlägg
    Jag har drygt 8000 personer i databasen, två ljudfiler och ca 300 foton (inte speciellt stora). Jag gjorde precis en backup och den filen är ca 100 MB. Jag har en gammal ADSL uppkoppling som laddar upp ca 1 Mbit/s.
    I höstas gjorde jag också en export till appen och vid det tillfället hade jag också problem att ladda upp. Efter ett flertal försök lyckades jag dock ladda upp och det fungerade bra. Den backup-filen var på ca 95 MB (innan export).
    Jag hade också stora problem med uppladdning till appen. Prova med att rensa cache-minnet i appen innan ni laddar ner ny data. Nu funkar det klockrent efter det!

  7. #7
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    I menyn för Släkten finns ett val Uppdatera. Ett annat alternativ borde vara att Logga ut från appen i samma meny och sedan logga in igen.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  8. #8

    Elinor Eriksson
    Medlemsnr
    57368
    Inlägg
    6
    Jag har provat det jag kan komma på; rensa cacheminnet, logga ut och in igen samt omstart av app, Disgen och PC men tyvärr hjälper inget av dom. Som jag skrev tidigare får jag ett felmeddelande: "Uppladdning misslyckades! Felnummer: 7. Socket error #10054. Connection reset by peer." Nu är jag ingen programmerare så jag vet inte vad det betyder, men nån borde väl kunna tyda ut detta?

  9. #9

    Mikael Winbladh
    Medlemsnr
    17835
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    312
    Som jag skrev tidigare beror det troligen på kombinationen av din datamängd och den uppkoppling du har mot servern vid uppladdningen. Vi ska undersöka och se om det finns något spår av dina försök på servern men jag har inte tillgång till den nu, utan har begärt att få den tillgången så jag kan undersöka saken. Får återkomma med besked kring det.

    Enda rådet jag har nu i ett felsökningssyfte är att antingen minska på datamängden eller skaffa en snabbare uppkoppling. Troligen är det lättare att försöka begränsa datamängden på något sätt.
    Om det dessutom pågår någon annan verksamhet i hushållet samtidigt som använder uppkopplingen kan det också påverka uppkopplingen.
    Mikael Winbladh - Verksamhetsledare DIS

  10. #10

    Wilhelm Algotsson
    Inlägg
    48
    Jag använder Disgen 2019 endast för speciella ändamål och Android inte alls, men vet att DIS använder någon Delphiversion för utveckling av programvaror för Windows. Möjligen också för Android.

    Om det är så att Embarcaderos Datasnap Server används för kommunikation mellan Disgen och Androidenheten, så orsakas inte sällan det fel som felmeddelandet antyder, av bristfälligheter i Datasnap Server eller dess användning.

  11. #11

    Mikael Winbladh
    Medlemsnr
    17835
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    312
    Elinor; när jag nu undersökt saken på servern ser jag att dina försök misslyckats. Det finns inget vi kan göra åt det i dagsläget.

    Wilhelm; vi tar till av oss dina tankar och får titta på hur uppladdningen från Disgen genomförs. Förhoppningsvis ska vi kunna snabba upp uppladdningen. Jag lägger in det som felrapport i vårt ärendehanteringssystem så vi får med det i kommande arbete till nästa Disgen version.
    Mikael Winbladh - Verksamhetsledare DIS

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •