Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Dela upp släktträdet med flaggor

  1. #1

    Lars Larsson
    Medlemsnr
    47712
    Inlägg
    8

    Dela upp släktträdet med flaggor

    Har börjat testa DisGen 2019.2...

    Jag försöker "flagga" min och min hustrus släktgrenar med olika flaggor. Eftersom vi har ett par tusen medlemmar var i trädet så är det ett stort jobb.

    Jag har använt antavlor och stamtavlor för att hitta alla släktingar som hör till respektive gren men det är lätt att missa en del, särskilt om en anfader/moder varit gifta flera gånger.

    Är det någon som har några tips om hur man kan kontrollera flaggorna?

    Lars

  2. #2

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    924
    Prova att använda funktionen att utöka söklista med släktingar.
    1) Välj dig själv i FÖ, högerklicka på dig och välj ""skapa söklista med markerad person"
    2) I söklista högerklicka och välj "utöka söklistan" och välj sen "alla anor"
    3) Högerklicka igen och utöka på samma sätt med alla ättlingar, så har du en söklista med alla dina blods-släktingar.
    4) Nu kan du passa på att sätta en flagga "Mina Släktingar" genom att markera alla med Ctrl+A, högerklicka och välj "sätt flagga/flaggar på alla markerade personer:".
    5) Om du även vill ha med de ingifta till alla dessa, då fortsätter du att utöka med allas partner, och vill du även ha med deras egna barn och ättlingar utöka men "alla ättlingar, och sätt den flaggan du vill ha på dem.

    Sen kan göra samma sak för din hustru/sambo, etc.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  3. #3

    Lars Larsson
    Medlemsnr
    47712
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av Torgny Larsson Visa inlägg
    Prova att använda funktionen att utöka söklista med släktingar.
    1) Välj dig själv i FÖ, högerklicka på dig och välj ""skapa söklista med markerad person"
    2) I söklista högerklicka och välj "utöka söklistan" och välj sen "alla anor"
    3) Högerklicka igen och utöka på samma sätt med alla ättlingar, så har du en söklista med alla dina blods-släktingar.
    4) Nu kan du passa på att sätta en flagga "Mina Släktingar" genom att markera alla med Ctrl+A, högerklicka och välj "sätt flagga/flaggar på alla markerade personer:".
    5) Om du även vill ha med de ingifta till alla dessa, då fortsätter du att utöka med allas partner, och vill du även ha med deras egna barn och ättlingar utöka men "alla ättlingar, och sätt den flaggan du vill ha på dem.

    Sen kan göra samma sak för din hustru/sambo, etc.
    Tack, verkar funka finfint...

  4. #4

    Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    163
    Finns en liknade funktion som i "gamla" 8:an. Där fick man ju info om man vill fortsätta lägga till personer i samma flock.
    Hittar inte den möjligheten för 2016-19. Måste man hålla reda på och sätta rätt flagga för varje person?

  5. #5

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Svar till Åke;
    Flaggor;
    Sätt flaggor på en Släktgren, om du vill ange en flagga på en viss släktgren som du håller på och registrerar;
    Sätt kryss i rutan Standard, då får alla nya personer som du skapar/ registrerar denna flagga. (men inte när du gör ändringar i befintliga personer)
    Du måste även gå till Verktyg/ Inställningar/ Program/ Inmatning, och sätta ”Bock” √ i rutan;
    Använd standardflaggor för nya personer.”

  6. #6

    Lars Larsson
    Medlemsnr
    47712
    Inlägg
    8
    Hej Olle,
    Var finns den ruta "Standard" du nämner? Inställningen under Verktyg hittade jag.

  7. #7

    Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    163
    Citat Ursprungligen postat av LarsL Visa inlägg
    Hej Olle,
    Var finns den ruta "Standard" du nämner? Inställningen under Verktyg hittade jag.
    Instämmer! Hittar inte heller rutan "Standard". Jag efterlyser den smidiga funktionen från 8:an där man fick meddelande om eventuellt flockbyte (=läs flaggbyte).

  8. #8

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    924
    Det Olle avser är i menyn Redigera > Flaggor. Där finns en kolumn med rubriken "Standard".
    Om du i fönstret "Redigera flaggor" trycker på F1 får du fram hjälpen, där det bl.a. står:

    "Om man vill att nya personer som läggs in i Disgen automatiskt skall förses med en eller flera flaggor kryssar man i rutor för dessa flaggor som standardflaggor innan man matar in de nya personerna. Observera att funktion standardflaggor inte ingår i Disgens grundinställningar utan måste aktiveras, vilket sker igenom att kryssa i en ruta som nås via Verktyg – Inställningar – Inmatning"
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  9. #9

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Gå till Redigera / Flaggor, och där finns "Standard"
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  10. #10

    Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    163
    Citat Ursprungligen postat av Olle_Olsson Visa inlägg
    Gå till Redigera / Flaggor, och där finns "Standard"
    TACK, för utförlig info! Jag får testa vidare, men är tyvärr inte riktigt vän med flaggorna. Efterlyser någon form av påminnelse vid flaggbyte. Jfr flockar i 8:an.

  11. #11

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    924
    Jag använder flaggor väldigt mycket, både permanenta och temporära flaggor, både på enskilda personer och grupper. En fantastisk funktion i Disgen. Det är väldigt lätt att sätta flaggor på enskilda släktgrenar eller utsökta grupper via söklistor. Med den detaljerade sökningen i Disgen 2019 kan du söka ut nästan vilken grupp som helst ur ditt släktträd.
    Bifogar vårt kursmaterial i DIS Syd om flaggor.
    Hoppas det kan inspirera dig.
    Bifogade filer Bifogade filer
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  12. #12

    Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    163
    Citat Ursprungligen postat av Torgny Larsson Visa inlägg
    Jag använder flaggor väldigt mycket, både permanenta och temporära flaggor, både på enskilda personer och grupper. En fantastisk funktion i Disgen. Det är väldigt lätt att sätta flaggor på enskilda släktgrenar eller utsökta grupper via söklistor. Med den detaljerade sökningen i Disgen 2019 kan du söka ut nästan vilken grupp som helst ur ditt släktträd.
    Bifogar vårt kursmaterial i DIS Syd om flaggor.
    Hoppas det kan inspirera dig.
    Jag bockar och bugar! Utmärkt med egenproducerat i Syd. Fick mycket tips redan av "Owes Tips & Tricks från Er region.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •