Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Sökning i databasen - församlingar mm

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg

Janåke Gestblom
    Medlemsnr
    36899
    Vi noterar ditt inlägg och ska se vad vi kan komma fram till.

Det finns fyra Nils Utterström + 23 med olika namnkombinationer.
    De fyra har lämnats in av tre bidragsgivare (en dublett). och är alltså unika i databasen men beskriver samma person.
    Alla Piteå församlingar hittas med Piteå*.
    Anna Johansdotter född 1785 kan begränsas genom att ange 1785 i båda årtalen i Disbyt och Född i "I Perioden".
    Sökning enligt ArkivDigital har prövats men resurser saknas för närvarande för att genomföra det.

Att använda exakt datum valdes redan från början bort i Disbyt av policyskäl. Disbyt ska inte användas som källa utan som inspiration.
    Dubbla för-/efternamn fungerar tills motsatsen bevisas med hjälp av "Del i" och/eller "bokstavssökning".

Vi återkommer i ärendet efter utredning.

Ulf Arfvidsson
    Medlemsnr
    39670
    Det förekommer en del feltaxerade platser i databasen. Om man inte får träff på avsedd ort kan det vara bra att söka på t. ex. Piteå* och även sätta land till *. I övrigt tror jag att om man anger de namn som man är säker på och väljer "Del i" får man fram det som finns i databasen enligt satta villkor. Med År från och År till kan man snäva in resultatet efter behov.

Det kan väl vara en klok idé att se över sökrutinerna. Själv tycker jag att Dödbokens sökformulär fungerar mycket flexibelt och träffsäkert. Vidare tror jag att införande av notistyper vore mycket värdefullt. Söker man en person född i en viss församling är det ju ointressant om en samma namn dött där. Namn är som sökkriterium rätt tveksamt med tanke på alla olika stavningar, därför är exakt händelsedatum (där det finns) det säkraste sökbegreppet. Vad gäller namnen kolla gärna i RGDs namndatabas och exempelvis förnamnet Christina och alla dess varianter (de allra flesta kommer inrapporteringar till Disbyt) - det rör sig om hundratals.

Visst förstår jag att man kan trixa med * och annat men jag förmodar att jag inte är den ende som frekvent utnyttjar handslaget i Disgen vid registrering av nya personer. Då skall jag inte behöva arbeta med *, intervall mm för att få till ett någorlunda träffsäkert resultat.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •