Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Gedcom från MyHeritage till Disgen

  1. #1

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275

    Gedcom från MyHeritage till Disgen

    Har anor i Disgen 2019.2 med notiser, foton, levnadsbeskrivningar osv där.
    När jag importerar en Gedcom från MyHeritage så försvinner detta och jag får en lång lista med text och referenser. Trist...

    Vad händer om jag tar in Gedcom filen i den datamapp där jag har notiser, foton osv? Körs notiser osv över då? Eller blir kvar?

  2. #2

    Mikael Winbladh
    Medlemsnr
    17835
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    312
    Tänk på att ta en säkerhetskopia på datamappen innan du läser in någon Gedcom fil överhuvudtaget till en befintlig datamapp.
    Mikael Winbladh - Verksamhetsledare DIS

  3. #3

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    OK, tänker på att säkerhetskopiera.

    "Vad händer om jag tar in Gedcom filen i den datamapp där jag har notiser, foton osv? Körs notiser osv över då? Eller blir kvar?"

  4. #4
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Jag tror inte en GEDCOM-import skriver över befintliga uppgifter. Personerna läggs upp parallellt med befintliga personer i Disgen. Rätta mig om jag har fel!

  5. #5
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Personer som importeras får dessutom en flagga som gör det möjligt att identifiera när de importerades.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  6. #6

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    En mängd dubbletter alltså?

  7. #7

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    OK, med en flagga kan man väl selektera "bort" dessa dubbletter, tror jag.? Och då kan man ju se alla nya personer som importerats.
    Jag har många fler personer i trädet i MyHeritage.

  8. #8

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    924
    Det är ju besvärligt om man registrerar och bygger släktträd parallellt i två olika system för samma släkt. Du får leta efter något program som har möjligheten att slå ihop två träd, men det kräver ju att personerna i de båda träden kan identifieras likvärdigt, vilket kan vara svårt. Dessutom har ju olika program olika funktioner som inte kan exporteras, och allt exporteras ju inte från något program.
    Du får nog registrera i ditt befintliga träd i Disgen det som du har registrerat extra i MyHeritage. Om du absolut vill importera ditt MyHeritage-träd, så gör det till en tom datmapp, Då kan du undesöka om det finns personer (delar av trädet) där som du smärtfritt kan överföra till ditt nuvarande träd i Disgen, och då via XML.
    För importen från MyHeritage finns en artikel på vår hemsida:
    www.dis.se/gedcom-myheritage-disgen
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  9. #9

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    Hej och tack för info!
    "Problemet" är att trädet i MyHeritage är mkt stort; mer än 1000 personer. Har fyllts på "automatiskt" med matchningar och nya personer.
    Tror att jag gör så att jag använder detta för att söka personer i stort. T.ex. att söka efter min okände farfar, emigranter osv.

    Och använder Disgen med utförlig info + foton med den närmsta släkten; 258 personer.

  10. #10

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    924
    Låter bra. Använd Disgen för registrering och MyHeritage för att få tips, men använd också Arkiv Digital och Riksarkivet för att hitta tillförlitliga originaluppgifter.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  11. #11

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    Tack för svar. Jag använder också ArkivDigital och Riksarkivet.
    Och snart också ett DNA test hos Ancestry. Häpp var det går...Ancestry för att jag söker min okände farfar som emigrerade dit. : - )

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •