Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Utskrifter, enbart kvinnor

  1. #1

    Bertil Lindqvist
    Medlemsnr
    45020
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    43

    Utskrifter, enbart kvinnor

    Jag har en elev som vill skriva ut en stamtavla med enbart kvinnor. Mor, barn, barnbarn OSV. Eventuellt även Antavla. Har vi något enkelt sätt att lösa det idag eller i framtiden. Med mycket stök kan man lösa det via en söklista men det är krångligt och lite oöverskådligt.

  2. #2
    Den vi har som är matrilinjär (vilket är det traditionella begreppet för mödernelinje, kvinnolinje) antar jag itne duger då eftersom den tar med sönerna i varje barngeneration? Men det är den som är inarbetad stamtavla på kvinnolinjen för en sådan inbegriper män i en generation (de är barn till sin mor precis som deras systrar är) - men arvsgången visar sedan bara kvinnolinje i varje generation.

    Defintioner https://sv.wikipedia.org/wiki/Matril...C3%A4rstamning

    Hälsningar,
    Eva

  3. #3

    Bertil Lindqvist
    Medlemsnr
    45020
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    43
    Tack Eva. Då får vi se mitt inlägg som ett önskemål för framtida utskrifter. Han ville bara ha en ren kvinnolinje. Mor, Dotter, dotterdotter osv.

  4. #4
    Bertil, fråga vad han ska ha den till? Oftast är det för DNA man vill ha det (mtDNA), och då är det den tavlan - som i Disgen2019 också finns som mtDNA-linje-utskrift.

  5. #5

    Bertil Lindqvist
    Medlemsnr
    45020
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    43
    Jag ska kolla mer exakt på Måndag. Men jag vet att det inte hade ett dugg med DNA att göra.

  6. #6

    Bertil Lindqvist
    Medlemsnr
    45020
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
    Jag ska kolla mer exakt på Måndag. Men jag vet att det inte hade ett dugg med DNA att göra.
    I det här fallet hade han ett "brudtäcke" sedan många år tillbaka och många generationer. Därför ville han kunna skriva ut enbart kvinnor och föra generationerna vidare. Mao inget med DNA

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •