Tror du missförstått min fråga. Den gäller DISGEN inte DISBYT. Frågan handlar om att jag önskar kunna sätta någon annan symbol än flagga på mina direkta anor, alltså i rakt nedstigande led. När man forskar mycket brett så kommer man så småningom långt ifrån den direkta blodslinjen. Så vill man tex stega tillbaka i ex 4 led. Har man då forskat fram barnen och följt deras ättelinjer också så är det ibland svårt att hitta direkt tillbaka i de 4 leden i exemplet. Måste öppna kanske alla barnen och titta vilket som leder tillbaka till min blodslinje. Tar mycket tid och blir lite omständigt, speciellt som man säkert har en uppsjö av Anders Johan lars och Erik liksom Brita, Anna Maria etc. Så att kunna markera den som leder tillbaka med en skild symbol tycker jag skulle vara bra. Flaggor använder man ju till många andra urval.
Så detta har absolut ingenting med DISBYT att göra, i DISBYT letar man ju efter om någon annan forskat på aktuell person, där man ev kan hitta ett uppslag om man fastnat i sin egen forskning. Hoppas jag förklarat så du förstår vad och varför jag söker efter en annan symbol. Flaggor har ju också den nackdelen för färgblinda att hälften av färgerna ser ljusa ut och den andra hälften mörkare, med svårt att se hur de inom samma ljushet skiljer sig åt.