Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Särskild markering för rakt nedstigande anor

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg

Inger Fernberg
    Medlemsnr
    54108

Särskild markering för rakt nedstigande anor

Jag önskar en särskild markering för den raka linjen dvs blodslinjen till mina direkta anor. Det går inte att sätta flaggor på allt, då flaggor också måste användas till annat som man vill ex skriva ut. Dessutom så kan inte ex färgblinda skilja på de olika flaggorna. Det är nästan omöjligt att söka på namn för anorna, de har man ofta glömt när man vill stega sig tillbaka. Så en speciell markering för direkta anor tack !

Tomas GH Johansson
    Medlemsnr
    11485
    Antalet flaggor är obegränsat. Alla flaggor visas i text i respektive personöversikt. Däremot kan maximalt fem flaggor synliggöras i familjeöversikten. Vill du ha en beskrivning över hur en flagga kan sättas på samtliga anor?

När man bygger en antavla så visas ju i familjeöversikten vilka som ingår i stamtavlan, men den är ju temporär.

Inger Fernberg
    Medlemsnr
    54108
    Det är inte det jag menar. Det är när du kommer många generationer bakåt, och har en bred forskning som en annan markering skulle vara mycket bra att ha. Vill jag stega mig tillbaka till, alltså till ett närmare ett nutida årtal, är det svårt att veta och komma ihåg vilket av de många barnen som hör direkt till mig. Har du tex giften på alla barn så är det lätt att hamna fel och få börja om många många gånger genom flera generationer, t ex Anders Andersson gift med Brita Andersdotter finns det väldigt många av , liksom ex Nils Nilsson, Per Persson m fl.

Josefine Nilson
    Medlemsnr
    04671
    Man kan ju starta arbetet med att bygga en antavla med sig själv som proband. Den kan ligga öppen hela tiden i bakgrunden när man sen vandrar runt i sitt material. Då är det ganska enkelt att se om man håller på med en person i trädet eller någon annan. Sen är det lätt att välja den person man vill gå till genom att välja den i antavlan.

Berndt Gilbertsson
    Medlemsnr
    47351
    Jag skriver förnamnen i VERSALER för att lösa detta problem!
    Vad gäller flaggor vill jag gärna att de kan visas i antavlor resp. stamtavlor.

Inger Fernberg
    Medlemsnr
    54108
    Nej Hjälp med att sätta flaggor behöver jag inte. Poängen med att ha en särskild markering är att den ska skilja sig från flaggorna och vara lätt att stega sig snabbt bakåt genom 10- 15 generationer eller mer och sedan snabbt tillbaka. Har man en bred forskning är det ibland svårt eller omständigt att ta sig tillbaka. att senast använda person visas vid programstart är inte heller till så stor hjälp. Nästa poäng är att om man är färgblind så kan man inte skilja på sina flaggor ex röda och gröna m fl. Flaggor använder man ju till många olika ändamål.
    Är det så att det är svårt att byta ut eller sätta in en annan typ av markering som man kan sätta dit själv, ex punkt, cirkel, kvadrat etc, bara den är skild från flaggorna ?

Det är inte så att jag är ovan vid DIS, däremot tycker jag att programmet har många lite bakvända handgrepp för att ta sig dit man vill. Främsta anledningen till att jag använder DIS är kartorna.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •