Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Särskild markering för rakt nedstigande anor

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    1.jpg
    Jag har sätt flaggor på alla anor och de visas här med röd "dutt".
    Sedan har jag satt flaggor på alla anornas ättlingar som visas med blå "dutt".
    Då tycker jag att det är hyfsat lätt att hitta tillbaka igen.
    Instruktion kan skrivas om så önskas.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlägget är under Disbyt, därav min kommentar.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Inger F: När jag läser din beskrivning av vad du vill ha, är det i princip en beskrivning av en flagga i Disgen. Enda skillnaden är att du vill kunna inte bara ge den en färg, utan också en annan form, vilket inte går i nuläget. Om du tar fram en antavla för dig själv, skapar en söklista för personerna i tavlan (högerklick i tavlan) och sätter en flagga, t.ex. "Mina anor", på alla personer i söklistan (CTRL+A, sedan högerklick och "Lägg till flaggor för markerade personer"), kommer den flaggan att visas som en färgad fyrkant för dina anor, var de än finns i en familjeöversikt så att du kan följa dina anor även framåt genom alla barnaskarorna, som verkar vara ett av dina bekymmer, se bild 1. Men för att flaggan skall visas i familjeöversikten, måste du under "Redigera flaggor" ha markerat den flaggan i kolumnen "Familjeövs.", se bild 2.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Jag är också färgblind och det är svårt att göra färgval så att det blir tillräckligt stor skillnad.

Därför införde vi att hovring över färgplutten visar flaggnamnet. Det underlättar mycket för mig personligen.

Peter Johansson
    Medlemsnr
    00717
    För de färgblinda borde man kunna lägga in en bokstavskombination (Vit eller Svart) med flaggans färg som bakgrund.
    Bokstavskombinationen kan följa IEC757.
    IEC757.png

Mikael Winbladh
    Medlemsnr
    17835
    Det är en bra idé men bokstäverna skulle bli väldigt små, näst intill oläsbara i personöversikten.
    Mikael Winbladh - Verksamhetsledare hos Föreningen DIS

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Jag försöker summera Ingers ursprungliga önskemål:

Du vill kunna välja (dvs också kunna ändra) en person vars biologiska anor ska ha en markering för att tydliggöra dem i familjeöversikten. Det enklaste är nog att visa en markering (välj form och färg) på liknande sätt som vi har för söklista och byggd tavla. Om du känner att det är OK så skapar jag ett förbättringsförslag för kommande prioriteringar.

Inger Fernberg
    Medlemsnr
    54108
    Det är det jag menar. Så jag är tacksam om du kan ordna det.

Jag har en annan liten önskan, I symbolerna för orter tycker jag det skulle vara trevligt med en symbol för bruk, om det finns plats.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •