Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Särskild markering för rakt nedstigande anor

  1. #1

    Inger Fernberg
    Medlemsnr
    54108
    Inlägg
    5

    Särskild markering för rakt nedstigande anor

    Jag önskar en särskild markering för den raka linjen dvs blodslinjen till mina direkta anor. Det går inte att sätta flaggor på allt, då flaggor också måste användas till annat som man vill ex skriva ut. Dessutom så kan inte ex färgblinda skilja på de olika flaggorna. Det är nästan omöjligt att söka på namn för anorna, de har man ofta glömt när man vill stega sig tillbaka. Så en speciell markering för direkta anor tack !

  2. #2

    Tomas GH Johansson
    Medlemsnr
    11485
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    19
    Antalet flaggor är obegränsat. Alla flaggor visas i text i respektive personöversikt. Däremot kan maximalt fem flaggor synliggöras i familjeöversikten. Vill du ha en beskrivning över hur en flagga kan sättas på samtliga anor?

  3. #3
    När man bygger en antavla så visas ju i familjeöversikten vilka som ingår i stamtavlan, men den är ju temporär.

  4. #4

    Inger Fernberg
    Medlemsnr
    54108
    Inlägg
    5
    Nej Hjälp med att sätta flaggor behöver jag inte. Poängen med att ha en särskild markering är att den ska skilja sig från flaggorna och vara lätt att stega sig snabbt bakåt genom 10- 15 generationer eller mer och sedan snabbt tillbaka. Har man en bred forskning är det ibland svårt eller omständigt att ta sig tillbaka. att senast använda person visas vid programstart är inte heller till så stor hjälp. Nästa poäng är att om man är färgblind så kan man inte skilja på sina flaggor ex röda och gröna m fl. Flaggor använder man ju till många olika ändamål.
    Är det så att det är svårt att byta ut eller sätta in en annan typ av markering som man kan sätta dit själv, ex punkt, cirkel, kvadrat etc, bara den är skild från flaggorna ?

    Det är inte så att jag är ovan vid DIS, däremot tycker jag att programmet har många lite bakvända handgrepp för att ta sig dit man vill. Främsta anledningen till att jag använder DIS är kartorna.

  5. #5

    Inger Fernberg
    Medlemsnr
    54108
    Inlägg
    5
    Det är inte det jag menar. Det är när du kommer många generationer bakåt, och har en bred forskning som en annan markering skulle vara mycket bra att ha. Vill jag stega mig tillbaka till, alltså till ett närmare ett nutida årtal, är det svårt att veta och komma ihåg vilket av de många barnen som hör direkt till mig. Har du tex giften på alla barn så är det lätt att hamna fel och få börja om många många gånger genom flera generationer, t ex Anders Andersson gift med Brita Andersdotter finns det väldigt många av , liksom ex Nils Nilsson, Per Persson m fl.

  6. #6

    Josefine Nilson
    Medlemsnr
    04671
    Inlägg
    26
    Man kan ju starta arbetet med att bygga en antavla med sig själv som proband. Den kan ligga öppen hela tiden i bakgrunden när man sen vandrar runt i sitt material. Då är det ganska enkelt att se om man håller på med en person i trädet eller någon annan. Sen är det lätt att välja den person man vill gå till genom att välja den i antavlan.

  7. #7

    Berndt Gilbertsson
    Medlemsnr
    47351
    Inlägg
    50
    Jag skriver förnamnen i VERSALER för att lösa detta problem!
    Vad gäller flaggor vill jag gärna att de kan visas i antavlor resp. stamtavlor.

  8. #8
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    OBS! Frågan verkar gälla Disbyt inte Disgen!
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  9. #9

    Inger Fernberg
    Medlemsnr
    54108
    Inlägg
    5
    Tror du missförstått min fråga. Den gäller DISGEN inte DISBYT. Frågan handlar om att jag önskar kunna sätta någon annan symbol än flagga på mina direkta anor, alltså i rakt nedstigande led. När man forskar mycket brett så kommer man så småningom långt ifrån den direkta blodslinjen. Så vill man tex stega tillbaka i ex 4 led. Har man då forskat fram barnen och följt deras ättelinjer också så är det ibland svårt att hitta direkt tillbaka i de 4 leden i exemplet. Måste öppna kanske alla barnen och titta vilket som leder tillbaka till min blodslinje. Tar mycket tid och blir lite omständigt, speciellt som man säkert har en uppsjö av Anders Johan lars och Erik liksom Brita, Anna Maria etc. Så att kunna markera den som leder tillbaka med en skild symbol tycker jag skulle vara bra. Flaggor använder man ju till många andra urval.
    Så detta har absolut ingenting med DISBYT att göra, i DISBYT letar man ju efter om någon annan forskat på aktuell person, där man ev kan hitta ett uppslag om man fastnat i sin egen forskning. Hoppas jag förklarat så du förstår vad och varför jag söker efter en annan symbol. Flaggor har ju också den nackdelen för färgblinda att hälften av färgerna ser ljusa ut och den andra hälften mörkare, med svårt att se hur de inom samma ljushet skiljer sig åt.

  10. #10
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    1.jpg
    Jag har sätt flaggor på alla anor och de visas här med röd "dutt".
    Sedan har jag satt flaggor på alla anornas ättlingar som visas med blå "dutt".
    Då tycker jag att det är hyfsat lätt att hitta tillbaka igen.
    Instruktion kan skrivas om så önskas.

  11. #11
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Inlägget är under Disbyt, därav min kommentar.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  12. #12

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Inger F: När jag läser din beskrivning av vad du vill ha, är det i princip en beskrivning av en flagga i Disgen. Enda skillnaden är att du vill kunna inte bara ge den en färg, utan också en annan form, vilket inte går i nuläget. Om du tar fram en antavla för dig själv, skapar en söklista för personerna i tavlan (högerklick i tavlan) och sätter en flagga, t.ex. "Mina anor", på alla personer i söklistan (CTRL+A, sedan högerklick och "Lägg till flaggor för markerade personer"), kommer den flaggan att visas som en färgad fyrkant för dina anor, var de än finns i en familjeöversikt så att du kan följa dina anor även framåt genom alla barnaskarorna, som verkar vara ett av dina bekymmer, se bild 1. Men för att flaggan skall visas i familjeöversikten, måste du under "Redigera flaggor" ha markerat den flaggan i kolumnen "Familjeövs.", se bild 2.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  13. #13
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Jag är också färgblind och det är svårt att göra färgval så att det blir tillräckligt stor skillnad.

    Därför införde vi att hovring över färgplutten visar flaggnamnet. Det underlättar mycket för mig personligen.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  14. #14

    Peter Johansson
    Medlemsnr
    00717
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    2
    För de färgblinda borde man kunna lägga in en bokstavskombination (Vit eller Svart) med flaggans färg som bakgrund.
    Bokstavskombinationen kan följa IEC757.
    IEC757.png

  15. #15

    Mikael Winbladh
    Medlemsnr
    17835
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    313
    Det är en bra idé men bokstäverna skulle bli väldigt små, näst intill oläsbara i personöversikten.
    Mikael Winbladh - Verksamhetsledare DIS

  16. #16
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Jag försöker summera Ingers ursprungliga önskemål:

    Du vill kunna välja (dvs också kunna ändra) en person vars biologiska anor ska ha en markering för att tydliggöra dem i familjeöversikten. Det enklaste är nog att visa en markering (välj form och färg) på liknande sätt som vi har för söklista och byggd tavla. Om du känner att det är OK så skapar jag ett förbättringsförslag för kommande prioriteringar.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  17. #17

    Inger Fernberg
    Medlemsnr
    54108
    Inlägg
    5
    Det är det jag menar. Så jag är tacksam om du kan ordna det.

    Jag har en annan liten önskan, I symbolerna för orter tycker jag det skulle vara trevligt med en symbol för bruk, om det finns plats.

  18. #18
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Finns nu som ärende #7714 och "7715 för ev prioritering.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •