Resultat 31 till 54 av 54

Ämne: Homosambo och homogiften

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Mycket bra funderat av Sten!
    Det enda jag vill kommentera är de sista två punkterna. Biologiskt är det naturligtvis så (lyckligtvis) att det bara kan finnas en man och en kvinna till ett barn. Självklart. Socialt kan ju dock "man" och "kvinna" variera med tiden men det är en helt annan sak. Man kan få barn och sen byta kön o.s.v. Det vet vi redan.
    Så kan någon definiera vad "Släkforskning" egentligen innebär? Är det bara en rent genetisk historia (som jag tycker flera hävdat här) eller är den sociala delen också lika eller kanske ännu mer viktig ur släktforskningssynpunkt? Jag kanske är ute och cyklar men hur ska man annars kunna dokumentera en f.d. släkting på ett bra sätt om man inte kan registrera att personen, trots egna barn i kanske flera tidigare förhållanden dessutom, till största delen ändå levt ett lyckligt liv tillsammans med adoptivbarn som familj och att dessa kanske inte ens träffat sina biologiska föräldrar? Socialt har dom ju bara ETT föräldrapar och de är inte genetiskt kopplade alls. Kanske har de "nya föräldrarna" samma kön dessutom. Jag tycker sånt är långt mer intressant att försöka förstå och beskriva på ett bra sätt än att enbart bevisa vem som är förälder till vem.

Om man driver det till sin spets: Är det viktigare att dokumentera en sekunds otrohet än en mångårig familjerelation med adopterade barn?

Jag tycker att man måste bygga in någon slags värdering på något sätt för att få rätt proportioner mellan olika företeelser. Har det betydelse socialt för personen eller inte. Kanske är släktforskning precis som de griffeltavlor jag sett i kobås men jag trodde det var mer än så. Som sagt, jag kan inte släktforskning och kan mycket väl ha fel och uppskattar kloka kommentarer från er som kan.
    Jag lägger till: Självklart vill jag att en bra programvara kan tillgodose BÅDE biologisk och social antavla på något smart sätt för jag tror båda är lika viktiga ur forskningssynpunkt!
    Karl-Edward Th har redan påpekat detta i sitt inlägg ovan.
    Senast redigerat av Nightfly den 2011-10-05 klockan 20:19. Anledning: Karl-Edvard Th´s kommentar

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •