Jag har haft mailkontakt med ordf/Daniel betr. detta.
Jag uppfattar att programvaran DISGEN och föreningen DIS som ansvarig utgivare inte uppfyller gällande lagstiftning (Lagen om samkönande äktenskap 2009 och Diskrimineringslagen 2008).

Vad jag förstått är detta dessutom ett medvetet val sen flera år vilket känns speciellt besvärande. Dessutom har programvaran sen länge brister när det gäller barn med multipla föräldrapar enlig vad jag erfarit. Med tanke på föreningens storlek och programvarans spridning (mot avgift) tycker jag att så självklara förhållanden enligt ovan borde ha fullt stöd i programmet. Förhållanden som dessutom är reglerade i lag sen flera år.

DO (Diskrimineringsombudsmannen säger i ett första utlåtande: "Det skulle kunna vara ett missgynnande av dig som har samband med sexuell läggning och därmed otillåtet enligt diskrimineringslagen".

Jag har begärt en förklaring från DIS som skall vara mig tillhanda senast 1 september. Därefter väljer jag om jag vill gå vidare med detta i en formell anmälan.

Jag ber medlemmar och andra som besöker forumet om kommentarer beträffande homorelationer och barn med fler än två föräldrar.