Resultat 1 till 30 av 54

Ämne: Homosambo och homogiften

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Disgen är för närvarande byggt för att hantera traditionella tvåkönade relationer. Mer moderna förhållanden som samkönade relationer och könsbyten stöds inte på ett naturligt sätt. Det förra, samkönade relationer, kommer vi att hantera i en kommande version. Tidpunkt för den versionen är inte fastställd ännu, men den lär inte komma under 2011.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Liknande problem har man när barn växer upp i en annan relation än med sina biologiska föräldrar! Eftersom mycket av det vi släktforskare håller på med är sociala (och inte biologiska) relationer så måste man ibland hantera detta. I fosterföräldrarnas och fosterbarnens poster så noterar jag detta med namn, och har dessutom en flagga för att markera att sådan relation finns!

Jag tycker spontant att en förening med 27000 medlemmar skulle orka med att driva fram en såhär självklar förbättring av programmet ganska snart. Förhållanden som nämnts här är ju inte direkt ovanliga på något sätt. Jag känner mig faktiskt lite diskriminerad eftersom jag inte ens kan lägga in min sambo på "normalt" sätt som det är nu.

För kännedom. Jag har skickat in en anmälan till DO idag eftersom jag uppfattar att programmet DISGEN med tillhörande produkter kan strida mot Svensk lag. Att diskriminera inregistrering i programmet avseende kön eller sexuell identitet/tillhörighet/läggning är vad jag förstår inte tillåtet och jag vill därför ha saken prövad av DO. Jag är verkligen ledsen som ny här att behöva göra detta men det borde vara i intresse för de seriösa släktforskare som jag träffat här. DISGEN är ett bra program!

Jag vill att programmet ändras snarast och utan onödigt dröjesmål så att betydelsefull forskning kan fortgå och att det sker i linje med gällande lagstiftning.
    Senast redigerat av Nightfly den 2011-07-18 klockan 18:59.

Kristian Jerméus
    Medlemsnr
    17723
    Kan i vissa delar hålla med och andra inte.
    Jag anser personligen att det är den biologiska antavlan som är den viktiga, dvs. generna man ärver av sina naturliga föräldrar.
    Alltså är det ganska så ointressant att följa exempelvis pappans antavla om han har adopterat en.
    Men skicka in en DO-anmälan men jag tror inte att släktforskningsmaterial hamnar under diskriminering.

Jag förstår hur du tänker. Kanske beror det på vilket syfte forskningen har - socialt eller biologiskt. Jag vet inte själv, för mig är båda lika viktiga och därav frågan till DO. Om vi skall förstå familjebildning och historia så måste väl det sociala livet ha större betydelse än det rent biologiska? I alla fall i modern tid när vi lever annorlunda än för 100 år sen? Jag är inte så säker på att du har rätt men jag vet inte, jag tycker det är fel att jag inte kan registrera förhållanden som de facto existerar nu. Hur ska de annars kunna bli historia?

DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Jag hoppas kunna reda ut DO-frågan med Rolf i morgon via telefon, eller åtminstone förklara bättre hur vi tänker oss Disgens framtida utveckling.

Om vi istället tittar på frågan om Disgen ska kunna behandla även sociala relationer så är det en möjlighet till mycket spännande vidareutveckling men vi måste göra "hemläxan" först - minimum är att göra om databasimplementeringen så vi alls kan komma vidare, och i samband med det ordna exempelvis samkönade äktenskap och flera föräldrapar till barn.

Den enda(?) sociala relation vi hanterar i dag i Disgen är faddar/dopvittnen och den är ju som bekant lite kantigt gjord - man kan registrera faddrars namn men inte koppla dem till personer i databasen. Det är också en ändring som kräver att vi fixar databasen först.

Man kan sedan generalisera lite och tillåta länkning mellan personer av mer eller mindre godtycklig anledning. Det man främst behöver tänka igenom är vad programmet ska göra med den typen av länkningar? Utskrifter - vilka? Någon typ av analyser - vilka? Något annat?
    Vice ordförande (2025) & Disgenutvecklare.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •