Kan ändå hålla med om att i allas antavlor så kommer man förr eller senare till ett problem som har med adoption eller liknande att göra, problem som begränsas av programmet.
Min pappas mormors syster fick jättemånga barn medans hans mormor bara fick ett, dvs. min farmor.
Eftersom mormoders syster dog tidigt (ironiskt nog på grund av för mycket barnafödande) så fick mormodern överta en av sönerna som fosterson. Jag har inte lyckats lösa om jag bara ska sätta upp barnet på mormoders syster eller om man dessutom skulle koppla in denna på mormodern också på något sätt.
Blir lite intressantare för efterlevande att läsa om det sociala också i detta fall, detta oavsett om det gäller adoption, homoäktenskap eller någon annan form. Annars blir det godtycklig släktforskning där man vill dölja vissa saker för efterföljande generationer.
Ett problem kan vara att adoptivföräldrarna döljer för barnet att dom är just adopterade, något som jag för övrigt har stött på i min släkt.
Sen en stilla undran över hur efterföljande generationer kommer att klara av att släktforska. Nu för tiden får man barn utan att gifta sig och skilsmässorna är en naturlig del i livet.
Blir inte precis lättare att släktforska. Förr var livet mer rutinmässigt och är därför lättare att forska.
Man föddes, döptes, gifte sig och i många fall gifte man om sig när makan/maken dog.
Detta är en tanke eftersom jag har en omfattande släktforskning i Öckerö socken.