Resultat 1 till 30 av 54

Ämne: Homosambo och homogiften

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Hej. Jag har läst och försökt förstå alla kommentarer som lämnats här i forat.
    Vi har alla varit på semester och DIS har haft forskardagarna vilket jag respekterar. Jag har lämnat utrymme för kommentarer här och ska bestämma snart om jag ska gå vidare till DO eller inte.
    Just nu är jag bara besviken på hur många medlemmar reagerat och kommenterat det som skrivits i forumet. Jag trodde faktiskt att det fanns större öppenhet här men så tydligen icke. Skrämmande att få kommentarer beträffande min sambo som: "Att den sedan i programmet anges som kvinna spelar väl ingen roll för din partner har ju tagit kvinnans plats.". Många liknande kommentarer berör mig verkligen och stärker mitt beslut att anmäla DISGEN till DO. Jag lämnar in en eventuell ansökan när alla era och DIS svar och invändningar har inkommit senast 2011-08-31.

Kristian Jerméus
    Medlemsnr
    17723
    Som jag förstår det så jobbar programmakarna idéellt och därför är det svårt att ställa krav på att något ska införas på studs. Sen tycker jag att det är bra att detta diskuteras även om det är helt främmande för mig. Jag har inte tagit med adopterade i släktforskningen trots att jag vet att det finns där. Slängde istället in en notis i levnadsbeskrivningen.

ZX Spectrum: Tack för din kommentar. Ideel verksamhet syftar enbart på att man gör saker för att man VILL göra det och att det sker utan något som helst krav på ersättning och att det gagnar ett speciellt syfte som andra kan dra nytta av. Jag förutsätter samtidigt att de som gör sådant arbete gör det för att andra ska ha nytta av det och att det sker inom den lagstiftning som gäller och inte i någotslags egenintresse.

DIS uppger stolt 15,000 användare av DISGEN. Om man multiplicerar det med 750kr som är den licens-peng man betalar för DISGEN så är detta drygt 11 MILJONER KRONOR. DIS har aktier i mjukvaruföretag och tjänar vad jag förstår bra på DISGEN. Snacket med ideelt arbete tror jag mindre på med dom perspektiven. Självklart finns det gott om entusiaster som driver saker vidare, missförstå mig inte för jag kan tillhöra dom själv men jag vill ha klara regler för vad som gäller och dom skall självklart falla inom Svensk Lagstiftning.

Om någon tvekar varför min sambo och även jag mår dåligt när en av oss måste registrera oss som "kvinna" för att programmet skall fungera som avsett kan ju höra av sig här snarast! Själv tycker jag det är skit att DIS inte verkar leva med tiden och att föreningen verkar strunta i de lagar som finns.
    Att släktforskning bygger på genetiska relationer såväl som sociala relationer trodde jag var klarlagt sedan länge och att båda komponenterna måste ha stöd i programvaran. Sen kanske en del vill ha rena och fina antavlor att visa upp men sånt trodde jag verkligen att DIS kunde hantera åtminstonde separat. Av större allmänintresse är väl att kunna registrera och bevara såväl släktförhållanden såväl som sociala förhållanden hos de personer man är intresserad av.
    Senast redigerat av Nightfly den 2011-08-29 klockan 22:30.

Jag har tagit del av och läst alla svar i ärendet här i forumet och från DIS. Tack för alla synpunkter och kommentarer!
    Jag har just postat ett första svar till Ordf/Daniel hur jag ser på saken och kommer att skriva något här igen senast under helgen eller så snart jag fått svar på detta.

MVH Rolf Nyström

Efter samråd med DO och DIS kommer vi att avvakta en anmälan till nästa programuppdatering som är tänkt att ske i vår. Skadan om man får säga så är redan skedd och det finns just nu ingen bättre lösning än att vänta och utvärdera en senare programändring. Jag har förstått att DIS skall försöka införa en fungerande ändring så snart det är möjligt. Om programmet i en uppdaterad version fortfarande inte stödjer homo-relationer/äktenskap kommer ärendet troligen att tas upp på nytt.
    Jag har avinstallerat DISGEN och kommer att försöka använda Holger under tiden.

Hälsningar Rolf Nyström

Kristian Jerméus
    Medlemsnr
    17723
    Fungerar det att skriva in homoäktenskap i Holger?

Sten Magnusson
    Medlemsnr
    6438
    P.g.a. fel på webbsidan vid förhandsgranskning försvann mitt ursprungliga svar.

Här ett försök igen.

Några funderingar:
    1. Disgen är väl ett släktforskningsprogram i huvudsak?
    2. Den individ som matas in har alltid en specifik fader och moder.
    3. Deras resp. anor blir då också den inmatade personens anor.
    4. Om t.ex. fadern gifter om sig blir då automatskt de barn som föddes i första äktenskapet fortfarande kopplade till de föräldrar barnet hade då även i framtiden.
    5. Ett äktenskap oberoende av hur det sker innebär ju inte att barnen i det äktenskapet automatiskt blir släkt med föräldrarna.
    6. Kopplingen måste ju alltid vara till den biologiske/-a föräldern i det äktenskap barnet föddes.
    7. Om man nu vill göra på ett annat sätt torde det enbart bli genom specialanteckningar om adoption o.dyl.
    Mvh/Sten Magnusson

Lennart Ekström
    Medlemsnr
    5614
    Instämmer helt och fullt i Stens analys. Bra och tydligt!

Karl-Edvard Thorén
    Medlemsnr
    4089
    Mycket bra Sten,
    En kommentar till punkt 6. Ett barn skall bara skrivas in en gång men här borde vi ha en möjlighet att "koppla" ett barn som fosterbarn eller adoptivbarn till ytterligare en familj, på samma sätt som vi nu kan koppla en partner till två förhållande, först som sambo sedan som gift. När man klickar på det barnet skall man kunna välja att se den biologiska familjen eller adoptiv familjen eller båda i var sitt fönster.

Mycket bra funderat av Sten!
    Det enda jag vill kommentera är de sista två punkterna. Biologiskt är det naturligtvis så (lyckligtvis) att det bara kan finnas en man och en kvinna till ett barn. Självklart. Socialt kan ju dock "man" och "kvinna" variera med tiden men det är en helt annan sak. Man kan få barn och sen byta kön o.s.v. Det vet vi redan.
    Så kan någon definiera vad "Släkforskning" egentligen innebär? Är det bara en rent genetisk historia (som jag tycker flera hävdat här) eller är den sociala delen också lika eller kanske ännu mer viktig ur släktforskningssynpunkt? Jag kanske är ute och cyklar men hur ska man annars kunna dokumentera en f.d. släkting på ett bra sätt om man inte kan registrera att personen, trots egna barn i kanske flera tidigare förhållanden dessutom, till största delen ändå levt ett lyckligt liv tillsammans med adoptivbarn som familj och att dessa kanske inte ens träffat sina biologiska föräldrar? Socialt har dom ju bara ETT föräldrapar och de är inte genetiskt kopplade alls. Kanske har de "nya föräldrarna" samma kön dessutom. Jag tycker sånt är långt mer intressant att försöka förstå och beskriva på ett bra sätt än att enbart bevisa vem som är förälder till vem.

Om man driver det till sin spets: Är det viktigare att dokumentera en sekunds otrohet än en mångårig familjerelation med adopterade barn?

Jag tycker att man måste bygga in någon slags värdering på något sätt för att få rätt proportioner mellan olika företeelser. Har det betydelse socialt för personen eller inte. Kanske är släktforskning precis som de griffeltavlor jag sett i kobås men jag trodde det var mer än så. Som sagt, jag kan inte släktforskning och kan mycket väl ha fel och uppskattar kloka kommentarer från er som kan.
    Jag lägger till: Självklart vill jag att en bra programvara kan tillgodose BÅDE biologisk och social antavla på något smart sätt för jag tror båda är lika viktiga ur forskningssynpunkt!
    Karl-Edward Th har redan påpekat detta i sitt inlägg ovan.
    Senast redigerat av Nightfly den 2011-10-05 klockan 19:19. Anledning: Karl-Edvard Th´s kommentar

Jag hittade en bra formulering i Wikipedia:
    "Genealogi är läran om människors släktförhållanden, och innefattar systematiska metoder som används inom vetenskaplig historieforskning såväl som inom efterforskning som utförs av personer utan forskarexamen, samt inom medicinsk vetenskap. Ofta används även begreppet släktforskning som i dagligt tal kan ha en underförstådd, utvidgad betydelse av att som amatörforskare undersöka den egna släkten. Med en genealogi kan även avse en viss sammanställning över exempelvis en viss släkts sammanhang och historia. Genealogin brukar tillsammans med biografin räknas till de historiska hjälpvetenskaperna, och genealogi och biografi kan även sammanfattas under begreppet personhistoria.

Schematiska uppställningar över en persons släktförhållanden kallas antavla när man redogör för dennes förfäder eller härstamning, eller stamtavla när man redogör för avkomlingarna till en person."

Bara för att ta ett exempel. Om jag vore släkting till Gustav V vore det väl av speciellt intresse för mig att kunna registrera och forska i hans relationer till Kurt Haijby eftersom jag har likartade intressen. Släktforskning för mig innefattar självklart även icke-genetiska relationer till människor som haft signifikant betydelse på något sätt i min släktings liv och jag vill självklart kunna förstå, registrera och presentera detta på ett bra sätt i/ur en databas. Detta utan värderingar som ju bekant ändras med tiden.

Jag vidhåller fortfarande att individer, föräldrar, barn och deras historia är en sak, deras inbördes relationer är tidsrelaterat och bör hanteras separat via väl genomtänkta kopplingar i en separat databas. Båda bör kunna uppdateras/ändras i efterhand oberoende av varandra. Självklart måste man skapa regler för ändingar i saker som är kopplade till varann.
    Om en förälder byter kön ska t.ex. inte barnet kopplas bort eller kopplingen till föräldern/den andra föräldern påverkas.
    Om en fosterfamilj tar hand om ett barn skall inte kopplingen till de biologiska föräldrarna brytas osv. Det borde isåfall resultera till en biologisk och en social koppling till samma barn från olika föräldrapar.

Rent biologiska relationer finns ju redan stöd för i ALLA "släktprogram" som jag träffat på. Så är inte DISGEN lite mer ? Jag tror fortfarande det är bra att komma överens om vad ett bra Släktforskningsprogram är och vilka funktioner som ska stödjas. Med det som bas kan man sen gå vidare med funktioner som kan ändras med tiden. Skillsmässa, adoption och homorelationer har redan nämnts som nya "moderna" företeelser som påverkar databasen. Vem vet vad som kommer i framtiden.
    Jag tycker det är bra om vi kommer fram till att det viktigaste är att samla in fakta och att kunna registrera detta på ett neutralt sätt i databasen utan värderingar. Fakta ska finnas oförvanskat det hoppas jag alla är överens om. Sen kan vi skapa de rapporter och presentationer vi vill som speglar tidens krav och det vi vill visa i efterhand och i olika perspektiv.
    Senast redigerat av Nightfly den 2011-10-05 klockan 22:21.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    I Disgen så står mannen först, överst eller till vänster i alla sammanställningar av olika slag medan kvinnan har den andra platsen. Är det då av någon betydelse vilken av personerna i relationen som intar den ena eller andra platsen?

I TV-programmet "Vem tror du att du är?" tror jag att de brukar ha kvinnan till vänster på antavlorna som ritas upp.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •