Resultat 1 till 30 av 54

Ämne: Homosambo och homogiften

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg

Kristian Jerméus
    Medlemsnr
    17723
    Som jag förstår det så jobbar programmakarna idéellt och därför är det svårt att ställa krav på att något ska införas på studs. Sen tycker jag att det är bra att detta diskuteras även om det är helt främmande för mig. Jag har inte tagit med adopterade i släktforskningen trots att jag vet att det finns där. Slängde istället in en notis i levnadsbeskrivningen.

ZX Spectrum: Tack för din kommentar. Ideel verksamhet syftar enbart på att man gör saker för att man VILL göra det och att det sker utan något som helst krav på ersättning och att det gagnar ett speciellt syfte som andra kan dra nytta av. Jag förutsätter samtidigt att de som gör sådant arbete gör det för att andra ska ha nytta av det och att det sker inom den lagstiftning som gäller och inte i någotslags egenintresse.

DIS uppger stolt 15,000 användare av DISGEN. Om man multiplicerar det med 750kr som är den licens-peng man betalar för DISGEN så är detta drygt 11 MILJONER KRONOR. DIS har aktier i mjukvaruföretag och tjänar vad jag förstår bra på DISGEN. Snacket med ideelt arbete tror jag mindre på med dom perspektiven. Självklart finns det gott om entusiaster som driver saker vidare, missförstå mig inte för jag kan tillhöra dom själv men jag vill ha klara regler för vad som gäller och dom skall självklart falla inom Svensk Lagstiftning.

Om någon tvekar varför min sambo och även jag mår dåligt när en av oss måste registrera oss som "kvinna" för att programmet skall fungera som avsett kan ju höra av sig här snarast! Själv tycker jag det är skit att DIS inte verkar leva med tiden och att föreningen verkar strunta i de lagar som finns.
    Att släktforskning bygger på genetiska relationer såväl som sociala relationer trodde jag var klarlagt sedan länge och att båda komponenterna måste ha stöd i programvaran. Sen kanske en del vill ha rena och fina antavlor att visa upp men sånt trodde jag verkligen att DIS kunde hantera åtminstonde separat. Av större allmänintresse är väl att kunna registrera och bevara såväl släktförhållanden såväl som sociala förhållanden hos de personer man är intresserad av.
    Senast redigerat av Nightfly den 2011-08-29 klockan 22:30.

Jag har tagit del av och läst alla svar i ärendet här i forumet och från DIS. Tack för alla synpunkter och kommentarer!
    Jag har just postat ett första svar till Ordf/Daniel hur jag ser på saken och kommer att skriva något här igen senast under helgen eller så snart jag fått svar på detta.

MVH Rolf Nyström

Efter samråd med DO och DIS kommer vi att avvakta en anmälan till nästa programuppdatering som är tänkt att ske i vår. Skadan om man får säga så är redan skedd och det finns just nu ingen bättre lösning än att vänta och utvärdera en senare programändring. Jag har förstått att DIS skall försöka införa en fungerande ändring så snart det är möjligt. Om programmet i en uppdaterad version fortfarande inte stödjer homo-relationer/äktenskap kommer ärendet troligen att tas upp på nytt.
    Jag har avinstallerat DISGEN och kommer att försöka använda Holger under tiden.

Hälsningar Rolf Nyström

Kristian Jerméus
    Medlemsnr
    17723
    Fungerar det att skriva in homoäktenskap i Holger?

Citat Ursprungligen postat av ZX Spectrum Visa inlägg
    Fungerar det att skriva in homoäktenskap i Holger?
    Ja ordf/Daniel rekommenderade det och att det skulle ha funktioner som klarar detta men jag har inte testat än.
    Det skall tydligen gå att överföra till DISGEN från Holger på ett enkelt sätt oxå så jag ska försöka lägga in där när jag får tid. Har för mig att jag testade Holger för många år sen men det är väl värt att prova igen.

Hsn Rolf
    Senast redigerat av Nightfly den 2011-09-06 klockan 18:25.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •