DIS uppger stolt 15,000 användare av DISGEN. Om man multiplicerar det med 750kr som är den licens-peng man betalar för DISGEN så är detta drygt 11 MILJONER KRONOR. DIS har aktier i mjukvaruföretag och tjänar vad jag förstår bra på DISGEN. Snacket med ideelt arbete tror jag mindre på med dom perspektiven. Självklart finns det gott om entusiaster som driver saker vidare, missförstå mig inte för jag kan tillhöra dom själv men jag vill ha klara regler för vad som gäller och dom skall självklart falla inom Svensk Lagstiftning.
Om någon tvekar varför min sambo och även jag mår dåligt när en av oss måste registrera oss som "kvinna" för att programmet skall fungera som avsett kan ju höra av sig här snarast! Själv tycker jag det är skit att DIS inte verkar leva med tiden och att föreningen verkar strunta i de lagar som finns.
Att släktforskning bygger på genetiska relationer såväl som sociala relationer trodde jag var klarlagt sedan länge och att båda komponenterna måste ha stöd i programvaran. Sen kanske en del vill ha rena och fina antavlor att visa upp men sånt trodde jag verkligen att DIS kunde hantera åtminstonde separat. Av större allmänintresse är väl att kunna registrera och bevara såväl släktförhållanden såväl som sociala förhållanden hos de personer man är intresserad av.