Resultat 1 till 30 av 54

Ämne: Homosambo och homogiften

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Rolf Carlsson Visa inlägg
    Om det blir programförändringar som framförts under denna tråd i framtiden, vill jag påpeka vikten av att i någon form bibehålla en spärr mot ofrivilliga "samkönade" giften.

Hur noga man än är händer det att en son/dotter kan få fel kön. Om inte förr så upptäcks detta vid ett giftermål, då ju parterna har samma kön. Då detta har ett kvalitetsvärde, vore det olyckligt om inte denna spärr lever kvar i någon form.
    Tycker det var ett roligt inlägg av Rolf C och jag håller med. Tycker att en generell spärr mot ALLA ofrivilliga giften borde vara självklar inte bara i programvaran. När det gäller fel kön på son eller dotter är det nog dessvärre något man får försöka acceptera och leva med. Detsamma måste gälla även om man upptäckt att ens barn har fel kön först i samband med giftermålet.

Jag hoppas att alla förstår ironin i kommentaren och att jag skämtar...!
    Nej jag tycker inte att någon spärr av detta slag är befogad men konsekvenserna kan (liksom i många andra fall av felregistreringar) motivera en funktion som innebär att det går att göra ändringar med iaktagande av en viss historik och dessutom kanske en hel del regler. Ändringar i databaser med många inbördes kopplingar i flera steg kan få oanade konsekvenser och det är viktigt att man förstår vad varje ändring får för resultat innan den görs.

Tycker att en ny moderniserad databas bör vara generell, personer och deras uppgifter/personliga historia separat och deras inbördes relationer i en annan kopplad databas. Kopplingar mellan människor kan ju vara av många andra typer än rent släktskap eller sambo/gifte och vara nog så viktigt ur släktforskningssynpunkt: jobbade tillsammans xxx-yyy, gick i samma skola åren aaa-bbb, har barn tillsammans med..., är buddist. Säkert finns det många andra infallsvinklar och även hinder att ta hänsyn till, speciellt när det gäller nu levande personer självklart. Sammanställd information på detta sätt kan vara mycket känslig.

Jag tycker därför att varningar av olika slag och en bra ändringsfunktion är bättre motiverad än spärrar eftersom rätt/fel är färskvara som kan ändras med tiden såsom uppmärksammats i tråden. Huvudsyftet borde vara att försöka begränsa fel i inmatningen som Rolf C påpekar, inte lägga värderingar som rätt/fel i personers relationer oavsett dessa är genetiska eller sociala.
    Senast redigerat av Nightfly den 2011-09-14 klockan 22:02.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •