Resultat 1 till 30 av 54

Ämne: Homosambo och homogiften

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Med risk för att få pisk måste jag få uttrycka att situationen kan bli lite väl komplex ibland för att hanteras i en strukturerad datorprogramvärld. Såg slutet på TV-programmet "Min pappa är gravid" i TV4. Två kvinnor hade gjort könsbyten (delvis) och levde som män med två adopterade barn. Den ena "mannen" födde sedan ett barn med hjälp av spermadonator och de sökte nu en ny spermadonator för att kunna få ett barn till. Tänk om de dessutom hade fött barn som kvinnor innan de bytte kön.
    För att pedagogiskt presentera hur relationerna ser ut med biologisk föräldrar, adoptivföräldrar och könsbyten är nog inte så enkelt.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Jag hade en tanke att man egentligen kunde ha två (eller flera) kopplade databaser, en för personen, en annan med kopplingar av olika slag mellan personer eller till andra saker som addresser m.m. Kopplingarna skulle kunna vara rena släktskapsrelationer men också andra typer som användaren ev. även själv kan få definiera. Då kan man ju koppla ihop två eller flera personer eller händelser/tillstånd helt godtyckligt oavsett vad det gäller och dessutom med en tidsfaktor. Kopplingarna kan ju dessutom användas för databasvård, säg att man kommer fram till att en person blivit registrerad två gånger pga att uppgifter saknats eller varit felaktiga vid inregistreringen.
    Självklart måste man fundera på vad man egentligen vill se i en presentation men den biten kan man ju jobba med separat. Det viktigaste borde vara att kunna registrera saker som hör ihop så att man kan jobba vidare. Ett nätverk med kopplingar kanske kan lösa många andra situationer där det är svårt att få med detaljer på ett överskådligt sätt? Man kan ju dessutom skapa separata regler för kopplingarna så att man får funktioner som ZX Spectrum vill ha som spärrar "felaktigt kön" och andra inmatningsfel. Är man lite fiffig kanske även reglerna kan tillåtas vara användardefinierade, i alla fall till viss del. Genom att göra användardefinierade rapporter kan man skapa "ögonblicksbilder" på olika sätt som speglar det man vill visa i olika perspektiv i tiden.
    Jag har jobbat en del med databaser för produkter där det är liknande kopplingar men mer av typen "Ingår i/Består av". Det borde gå att ha lite samma tänk när det gäller släkten och andra relationer, bara en tanke...
    Senast redigerat av Nightfly den 2011-10-03 klockan 20:55.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •