Resultat 1 till 30 av 54

Ämne: Homosambo och homogiften

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Bara för att ta ett exempel. Om jag vore släkting till Gustav V vore det väl av speciellt intresse för mig att kunna registrera och forska i hans relationer till Kurt Haijby eftersom jag har likartade intressen. Släktforskning för mig innefattar självklart även icke-genetiska relationer till människor som haft signifikant betydelse på något sätt i min släktings liv och jag vill självklart kunna förstå, registrera och presentera detta på ett bra sätt i/ur en databas. Detta utan värderingar som ju bekant ändras med tiden.

Jag vidhåller fortfarande att individer, föräldrar, barn och deras historia är en sak, deras inbördes relationer är tidsrelaterat och bör hanteras separat via väl genomtänkta kopplingar i en separat databas. Båda bör kunna uppdateras/ändras i efterhand oberoende av varandra. Självklart måste man skapa regler för ändingar i saker som är kopplade till varann.
    Om en förälder byter kön ska t.ex. inte barnet kopplas bort eller kopplingen till föräldern/den andra föräldern påverkas.
    Om en fosterfamilj tar hand om ett barn skall inte kopplingen till de biologiska föräldrarna brytas osv. Det borde isåfall resultera till en biologisk och en social koppling till samma barn från olika föräldrapar.

Rent biologiska relationer finns ju redan stöd för i ALLA "släktprogram" som jag träffat på. Så är inte DISGEN lite mer ? Jag tror fortfarande det är bra att komma överens om vad ett bra Släktforskningsprogram är och vilka funktioner som ska stödjas. Med det som bas kan man sen gå vidare med funktioner som kan ändras med tiden. Skillsmässa, adoption och homorelationer har redan nämnts som nya "moderna" företeelser som påverkar databasen. Vem vet vad som kommer i framtiden.
    Jag tycker det är bra om vi kommer fram till att det viktigaste är att samla in fakta och att kunna registrera detta på ett neutralt sätt i databasen utan värderingar. Fakta ska finnas oförvanskat det hoppas jag alla är överens om. Sen kan vi skapa de rapporter och presentationer vi vill som speglar tidens krav och det vi vill visa i efterhand och i olika perspektiv.
    Senast redigerat av Nightfly den 2011-10-05 klockan 23:21.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •