Resultat 1 till 30 av 54

Ämne: Homosambo och homogiften

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Homosambo och homogiften

    Ny här men tack för ett fint program! En fråga bara... Verkar som det automatiskt väljs motsatt kön för sambo/gifte. Hur registrerar man andra former av relationer så att programmet fungerar som det är tänkt? Jag har varit gift och har två barn men är numera sambo med en man (som även han har ett barn) och vi kanske även gifter oss så småningom.
    I min bekantskapskrets finns även personer som har bytt eller planerar att byta kön. Hur gör man för att registrera detta i programmet? Om en sådan person har barn? ...det blir snabbt ganska komplicerat eller hur. Tacksam för kommentarer!
    Senast redigerat av Nightfly den 2011-07-02 klockan 14:07.

  2. #2
    Statistik. De senaste 44 inläggen har setts 129616 ggr. 123 svar/kommentarer finns, dvs 1 på 1057. Min fråga lades in 2 juli. Det innebär rent statistiskt att jag kan vänta ett svar/kommentar tidigast om 2 år och 4 månader.
    Antingen är min fråga tabubelagd, obehaglig eller kanske programmakaren eller forumet här inte ens tänkt tanken att HBT-relationer numera både är lagliga och dessutom inte helt ovanliga. Jag har fortfarande inget svar hur jag ska registrera "icke-hetro" förhållanden i programmet. Tacksam för svar!

  3. #3
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Disgen är för närvarande byggt för att hantera traditionella tvåkönade relationer. Mer moderna förhållanden som samkönade relationer och könsbyten stöds inte på ett naturligt sätt. Det förra, samkönade relationer, kommer vi att hantera i en kommande version. Tidpunkt för den versionen är inte fastställd ännu, men den lär inte komma under 2011.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  4. #4
    Liknande problem har man när barn växer upp i en annan relation än med sina biologiska föräldrar! Eftersom mycket av det vi släktforskare håller på med är sociala (och inte biologiska) relationer så måste man ibland hantera detta. I fosterföräldrarnas och fosterbarnens poster så noterar jag detta med namn, och har dessutom en flagga för att markera att sådan relation finns!

  5. #5
    Jag tycker spontant att en förening med 27000 medlemmar skulle orka med att driva fram en såhär självklar förbättring av programmet ganska snart. Förhållanden som nämnts här är ju inte direkt ovanliga på något sätt. Jag känner mig faktiskt lite diskriminerad eftersom jag inte ens kan lägga in min sambo på "normalt" sätt som det är nu.

  6. #6
    För kännedom. Jag har skickat in en anmälan till DO idag eftersom jag uppfattar att programmet DISGEN med tillhörande produkter kan strida mot Svensk lag. Att diskriminera inregistrering i programmet avseende kön eller sexuell identitet/tillhörighet/läggning är vad jag förstår inte tillåtet och jag vill därför ha saken prövad av DO. Jag är verkligen ledsen som ny här att behöva göra detta men det borde vara i intresse för de seriösa släktforskare som jag träffat här. DISGEN är ett bra program!

    Jag vill att programmet ändras snarast och utan onödigt dröjesmål så att betydelsefull forskning kan fortgå och att det sker i linje med gällande lagstiftning.
    Senast redigerat av Nightfly den 2011-07-18 klockan 18:59.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •