Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 31 till 54 av 54

Ämne: Homosambo och homogiften

  1. #31
    Jag inser när jag läser tråden att vi kan ha och uppenbarligen även har olika uppfattningar i vissa delar om vad släktforskning egentligen är och att det finns en hel del olika infallsvinklar och förutsättningar/behov i detta. Kanske kan det vara bra (om det inte redan finns) att ha en gemensam definition för att skapa förståelse för och kunna utveckla erfoderliga/önskvärda funktioner i programvaror vidare som ska stödja detta? Genetisk och socialt perspektiv är bara ett exempel. Vi gifter om oss, byter namn, kön, adopterar, flyttar, bildar andra typer av familjeband globalt och har helt andra relationer nu och i en helt annan omfattning än för 100 år sen. Vi kan ha andra uppfattningar och erfarenheter om 5 år.
    Det är kanske bra att definiera hur släkforskningsprogramvara ska vara uppbyggd och vilka funktioner som skall finnas för att kunna tillgodose de krav vi kan ha nu men även i vilken mån den kan tillgodose krav vi kan komma att ha i framtiden.
    Bara en tanke....

  2. #32

    Kristian Jerméus
    Medlemsnr
    17723
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    15
    En spärr tycker jag krävs. I första hand handlar det om släktforskning, alltså vilka man är släkt med bakåt i tiden och då fungerar det inte med två pappor eller mammor.
    Sen har jag full förståelse att det ska finnas möjlighet att skriva in dessa. Går man i sidled i släktforskningen så är alla typer av relationer helt ok rent praktiskt.

  3. #33
    Citat Ursprungligen postat av ZX Spectrum Visa inlägg
    En spärr tycker jag krävs. I första hand handlar det om släktforskning, alltså vilka man är släkt med bakåt i tiden och då fungerar det inte med två pappor eller mammor.
    Sen har jag full förståelse att det ska finnas möjlighet att skriva in dessa. Går man i sidled i släktforskningen så är alla typer av relationer helt ok rent praktiskt.
    Jo jag håller i princip med. Det viktigaste måste väl fortfarande vara att beskriva rena släktförhållanden såsom dom varit och är men även då inkluderat "nymodigheter" såsom inseminimation och provrörsbefruktning och liknande genetiska förhållanden. Man kan dessutom också skilja sig, skaffa en ny relation och/eller byta kön även EFTER att ha fött barn... Varför ska allt vara enkelt?

    Bakåt i tiden är det enklare men det vi registrerar nu är ju det som blir "historia" sen så vi måste kunna hantera förhållanden som råder NU på ett bra och objektivt sätt.
    Senast redigerat av Nightfly den 2011-09-15 klockan 00:51.

  4. #34
    Kanske vi ska be vår Moderator att flytta tråden till ett bättre ställe för nu handlar det mer om programvaruutveckling än om problem med inmatning när man är homo.

    Jag vill igen påpeka vikten av att ha en gemensam värderingsgrund att stå på när vi arbetar vidare (för det vill jag verkligen!). Som ny här är det speciellt viktigt för mig att förstå hur programvaror fungerar och används såsom tänkts, men även hur vi arbetar vidare för att få bättre funktioner som även tillgodoser förhållanden och den bakgrund jag har försökt gestalta som homo.
    Självklart kan det finnas ytterligare önskemål från andra intressen att tillgodose innan man kan införa förändringar.

    Viktigt framöver kanske är att skapa en vilja och en handlingsplan som kan realiseras under överskådlig tid. Kanske DISGENs produktråd kan presentera vad som prioriteras och vad man jobbar med nu och den närmaste tiden framöver?

    Om det är DIS medlemmar som styr utvecklingen av programvaran så kan det ju vara av intresse för alla här att veta hur detta går till rent praktiskt och vem som prioriterar önskemål som kommer in och vilka ärenden som ligger i "pipen" just nu och när en uppdatering planeras.
    Senast redigerat av Nightfly den 2011-09-15 klockan 20:47.

  5. #35

    Kristian Jerméus
    Medlemsnr
    17723
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av Nightfly Visa inlägg
    inkluderat "nymodigheter" såsom inseminimation och provrörsbefruktning och liknande genetiska förhållanden.
    Detta tycker jag är löjligt.
    Vidhåller fortfarande att homo-äktenskap bara kan förekomma i sidled, inte bakåt eller framåt i tiden eftersom det krävs en moder och fader för att få barn. Sen om det sker via provrörsbefruktning eller något annat sätt är oväsentligt.
    Tycker att detta spårar ur fullständigt så jag säger bara detta:

    Helt ok att man lägger in möjligheten att ha homo-äktenskap, adopterade m.m. men lägg samtidigt in en spärr så det inte kan bli två mödrar till ett barn.
    Avslutar samtidigt denna diskussionen.

  6. #36
    Det var naturligtvis ett dumt exempel men vad jag menade var att det kan vara bra att inte lägga in spärrar i en ny programvara som skapar nya problem och att en vidareutveckling kanske innebär att man får tänka i lite nya banor eftersom vi lever annorlunda idag än för 100 år sen. Idag kan man faktiskt få barn med en man som dödförklarats för 10 år sedan. Tillåter programmet att avlidna "skaffar" barn efter sin bortgång?

    Jag vill bara väcka tanken att om det nu som jag förstår görs en större förändring av databasstrukturen, att det är ett bra tillfälle att tänka efter lite extra på sånt som idag kanske är mindre vanligt men som längre fram kan bli problem pga ändrade levnadsmönster. Tycker att det kan vara en bra princip att varna istället för att hindra inmatning när det inte är uppenbart befogat. Två mammor kommer ju aldrig att vara möjligt genetiskt men det finns ju en tidsfaktor oxå socialt. Tyvärr är jag inte släktforskare än så det kanske inte är något problem att man föds som kvinna men dör som man och dessutom skaffar barn under tiden med en person som avlidit (spermabank)?

    Jag vill bara väcka tanken och uppmuntra folk att tänka i nya banor, resultatet kanske fortfarande blir detsamma och då är det ju inget problem. Homorelationer har ju redan uppmärksammats och får säkert en lösning nästa år.

    Jag har börjat använda Holger och det fungerar även för homorelationer så det räcker för mig just nu.

    Fortfarande tycker jag att det kan vara bra att ha en definition av vad släktforskningsprogramvara är och vilka funktioner man bör stödja eller fokusera på. Som jag uppfattat det så är det just relationer mellan människor som är mest intressant när man forskar i varför och hur genetiska förhållanden uppstått. Resten är ju ofta mest fakta som redan finns men som behöver sammanställas från många källor om man vill kartlägga en släkt. Som jag uppfattat det är den sociala delen kanske av mer betydelse eftersom den kan förklara men också delvis bekräfta äktheten i den genetiska strukturen.

    Men jag håller med ZX Spectrum, genetiska förhållanden måste ju vara det som är primärt trots allt men jag tycker samtidigt att en bra programvara behöver ha funktioner och stöd för både genetiska och sociala förhållanden.
    Senast redigerat av Nightfly den 2011-09-16 klockan 19:27.

  7. #37
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Med risk för att få pisk måste jag få uttrycka att situationen kan bli lite väl komplex ibland för att hanteras i en strukturerad datorprogramvärld. Såg slutet på TV-programmet "Min pappa är gravid" i TV4. Två kvinnor hade gjort könsbyten (delvis) och levde som män med två adopterade barn. Den ena "mannen" födde sedan ett barn med hjälp av spermadonator och de sökte nu en ny spermadonator för att kunna få ett barn till. Tänk om de dessutom hade fött barn som kvinnor innan de bytte kön.
    För att pedagogiskt presentera hur relationerna ser ut med biologisk föräldrar, adoptivföräldrar och könsbyten är nog inte så enkelt.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  8. #38
    Jag hade en tanke att man egentligen kunde ha två (eller flera) kopplade databaser, en för personen, en annan med kopplingar av olika slag mellan personer eller till andra saker som addresser m.m. Kopplingarna skulle kunna vara rena släktskapsrelationer men också andra typer som användaren ev. även själv kan få definiera. Då kan man ju koppla ihop två eller flera personer eller händelser/tillstånd helt godtyckligt oavsett vad det gäller och dessutom med en tidsfaktor. Kopplingarna kan ju dessutom användas för databasvård, säg att man kommer fram till att en person blivit registrerad två gånger pga att uppgifter saknats eller varit felaktiga vid inregistreringen.
    Självklart måste man fundera på vad man egentligen vill se i en presentation men den biten kan man ju jobba med separat. Det viktigaste borde vara att kunna registrera saker som hör ihop så att man kan jobba vidare. Ett nätverk med kopplingar kanske kan lösa många andra situationer där det är svårt att få med detaljer på ett överskådligt sätt? Man kan ju dessutom skapa separata regler för kopplingarna så att man får funktioner som ZX Spectrum vill ha som spärrar "felaktigt kön" och andra inmatningsfel. Är man lite fiffig kanske även reglerna kan tillåtas vara användardefinierade, i alla fall till viss del. Genom att göra användardefinierade rapporter kan man skapa "ögonblicksbilder" på olika sätt som speglar det man vill visa i olika perspektiv i tiden.
    Jag har jobbat en del med databaser för produkter där det är liknande kopplingar men mer av typen "Ingår i/Består av". Det borde gå att ha lite samma tänk när det gäller släkten och andra relationer, bara en tanke...
    Senast redigerat av Nightfly den 2011-10-03 klockan 21:55.

  9. #39

    Sten Magnusson
    Medlemsnr
    6438
    Inlägg
    107
    P.g.a. fel på webbsidan vid förhandsgranskning försvann mitt ursprungliga svar.

    Här ett försök igen.




    Några funderingar:
    1. Disgen är väl ett släktforskningsprogram i huvudsak?
    2. Den individ som matas in har alltid en specifik fader och moder.
    3. Deras resp. anor blir då också den inmatade personens anor.
    4. Om t.ex. fadern gifter om sig blir då automatskt de barn som föddes i första äktenskapet fortfarande kopplade till de föräldrar barnet hade då även i framtiden.
    5. Ett äktenskap oberoende av hur det sker innebär ju inte att barnen i det äktenskapet automatiskt blir släkt med föräldrarna.
    6. Kopplingen måste ju alltid vara till den biologiske/-a föräldern i det äktenskap barnet föddes.
    7. Om man nu vill göra på ett annat sätt torde det enbart bli genom specialanteckningar om adoption o.dyl.
    Mvh/Sten Magnusson

  10. #40

    Lennart Ekström
    Medlemsnr
    5614
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    68
    Instämmer helt och fullt i Stens analys. Bra och tydligt!

  11. #41

    Karl-Edvard Thorén
    Medlemsnr
    4089
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    210
    Mycket bra Sten,
    En kommentar till punkt 6. Ett barn skall bara skrivas in en gång men här borde vi ha en möjlighet att "koppla" ett barn som fosterbarn eller adoptivbarn till ytterligare en familj, på samma sätt som vi nu kan koppla en partner till två förhållande, först som sambo sedan som gift. När man klickar på det barnet skall man kunna välja att se den biologiska familjen eller adoptiv familjen eller båda i var sitt fönster.

  12. #42
    Mycket bra funderat av Sten!
    Det enda jag vill kommentera är de sista två punkterna. Biologiskt är det naturligtvis så (lyckligtvis) att det bara kan finnas en man och en kvinna till ett barn. Självklart. Socialt kan ju dock "man" och "kvinna" variera med tiden men det är en helt annan sak. Man kan få barn och sen byta kön o.s.v. Det vet vi redan.
    Så kan någon definiera vad "Släkforskning" egentligen innebär? Är det bara en rent genetisk historia (som jag tycker flera hävdat här) eller är den sociala delen också lika eller kanske ännu mer viktig ur släktforskningssynpunkt? Jag kanske är ute och cyklar men hur ska man annars kunna dokumentera en f.d. släkting på ett bra sätt om man inte kan registrera att personen, trots egna barn i kanske flera tidigare förhållanden dessutom, till största delen ändå levt ett lyckligt liv tillsammans med adoptivbarn som familj och att dessa kanske inte ens träffat sina biologiska föräldrar? Socialt har dom ju bara ETT föräldrapar och de är inte genetiskt kopplade alls. Kanske har de "nya föräldrarna" samma kön dessutom. Jag tycker sånt är långt mer intressant att försöka förstå och beskriva på ett bra sätt än att enbart bevisa vem som är förälder till vem.

    Om man driver det till sin spets: Är det viktigare att dokumentera en sekunds otrohet än en mångårig familjerelation med adopterade barn?

    Jag tycker att man måste bygga in någon slags värdering på något sätt för att få rätt proportioner mellan olika företeelser. Har det betydelse socialt för personen eller inte. Kanske är släktforskning precis som de griffeltavlor jag sett i kobås men jag trodde det var mer än så. Som sagt, jag kan inte släktforskning och kan mycket väl ha fel och uppskattar kloka kommentarer från er som kan.
    Jag lägger till: Självklart vill jag att en bra programvara kan tillgodose BÅDE biologisk och social antavla på något smart sätt för jag tror båda är lika viktiga ur forskningssynpunkt!
    Karl-Edward Th har redan påpekat detta i sitt inlägg ovan.
    Senast redigerat av Nightfly den 2011-10-05 klockan 20:19. Anledning: Karl-Edvard Th´s kommentar

  13. #43
    Jag hittade en bra formulering i Wikipedia:
    "Genealogi är läran om människors släktförhållanden, och innefattar systematiska metoder som används inom vetenskaplig historieforskning såväl som inom efterforskning som utförs av personer utan forskarexamen, samt inom medicinsk vetenskap. Ofta används även begreppet släktforskning som i dagligt tal kan ha en underförstådd, utvidgad betydelse av att som amatörforskare undersöka den egna släkten. Med en genealogi kan även avse en viss sammanställning över exempelvis en viss släkts sammanhang och historia. Genealogin brukar tillsammans med biografin räknas till de historiska hjälpvetenskaperna, och genealogi och biografi kan även sammanfattas under begreppet personhistoria.

    Schematiska uppställningar över en persons släktförhållanden kallas antavla när man redogör för dennes förfäder eller härstamning, eller stamtavla när man redogör för avkomlingarna till en person."

  14. #44
    Bara för att ta ett exempel. Om jag vore släkting till Gustav V vore det väl av speciellt intresse för mig att kunna registrera och forska i hans relationer till Kurt Haijby eftersom jag har likartade intressen. Släktforskning för mig innefattar självklart även icke-genetiska relationer till människor som haft signifikant betydelse på något sätt i min släktings liv och jag vill självklart kunna förstå, registrera och presentera detta på ett bra sätt i/ur en databas. Detta utan värderingar som ju bekant ändras med tiden.

    Jag vidhåller fortfarande att individer, föräldrar, barn och deras historia är en sak, deras inbördes relationer är tidsrelaterat och bör hanteras separat via väl genomtänkta kopplingar i en separat databas. Båda bör kunna uppdateras/ändras i efterhand oberoende av varandra. Självklart måste man skapa regler för ändingar i saker som är kopplade till varann.
    Om en förälder byter kön ska t.ex. inte barnet kopplas bort eller kopplingen till föräldern/den andra föräldern påverkas.
    Om en fosterfamilj tar hand om ett barn skall inte kopplingen till de biologiska föräldrarna brytas osv. Det borde isåfall resultera till en biologisk och en social koppling till samma barn från olika föräldrapar.

    Rent biologiska relationer finns ju redan stöd för i ALLA "släktprogram" som jag träffat på. Så är inte DISGEN lite mer ? Jag tror fortfarande det är bra att komma överens om vad ett bra Släktforskningsprogram är och vilka funktioner som ska stödjas. Med det som bas kan man sen gå vidare med funktioner som kan ändras med tiden. Skillsmässa, adoption och homorelationer har redan nämnts som nya "moderna" företeelser som påverkar databasen. Vem vet vad som kommer i framtiden.
    Jag tycker det är bra om vi kommer fram till att det viktigaste är att samla in fakta och att kunna registrera detta på ett neutralt sätt i databasen utan värderingar. Fakta ska finnas oförvanskat det hoppas jag alla är överens om. Sen kan vi skapa de rapporter och presentationer vi vill som speglar tidens krav och det vi vill visa i efterhand och i olika perspektiv.
    Senast redigerat av Nightfly den 2011-10-05 klockan 23:21.

  15. #45
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    I Disgen så står mannen först, överst eller till vänster i alla sammanställningar av olika slag medan kvinnan har den andra platsen. Är det då av någon betydelse vilken av personerna i relationen som intar den ena eller andra platsen?

    I TV-programmet "Vem tror du att du är?" tror jag att de brukar ha kvinnan till vänster på antavlorna som ritas upp.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  16. #46
    Jag känner mig ganska nöjd med den vändning som diskussionen tagit:
    1. Utvecklingen av Disgen har fått synpunkter
    2. Man accepterar uttryckligen att släktforskning (genealogi) handlar om både biologiska och sociala relationer.
    3. Eftersom de biologiska relationerna är de vanligaste i släktforskningssammanhang, och Disgen klarar dessa utmärkt, så kan vi "övergångsvis" hantera avvikelser på annat sätt. I Disgen finns ju "flaggor" om kan användas.

    Ingmar

  17. #47

    Anja Axelsson
    Medlemsnr
    44748
    Inlägg
    18
    Enligt min tolkning så är huvudfrågan att man önskar möjligheter att koppla personer via andra relationer än ”mor-far-barn”. Om detta kan åstadkommas så borde inte frågan kvinna/man något stort problem (könsbyten händer nog inte oftare än att det kan hanteras med noteringar).

    När det gäller sociala kopplingar så är det intressant i samband med alla sociala förhållanden och frågan sammanfaller då men andra utvecklingspunkter som diskuterats. Dvs adoptiv/styv/fosterbarn, koppling av faddrar (som personer inte bara som information).

    Frågan bör alltså avse ett register som kan koppla vilka personer som helst i databasen via Person (ID-nr) med varandra, samt ha möjlighet att ange valfri roll (adoptivbarn/fosterbarn/fadder/husbonde/dräng/piga/inneboende osv).

    Utan att ha tillgång till programkoden så är mitt förslag att döpa om funktionen ”Gifte” till ”Relationer” och lägga till Relationstyp ”Annat…” med möjlighet till fritext för "Roll" samt en Kryssruta för ”Social relation” som innebär att den kopplade inte ”ärver” föräldrar från ”Centrumpersonen” samt en spärr för att lägga till barn för dessa relationer (om man vill lägga till föräldrar/barn för dessa så gör man först den personen till ”Centrumperson”).
    Detta är då steg 1 och skulle göra det möjligt att registrera och följa upp kopplingar för eget bruk, steg 2 är hur detta ska presenteras på ansedlar och steg 3 hur detta ska presenteras på antavlor.
    För utskrift av ansedlar räcker det med att få med informationen vilket borde förenklas av att använda en modifierad version av ”Gifte” istället för nytt register, men för antavlor blir det mer att fundera på; tex kan man presentera sociala relationer med streckade linje, ska man kunna välja vilken/vilka ”Relationer” som ska presenteras, osv.
    För att minimera påverkan på befintlig funktionalitet så kanske ett nytt register är att föredra, men jag antar att det då blir mer jobb med registreringsbilder och presentationer.

    Frågan är inte helt enkel… mitt förslag är att ni i produktrådet skapar ett nytt ämne som heter tex ”Sociala relationer - andra relationer än mor-far-barn” där ni ger förslag och/eller ställer frågor baserat på vad ni anser är genomförbart och ber om medlemmarnas synpunkter och intresse/prioriteringar.

    Hör av er om ni har några frågor!

    Mvh /Anja
    Senast redigerat av Anja den 2011-10-18 klockan 01:33.

  18. #48
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Lite siffror om könsbyte och adoption. I Wikipedia står det att cirka 60 personer årligen ges nytt juridiskt kön i Sverige, fördelat på 1/3 som får ett manligt juridiskt kön och 2/3 som får ett juridiskt kön som kvinna. Inhemsk adoption omfattar ca 15 barn per år och de internationella ca 800 barn per år. Men då är närståendeadoption exkluderad.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  19. #49

    Anja Axelsson
    Medlemsnr
    44748
    Inlägg
    18
    Förtydligande: Det nya ämnet hör naturligtvis hemma under – ”Framtida utveckling av DisGen”.
    Och utan att ha statistik så är jag ganska säker på att alla släktforskare ganska ofta stöter på:

    - Barn som blir föräldralösa i unga år och växer upp i fosterfamiljer (eller på roten/fattigstugan med intressanta personer som ”förmyndare”).
    - Barn utan angiven far som växer upp som ”barn i familjen” enligt husförhörsböcker/församlingsböcker även om de anges som oäkta med fader ej angiven i dopboken.
    - Giften där det finns barn från tidigare (detta hanteras idag registreringsmässigt, men man har ingen översikt om hur stor ”barnaskaran” egentligen var i en familj/ett hushåll).
    - Obesläktade fosterbarn. (se ovan angående ”barnaskara”)
    - Faddrar som är intressanta att följa upp via notiser och källor eftersom de är intressanta personer och/eller kan lösa annars förlorade kopplingar om man följer dem.
    - Personer som har haft intressanta tjänster och/eller varit inneboende hos intressanta personer/släktingar.
    - Personer som bott i samhällen som starkt påverkats av någon intressant person.
    - Osv, Osv

    Jag har full förståelse för att DisGen är byggt som ett traditionellt släktforskningsprogram som prioriterar ”genealogy”, därav namnet antar jag. Men jag tror att många släktforskare även är intresserade av vilka personer och miljöer som våra släktingar påverkats av (=sociala relationer). Nu när det går att leta i en mängd källor på nätet så snubblar man oftare och oftare över information där personer är/eller kan bli intressanta även om uppenbart släktskap saknas. Tillsvidare löser jag det med textnotiser och en massa egna anteckningar ”vid sidan om”, men det vore enklare om man kunde registrera dessa personer och tillhörande källor direkt (kopplade till rätt person).

    Om/hur ni löser detta är naturligtvis helt upp till er! Under tiden så fortsätter jag att använda och tycka om DisGen

    .. önskar även möjligheten att registrera alla relationer (inkl far-mor-barn) som ”Oforskat”…


    Mvh /Anja
    Senast redigerat av Anja den 2011-10-18 klockan 04:03.

  20. #50
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Anja, det du tar upp här funnits i mina tankar den senaste tiden och jag ber att återkomma till diskussionen när lite fler bitar har trillat på plats och vi hunnit lite längre i diskussionen. Under tiden jobbar våra utvecklare med att skapa förutsättningar för att kunna implementera en del av de idéer som finns i luften.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  21. #51
    Citat Ursprungligen postat av Ingmar Berthelsen Visa inlägg
    Jag känner mig ganska nöjd med den vändning som diskussionen tagit:
    1. Utvecklingen av Disgen har fått synpunkter
    2. Man accepterar uttryckligen att släktforskning (genealogi) handlar om både biologiska och sociala relationer.
    3. Eftersom de biologiska relationerna är de vanligaste i släktforskningssammanhang, och Disgen klarar dessa utmärkt, så kan vi "övergångsvis" hantera avvikelser på annat sätt. I Disgen finns ju "flaggor" om kan användas.

    Ingmar
    Jag är oxå mycket glad att det nu kommit igång en diskussion som kan leda till något riktigt bra framöver! Det mesta jag funderat på har tagits upp på ett bra sätt av flera nu. Det enda jag vill tillägga är att man måste vara särskilt försiktig med historiken om det blir nya kopplingar av olika slag. Om man matat in fel eller efter en tid vill ändra något måste man nog på ett bra sätt presentera vad ändringen får för effekt. Annars kan man bryta upp kopplingar omedvetet som man inte tänkt på och det kan få konsekvenser som kan vara svåra att återställa.

  22. #52
    Citat Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
    I Disgen så står mannen först, överst eller till vänster i alla sammanställningar av olika slag medan kvinnan har den andra platsen. Är det då av någon betydelse vilken av personerna i relationen som intar den ena eller andra platsen?

    I TV-programmet "Vem tror du att du är?" tror jag att de brukar ha kvinnan till vänster på antavlorna som ritas upp.
    Det här tycker jag är en typisk sak som kan ändras med tiden. Om man skapar en bra rapportgenerator tror jag säkert att man till och med kan låta användaren bygga sina egna antavlor och andra utskrifter tillsammans med en uppsättning standardiserade. Formateringen kan ligga i XML eller något liknande som är lätt att ändra av en avancerad användare. Tror det är bra att hantera detta helt utanför själva databasfunktionen.

  23. #53

    Karl-Edvard Thorén
    Medlemsnr
    4089
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    210
    När det gäller presentationen av de partner som ingår i en relation så presenterar Disgen inte dem i alla sammanhang.

    I den grafiska stamtavlan presenteras endast en av parterna, den som kommer via stam-fadern eller stam-modern.
    Det är en brist för här är båda parter lika viktiga för att släkten skall leva vidare.

    Så låt den tillkommande partnern också ingå i stamtavlan.

  24. #54

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161

    Genealogi eller Relationsforskning

    Diskussionen handlar väl egentligen om Disgen är och skall vara ett Geneaologiskt verktyg eller något mer som även kan hantera andra typer av relationer.
    Att hota med DO för att programmet inte kan hantera annat än genealogi tycks märkligt.
    Då kan vi män anmäla DO för att Lindex inte säljer herrkläder?
    Har DIS marknadsfört sitt program annat än som ett hjälpmedel i släktforskningen? Nej.
    Kan en man-man relation ha efterlevande släkt? . Bara den ena mannen i så fall (till varje barn) För att det skall bli ett barn krävs (än så länge) medverkan av ett manligt och ett kvinnligt. Så ett adoptierat barn i en sådan man-man relation skulle som föräldrar ha en man och en kvinna, kanske kvinnan eller båda okända?
    En kvinna-kvinna relation kan ju också ha ett barn med den ena kvinnan som biologisk förälder.
    Båda dessa ensamma föräldrar kan ju skrivas in i ett släktforskningsprogram, även vårt. Men den andra parten bör ju vara mamman eller pappan i exemplen ovan-återigen känd-eller okänd)
    Vad som gäller vid adoptioner eller inseminationer om att upplysa barn om deras biologiska ursprung vet jag inte.
    Först när detta blir känt kan ju mamman respektive pappan ovan skrivas in i programmet.
    Personer som inte är släkt med varandra hör inte hemma i ett släktforskningsprogram. Ordet SLÄKT har ju en viss innebörd.
    Lika lite hör min farfars andra giftermål och deras barn hemma i min antavla.
    Det finns andra sätt att hålla reda på icke biologiska relationer.
    Det finns BIOGRAFI att tillgripa. Det finns flaggor att tillgripa.
    Att det sedan kan vara intressant att kunna sammanställa olika relationer är ju en annan sak. Vem har bott på en viss gård över tiden t.ex. kan ju vara intressant. Vem har en viss person varit fadder åt (ger god hjälp i släktforskningen då det ofta var släktingar som stod fadder).
    Vem har varit fosterbarn hos vem eller vem har varit fosterförälder för vem.
    För mig är i vart fall släktforskning just det - släktforskning.
    Släkt är alla ättlingar till dina anor bakåt både på fars- och morssidan.
    Ingen kan vara släkt med en fosterförälder.
    Om nu någon vill göra en antavla eller stamtavla baserat på annat släktskap än det biologiska går det ju alldeles utmärkt att använda förtryckta blanketter och fylla i en sådan blankett (säljs i bokhandeln).

    Föreningen DIS bör nog hålla sig till vad som är syftet; att utveckla datoriserade hjälpmedel i släktforskningen.
    Men utveckla gärna verktyget för att kunna koppla andra intressanta relationer till personerna, må det då vara fosterföräldrar och fosterbarn, samkönade förhållande, anknytning till gårdar, byar, arbetsplatser, regementen, yrken o.s.v-.
    Senast redigerat av 31581 den 2012-03-01 klockan 02:44. Anledning: stavfel

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •