Resultat 1 till 7 av 7

mne: Vilka nyheter och frbttringar kommer i nsta version (DISGEN 2021)?

Frederick Grnberg
    Medlemsnr
    59384
    Inlgg
    5

Vilka nyheter och frbttringar kommer i nsta version (DISGEN 2021)?

Sluttestningen av nsta version av DISGEN 2021(?) r tydligen i slutfasen enligt information p annan plats.

Finns det ngon information som kan delas kring vilka nya funktioner samt omtag som gjorts i tex anvndarinterface, kartfunktion, bttre integration av kllor p internet etc.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 770
    I kommande nummer av Diskulogen har jag skrivit lite. Om nyfikenheten r otroligt stor, s gr det att kolla p https://www.dis.se/temp2021 .
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Frederick Grnberg
    Medlemsnr
    59384
    Inlgg
    5
    Tackar fr info!

Det verkar vara frbttringar inom flera av de omrden jag hoppades p. Vntar med spnning p mjligheten att uppgradera.

Lars Skillius
    Medlemsnr
    19780
    Inlgg
    80
    Srskilt flt eller plats i Disgen 2021 fr bouppteckningarnas kllor (dvs t ex: Handbrds hradsrtt (H) FII:4 (1750-1791) Bild 621 / sid 1201) ?

Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Inlgg
    345
    Bouppteckning; Du kan redan idag anvnda notisen Special och dr ndra notisnamnet till Bouppteckning, och hr kan du ven lgga in Kllan.

Om man vill visa vad det str i bouppteckningen, gr frst bilder av sidorna, och gr sen en pdf-fil av bilderna.
    I "Levnadsbeskrivningen" i Disgen 2019 kan man registrera Multimedia, Video / Ljud.
    Men man kan ven lgga in andra filer under Mulimedia, ex-vis Word, Excel, PDF, (fungerar vl bst med pdf).
    D vljer man notistypen "Multimedia" och sen (vid filhmtning) ndrar man filformatet Videofiler/Ljudfiler till "Alla filer (*.*)", och sen vljer man dokumentet, men notisen kommer att f etiketten Video eller Ljud (beroende av vilken av dessa man valt).
    Det bsta r att lgga in och spara dokumentet under DgPic, fr d kommer det med vid skerhetskopiering. Multimedia kommer inte med vid utskrift.

I Slktpresentationen (HTML); dr finns nu en Lnkad-textrad fr dokumentet. Klicka p "textraden" och filen ppnas (som PDF) direkt i en ny webb-flik, medan vriga dokument (ex-vis; word/excel) laddas ner till datorn och ppnas separat, och dessa dokument finns ven i Hmtade filer.

I Disgen 2019; Nr man i Personversikten klickar p Ikonen (Video/Ljud -. Bouppteckning s ppnas filen direkt och den kan lsas/visas.
    Om man anvnder , och i filnamnet i Disgen, s kommer inte dessa bokstver med i Slktpresentationen, det blir en tom bokstav (G vle istllet fr Gvle).
    Lnka dokument i Disgen 2019.jpg
    Senast redigerat av Olle_Olsson den 2021-03-11 klockan 21:51. Anledning: Ny bild

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 770
    Jag hoppas att ni frstr att frbttringsfrslag i detta skede nr utveckling och tester i princip r klara.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Lars Skillius
    Medlemsnr
    19780
    Inlgg
    80
    Jag bedmde att behovet var allmnt bland Disgen-anvndare och knt av programutvecklarna. Men s saknade jag uppgift om specifik mjlighet att placera bouppteckningar i "frhandsutgvan" den 7/3 av artikeln i Diskulogen.
    terstr tydligen att prova Olle Olssons tips.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •