Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Vilka nyheter och förbättringar kommer i nästa version (DISGEN 2021)?

  1. #1

    Frederick Grönberg
    Medlemsnr
    59384
    Inlägg
    17

    Vilka nyheter och förbättringar kommer i nästa version (DISGEN 2021)?

    Sluttestningen av nästa version av DISGEN 2021(?) är tydligen i slutfasen enligt information på annan plats.

    Finns det någon information som kan delas kring vilka nya funktioner samt omtag som gjorts i tex användarinterface, kartfunktion, bättre integration av källor på internet etc.

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    I kommande nummer av Diskulogen har jag skrivit lite. Om nyfikenheten är otroligt stor, så går det att kolla på https://www.dis.se/temp2021 .
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3

    Frederick Grönberg
    Medlemsnr
    59384
    Inlägg
    17
    Tackar för info!

    Det verkar vara förbättringar inom flera av de områden jag hoppades på. Väntar med spänning på möjligheten att uppgradera.

  4. #4

    Lars Skillius
    Medlemsnr
    19780
    Inlägg
    94
    Särskilt fält eller plats i Disgen 2021 för bouppteckningarnas källor (dvs t ex: Handbörds häradsrätt (H) FII:4 (1750-1791) Bild 621 / sid 1201) ?

  5. #5

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Bouppteckning; Du kan redan idag använda notisen ”Special” och där ändra notisnamnet till Bouppteckning, och här kan du även lägga in Källan.

    Om man vill visa vad det står i bouppteckningen, gör först bilder av sidorna, och gör sen en pdf-fil av bilderna.
    I "Levnadsbeskrivningen" i Disgen 2019 kan man registrera ”Multimedia”, Video / Ljud.
    Men man kan även lägga in andra filer under Mulimedia, ex-vis Word, Excel, PDF, (fungerar väl bäst med pdf).
    Då väljer man notistypen "Multimedia" och sen (vid filhämtning) ändrar man filformatet ”Videofiler/Ljudfiler” till "Alla filer (*.*)", och sen väljer man ”dokumentet”, men notisen kommer att få etiketten Video eller Ljud (beroende av vilken av dessa man valt).
    Det bästa är att lägga in och spara dokumentet under DgPic, för då kommer det med vid säkerhetskopiering. Multimedia kommer inte med vid utskrift.

    I Släktpresentationen (HTML); där finns nu en ”Länkad-textrad” för dokumentet. Klicka på "textraden" och filen öppnas (som PDF) direkt i en ny webb-flik, medan övriga dokument (ex-vis; word/excel) laddas ner till datorn och öppnas separat, och dessa dokument finns även i ”Hämtade filer”.

    I Disgen 2019; När man i Personöversikten klickar på Ikonen (”Video/Ljud -. Bouppteckning” så öppnas filen direkt och den kan läsas/visas.
    Om man använder Åå, Ää och Öö i filnamnet i Disgen, så kommer inte dessa bokstäver med i Släktpresentationen, det blir en ”tom” bokstav (G vle istället för Gävle).
    Länka dokument i Disgen 2019.jpg
    Senast redigerat av Olle_Olsson den 2021-03-11 klockan 21:51. Anledning: Ny bild

  6. #6
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Jag hoppas att ni förstår att förbättringsförslag i detta skede när utveckling och tester i princip är klara.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  7. #7

    Lars Skillius
    Medlemsnr
    19780
    Inlägg
    94
    Jag bedömde att behovet var allmänt bland Disgen-användare och känt av programutvecklarna. Men så saknade jag uppgift om specifik möjlighet att placera bouppteckningar i "förhandsutgåvan" den 7/3 av artikeln i Diskulogen.
    Återstår tydligen att prova Olle Olssons tips.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •