I online-hjälpen står det att efter installation så hamnar datamappen i C:\Användare\användarnamn\Dokument\Disgen (så som det är i Disgen 2019)
Men för mig hamnade den i C:\Användare\användarnamn\Disgen
Är det en ändring som gjorts?
I online-hjälpen står det att efter installation så hamnar datamappen i C:\Användare\användarnamn\Dokument\Disgen (så som det är i Disgen 2019)
Men för mig hamnade den i C:\Användare\användarnamn\Disgen
Är det en ändring som gjorts?
Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.
Då har vi missat att rätta i hjälpen. Felanmäl det.
Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus
Vid installationen av 2021 fick jag en mapp som heter Disgen i C:\Användare\Användarnamn, men den är tom. Alla mina mappar med data ligger kvar i C:\Document\Disgen och det verkar fungera bra.
Är det meningen att man skall flytta mapparna till den tomma Disgen mappen?
Det gällde bara för NYA användare, som köper Disgen 2021 och inte har någon aktiv Disgen 2016-2019-version.
Misstänkar att flytten av standard-plats kan ha med molntjänster att göra (alltså undvika att datamapparna hamnar på platser som ofta inkludras i t.ex. OneDrive).
Har man datamappar från Disgen 2016-2019 övertas de i Disgen 2021 och ligger kvar där de var. Man får ett val om man har flera av dessa versioner installerade, vilket man skall ta över, och det är då 2019, om man uppgraderar från den versionen.
De flesta har nog bara EN tidigare version.
Torgny, du är väl ingen ny användare. Varför hamnade din mapp då på nya stället?
C-J, jag testade att vara en ny användare.
Det kan eventuellt finnas andra lägen då Disgen skapar en ny tom datamapp på standard-platsen, och då hamnar den på det nya stället. Kan nog bli lite frågor om det.
Har rapporterat i Redmine att online-hjälpen måste ändras.
Senast redigerat av Torgny Larsson den 2021-03-17 klockan 23:45.
Testade att flytta ett par mappar till "nya" platsen. Jag har visserligen inte haft problem med OneDrive men om jag skulle vilja back-upa Document mappen i framtiden så tänkte jag flytta över mina mappar till Användare"Användarnamn"\Disgen, för att det är en bra ide att inte använda Dokument.
Jag började med två mappar som jag lätt skulle kunna återskapa om det blev knas.
Den första flytten lämnade kvar DgTemp med Loggfil_Gedsomimport och söklista1.xls i gamla mappen på Dokument, trots att båda filerna fanns i nya mappen.
I det andra fallet fanns lösa dokument som inte ingår i Dis-paketet, dessa kopierades inte och låg kvar i gamla mappen.
Så lite manuell koll och eventuell fix behövdes. De lösa dokumenten kan jag ha viss förståelse för att man inte kopierar vidare.
Men vad kan vara orsaken i första exemplet till att kopierade filer inte tagits bort?