Jag vet att möjligheten att hantera flera namn, för sökning, finns i Disgen.
Nu har jag, p grund av trötthet ;-) , bara lagt in dubbla efternamn, dvs Flicknamn Giftasnamn.
Det är enkelt, men jag gillar det inte. När namnen visas verkar det som om personen verkligen har dubbelnamn som efternamn. Det borde reserveras för dom som verkligen har det.
Så i början lade jag upp 2 st efternamn, 1 Flicknamn, som inte visades (med en liten kommentar f: inlagd), och 1 Giftasnamn, som visades.
Men ibland funderade jag på om det inte vore bättre att istället visa flicknamnet konsekvent, som det används på vissa sajter som standard.
Men jag orkade inte gå in och ändra vilka namn som skulle visas och inte visas, så det blev nu istället dubbelnamn av allting.
Ser heltokigt ut, tycker jag. Det är inte rätt på något sätt.
I ex.vis MyHeritage finns det ett fält för "Namn som ogift" och ett för "Namn som gift".
Och då står det också Förnamn Giftasnamn (född Flicknamn), Ingen tvekan om vad som är vad.
Man kan också välja om man vill visa det på ena eller andra sättet, om jag inte minns fel.
Jag tycker man skulle kunna ha samma princip i Disgen, där man reserverade ett efternamnsfält för Flicknamn, och ett för vanligt Efternamn (eller Giftasnamn om man så vill).
Istället för (eller som komplement till) den kommentar som finns idag skulle man kunna ha ett val av typ av namn. Det finns ju också soldatnamn eller andra varianter.
Sedan skulle man kunna välja vilken typ av namn man vill presentera, och ev. hur. I appen Släkten skulle man kanske föredra Giftasnamnet (eftersom det är vad 'vanligt folk' känner till).
I utdrag till Gedcom kan det vara bäst att ta ut Flicknamnet, eftersom många helst har använt det i utlandet. när man registrerar äldre personer i trädet.
Det skulle då bli enkelt att välja hur man vill visa namnet(namnen). Idag är det jobbigt (allt är relativt ;-) att klicka ur eller i vilket namn man nu vill visa, för varenda gift flicka...
Jag "gillar inte" att som idag bara slentrianmässigt skriva "Flicknam Giftasnamn", eftersom det bara liknar ett dubbelnamn. Dom heter ju inte så.
Och att sedan gå in och klicka ur och i när hon gift sig känns inte helt logiskt. Om man ändå gör denna ändring skulle man ju kunna lägga till i fältet Giftasnamn bara, och få det visat (om man nu har valt det...)
Lite mer logisk flexibilitet skulle göra mig gladare ;-)