Resultat 1 till 28 av 28

Ämne: Efternamn / flicknamn osv

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 874
    Min personliga åsikt är att det mest naturliga efternamnet är det man får i tidig ålder. Det var ju först vid sekelskiftet 1800/1900 som makan började använda makens efternamn som sitt eget.
    Numera väljer man ofta mellan makans namn, makens namn, ett helt nytt efternamn eller helt enkelt behåller namnen som man hade före äktenskapet.
    Senast redigerat av Christer den 2021-05-07 klockan 19:37.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  2. #2

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    504
    "Hur man än vänder sig, har man ändan bak!" Det finns säkert ingen (bra) heltäckande lösning. Här finns för många variabler. Vilken lösning man än väljer, kommer den inte att täcka allt och därför upplevas som begränsande för en del. "Flicknamn" t.ex., även pojkar byter namn i vuxen ålder. Jag har kommit fram till att födelsenamnet (flicknamnet?) är det mest stabila över tid, därför är det det jag alltid har registrerat och fortfarande registrerar. Födelsenamnet kan också som regel härledas från faderns namn. Nu med Disgens möjlighet till flera namn, lägger jag också till andra namn, dock aldrig flickors giftasnamn, de kan bli för många (kan härledas från aktuell makes efternamn). Jag tycker Disgens nuvarande lösning är så pass generell att den fyller de flesta behov. Att införa begrepp som "flicknamn", "soldatnamn" etc upplever jag som en onödig, om än i många fall angenäm, begränsning.

  3. #3

    Nils Ottervik
    Medlemsnr
    06401
    Ort
    Degeberga
    Inlägg
    43
    Något jag saknar i denna diskussion är hantering av pa/metronymikon. Dessa är ju:
    - att anses ganska beständiga över tiden
    - ett begrepp skiljt från för- och släktnamn
    - än viktigare när släktnamn införs
    - viktigare i vissa kulturer än andra
    - fortfarande levande i vissa kulturer.
    Att ha dem som extra förnamn eller alternativt efternamn är ingen vacker lösning. De är ju dessutom absolut inga "flicknamn". Kvinnor som skrivs ex v Andersdotter när de flyttar hemifrån, skrivs fortfarande Andersdotter när de gift sig för att plötsligt byta namn till Andersson (inte makens efternam) för att kanske slutligen i folkbokföringen dyka upp med makens efternamn.
    Så fält för pa/matronymikon som av programmet används när det "normala" efternamnet är blankt skulle jag notera med tacksamhet.

  4. #4

    Jan Bergquist
    Medlemsnr
    868
    Inlägg
    21
    Instämmer också med senaste inlägget.
    Det jag fört fram om Flicknamn / Giftasnamn gäller ju också i många fall för patronymikon. Idag skriver jag in Andersdotter Svensson som efternamn för kvinnan som har Anders som far, och gift sig med herr Svensson.
    Jag kan lägga det som två skilda efternamn i Disgen, men hur ska hon se ut i Disgen? Om det är på senare tid är hon ju känd som Svensson, inget annat. Längre tillbaka i tiden kanske Andersdotter är lättare att använda.
    Så jag menar med Flicknamn också patronymikon.

    I FamilyTree finns 'Last Name' och 'Birth Surname'
    I Geni finns Efternamn, Visningsnamn och Födelseefternamn
    Ancestry föreslår att man ALLTID ska använda 'Maiden name', och man hittar giftasnamnen via maken (diskriminerande...)
    MyHeritage använder 'Födelsefternamn' och 'Namn som gift'

    Av dom 'stora' siterna (utom Ancestry) är det klart åtskilt mellan Födelsenamn (Flicknamn/Patronymikon) OCH Giftasnamn.
    Och det kan också visas klart, som t.ex. Svensson (born Andersdotter).

    Jag stöter på detta med många släktforskare jag talar med, att dom inte har någon klar standard för detta, utan olika användare hittar på sin egen lösning (och får därför lite 'gnissel' i kommunikationen med varandra, eftersom efternamnen inte stämmer sinsemellan).

    Tycker detta snart borde vara en prioriterad förbättring i Disgen!
    Dvs t.ex. att man automatiskt kan visa namnet som 'Nn Svensson (f. Andersdotter)' alternativt 'Nn Andersdotter, gift Svensson'

  5. #5

    Jan Bergquist
    Medlemsnr
    868
    Inlägg
    21
    Inga nya tankar om eller prioritering av detta?

    Kan nämna att jag använt Ancestry ett tag, och är ganska trött på det...
    Jag hittar varken min fru, mor eller mormor m.fl. (utan att använda deras namn före giftet alltså.)
    Och alla fastrar och mostrar, kusiner osv - samma sak (jag kan inte alla deras "Flicknamn").

    Så sökningen i Disgen är ju bra, man hittar via båda namnen. Men jag vill ju använda dom "kända" efternamnen i utskrifter, tavlor osv., åtminstone för dom personer jag har träffat(?). Var drar man gränsen för olika sätt att använda namnen, kan man fråga sig.

    Hoppas på en mer flexibel lösning, så att man enkelt kan välja vilka namn man vill visa.

  6. #6
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    I Disgen kan du ju enkelt välja vilket namn som ska visas.1.png

  7. #7

    Jan Bergquist
    Medlemsnr
    868
    Inlägg
    21
    Hej Gunnar!
    Jodå, jag vet det.
    Men jag skulle vilja ha en lösning där man enkelt kan välja om man vill använda/visa "Flicknamn" eller "Giftasnamn" för alla hundratals kvinnliga gifta släktingar på en gång, beroende på hur man ska använda uppgifterna: till export till Gedcom, till Disbyt eller som utskrifter i en lista till kusiner, t.ex.
    Ibland är det "rätt" att visa namnen som personerna är kända under som gifta, i andra sammanhang kanske "flicknamn/födelsenamn" kan vara bättre att använda.
    Det blir mycket att klicka i om man ska välja (och byta) "som visas" eller "som inte visas" för varje namn, för varje individ.
    Vi kanske borde starta en cirkel om hur man kan/bör använda Disgen, vad säger du?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •