Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Efternamn / flicknamn osv

  1. #1

    Jan Bergquist
    Medlemsnr
    868
    Inlägg
    20

    Efternamn / flicknamn osv

    Det är bra att man kan registrera flera efternamn. Men jag tycker det är ologiskt att visa t.ex. flicknamn giftasnamn i en följd för varje person. En del har ju dubbelnamn, och ska då visas så.

    Jag vet att man kan ange för varje person vilket/vilka efternamn som ska visas.
    Men jag skulle alltså vilja ha det så att man snabbt kan byta visningen (och export) för alla på en gång.

    Jag har själv lagt in en liten kommentar (f.) för flicknamnen, men det har jag ingen nytta av i dagsläget.

    Gillar alltså inte att det ska stå Gunnarsdotter Berglind som namn - hon heter Berglind nu.
    Men skulle vara trevligt att vid vissa tillfällen visa alla döttrar i en familj med sina flicknamn...

    Jag skulle vilja att man kunde registrera för varje efternamn vilken typ av namn det är, t.ex flicknamn, soldatnamn, född som, namn efter namnbyte (det skulle vara frivilligt).
    Då skulle man kunna visa, genom att välja vilken sorts namn man vill visa, t.ex. aktuella efternamn/giftasnamn, för alla personer på ett logiskt sätt.
    Eller ev. sist angivna namnet enbart. (Eller välja alla, som idag, om man tycker det är ok.)
    Man skulle också kunna presentera namnet som 'Berglind (f. Gunnarsdotter)', något liknande man kan välja på t.ex. MyHeritage och andra siter.

    Man skulle också kunna välja att använda bara flicknamnen vid en Gedcom-export, för att matcha vissa siter där flicknamnen används som regel.
    Senast redigerat av Jabbe den 2021-03-24 klockan 16:14.

  2. #2
    Till stor del finns detta i släkt programmet Gramps. Featuren kallas alternativt namn. Dock inte alla dina featues men ... Den tom exportera detta i gedcomfilen.

    Regards

  3. #3
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    I Disgen har du möjlighet att hantera flera namn. Det kanske hjälper dig en bit på vägen. Läs https://www.dis.se/flera-efternamn
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
    I Disgen har du möjlighet att hantera flera namn. Det kanske hjälper dig en bit på vägen. Läs https://www.dis.se/flera-efternamn
    Jag har inte Disgen men det som är intresant är hur Disgen meddelar omvärden om flera namn med hjälp utav Gedcom. tacksam för example

  5. #5
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej!

    Men du har ju redan den möjlighet i Disgen. När du registrerar ett ytterligare efternamn har du ett kommentarsfält, där kan du ju skriva i stort vad du vill.

    För min del brukar jag skriva namnet efter giftet om det är det namn kvinnan har efter att hon har gift sig.

    Du kan ju i Disgen söka på samtliga namn, även de namn du har valt att inte visa.

    Så som jag förstår din fråga har du redan de möjligheterna i Disgen.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  6. #6

    Jan Bergquist
    Medlemsnr
    868
    Inlägg
    20
    Jag vet att möjligheten att hantera flera namn, för sökning, finns i Disgen.
    Nu har jag, p grund av trötthet ;-) , bara lagt in dubbla efternamn, dvs Flicknamn Giftasnamn.
    Det är enkelt, men jag gillar det inte. När namnen visas verkar det som om personen verkligen har dubbelnamn som efternamn. Det borde reserveras för dom som verkligen har det.

    Så i början lade jag upp 2 st efternamn, 1 Flicknamn, som inte visades (med en liten kommentar f: inlagd), och 1 Giftasnamn, som visades.
    Men ibland funderade jag på om det inte vore bättre att istället visa flicknamnet konsekvent, som det används på vissa sajter som standard.
    Men jag orkade inte gå in och ändra vilka namn som skulle visas och inte visas, så det blev nu istället dubbelnamn av allting.
    Ser heltokigt ut, tycker jag. Det är inte rätt på något sätt.

    I ex.vis MyHeritage finns det ett fält för "Namn som ogift" och ett för "Namn som gift".
    Och då står det också Förnamn Giftasnamn (född Flicknamn), Ingen tvekan om vad som är vad.
    Man kan också välja om man vill visa det på ena eller andra sättet, om jag inte minns fel.

    Jag tycker man skulle kunna ha samma princip i Disgen, där man reserverade ett efternamnsfält för Flicknamn, och ett för vanligt Efternamn (eller Giftasnamn om man så vill).
    Istället för (eller som komplement till) den kommentar som finns idag skulle man kunna ha ett val av typ av namn. Det finns ju också soldatnamn eller andra varianter.
    Sedan skulle man kunna välja vilken typ av namn man vill presentera, och ev. hur. I appen Släkten skulle man kanske föredra Giftasnamnet (eftersom det är vad 'vanligt folk' känner till).
    I utdrag till Gedcom kan det vara bäst att ta ut Flicknamnet, eftersom många helst har använt det i utlandet. när man registrerar äldre personer i trädet.

    Det skulle då bli enkelt att välja hur man vill visa namnet(namnen). Idag är det jobbigt (allt är relativt ;-) att klicka ur eller i vilket namn man nu vill visa, för varenda gift flicka...

    Jag "gillar inte" att som idag bara slentrianmässigt skriva "Flicknam Giftasnamn", eftersom det bara liknar ett dubbelnamn. Dom heter ju inte så.

    Och att sedan gå in och klicka ur och i när hon gift sig känns inte helt logiskt. Om man ändå gör denna ändring skulle man ju kunna lägga till i fältet Giftasnamn bara, och få det visat (om man nu har valt det...)
    Lite mer logisk flexibilitet skulle göra mig gladare ;-)
    Senast redigerat av Jabbe den 2021-04-18 klockan 11:19.

  7. #7

    innhåller gedcom flera namn

    Jag har inte frågat om det går att mata in flicknamn/giftasnamn etc i programmet. När man vill utväxla data mellan olika applicationer så finns gedcom som lösning.
    Så min fråga är vilka applicationer stöder detta (gedcom version 5.1.1). Den enda application som jag vet har detta är gramps.

    Finns det nån mer application som har det eller planerar införa detta. både export och import.

    Det finns idag olika lösningar att lösa detta men ingen gemensam.

    Vänligheten

  8. #8
    Genney (https://genny.se/content.php?rid=95) stöder alternativa namn (flicknamn/giftasnamn etc.) enl. gedcom 5.5.1.
    Du kan prova en demoversion och importera obegränsat men för att kunna redigera personer får det högst vara 100 personer.
    Skärmavbild 2021-04-20 kl. 16.12.11.jpg
    Senast redigerat av Micael Frank den 2021-04-20 klockan 17:12.
    Utvecklare av Genney och ägare av Genney Digit.

  9. #9

    Dispyt tycks inte fungera med alternariva namn !

    Jag har laddat upp en gedcom fil med alternativ namn. Utdrag från Gedcom (5.5.1) filen är: (genererat utav Gramps)

    0 @I0005@ INDI
    1 NAME Dagmar Kristina /Svensson/
    2 TYPE married
    2 GIVN Dagmar Kristina
    2 SURN Svensson
    1 NAME Dagmar Kristina /Larsson/
    2 TYPE birth
    2 GIVN Dagmar Kristina
    2 SURN Larsson
    1 SEX F

    Enligt dispyt utsago så stöds inte alternativ namn utan dispyt väljer slumpmässigt ett namn men jag får ingen bra träff på något alternativ
    screenshot.jpg
    screenshot.jpg


    Ovanstånde sökningar ger ingen rätt träff. Ursäkta att bilderna är små men DISFORUM stöder inte storlek på images.
    Men min fråga är varför fungerar inte sökningen. Gör jag något fel ?




    PS Exemplet är min Farmor (1892-1966)
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av penguinfriend den 2021-05-04 klockan 21:45.

  10. #10

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Det är alldeles rätt som ni säger. Disgen har inget separat fält eller funktion för flicknamn. Så även om det finns definierat i Gedcom-standarden, så kan Disgen varken exportera eller importera den funktionen korrekt.

    Även om det finns möjlighet att ange olika efternamn i Disgen, för olika tidsperioder, så är det mycket för att man skall kunna söka på olika efternamn, fastän de inte visas i utskrifter. Alla exporteras till Gedcom som ett sammanslaget efternamn.

    Många av oss löser det på lite olika sätt, t.ex. att ange i text-notiser eller som anteckning eller fotnot i födelse- eller dopnotisen. Många använder genomgående flicknamn.

    Med tanke på DNA-forskning och i jämförelser och kommunikation med andra forskare är det nog nödvändigt att vi gör på ett enhetligt sätt, men hur det skall lösas i olika program är nog knivigt.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  11. #11

    Jan Bergquist
    Medlemsnr
    868
    Inlägg
    20
    Hör mer och mer om att detta är ett litet problem.

    Alltså: en förbättring vore att åtminstone kunna ange flicknamn i ett separat fält.
    Sedan vore det väl bra om man kunde ange vilket namn man vill exportera och visa.
    T.ex. i Gedcom exportera båda enligt standard
    I HTML och appen Släkten helst 'aktuellt namn', möjligen med "f. Flicknamn" där det finns.
    I Disbyt ett av dom, kanske giftasnamn, och om det inte finns, flicknamn(födelsenamn) - vet inte vilket som fungerar bäst för Disbyt.
    I familjeöversikten t.ex. "Giftasnamn (f. Flicknamn)", som jag skulle vilja se det, istället för ettdera, eller båda i rad.
    I utskrift av släktbok definitivt "Aktuellt namn (f. Flicknamn")
    imho

    Tycker fortfarande att detta är en av dom större bristerna i Disgen jämfört med andra siters metod att hantera namnen.
    Och det sägs ju också gång på gång att många av oss löser det på lite olika sätt. Inte bra!

    Programmeringsmässigt förstår jag att det är en del jobb. Att skilja på olika typer av namn, och kunna välja (lite mer än idag) vilka man vill använda, och hur, för visning och export.
    Men tekniken borde inte hindra användarvänligheten...
    Default kan kanske vara som idag, att använda visa/inte visa, som man markerar per namn nu.

    Det är stora förbättringar gjorda i 2021, med fönsterhanteringen, och hantering av notiser. Uppskattas verkligen.
    Hoppas på en förbättring av namnhanteringen till kommande versioner!

  12. #12

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Det ursprungliga förslaget var att få ett eget fält för flicknamn (alternativt namn som gift), men det resulterade i den mera generella lösning som vi har idag. Det är inte alltid som de perfekta lösningarna är de bästa i enskild praktisk användning. Men jag tror att vår lösning skulle kunna byggas ut även med att kunna ange flicknamn, och även med valmöjligheter vid export. Dock är det så mycket annat som vi också skulle vilja göra i Disgen, så det blir alltid en prioriteringsfråga.
    Vidare finns det många som inte gillar för mycket förändringar i programmet. Det är jobbigt att lära om, och även om det blir bättre när man lärt sig, så blir det mycket jobb att föra in de ny möjligheterna för alla personer i ens släktträdet. Och det tar emot. Det är en balanskonst för oss.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  13. #13

    Jan Bergquist
    Medlemsnr
    868
    Inlägg
    20
    Men håll med om att det vore användbart ;-)
    Jag listade ju 5 st olika behov, där man skulle kunna ha nytta av det.
    Och default skulle ju kunna vara som idag.

    Men visst förstår jag problemet, både att lägga in det, och kanske framför allt att få användarna att anamma det.
    Tror dock att Disgen skulle vinna på det på sikt, så att man kan få 'alla' att använda samma namnsättningsprincip, och slippa hitta på egna varianter!

    Jag röstar för !

  14. #14
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Min personliga åsikt är att det mest naturliga efternamnet är det man får i tidig ålder. Det var ju först vid sekelskiftet 1800/1900 som makan började använda makens efternamn som sitt eget.
    Numera väljer man ofta mellan makans namn, makens namn, ett helt nytt efternamn eller helt enkelt behåller namnen som man hade före äktenskapet.
    Senast redigerat av Christer den 2021-05-07 klockan 20:37.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  15. #15

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    "Hur man än vänder sig, har man ändan bak!" Det finns säkert ingen (bra) heltäckande lösning. Här finns för många variabler. Vilken lösning man än väljer, kommer den inte att täcka allt och därför upplevas som begränsande för en del. "Flicknamn" t.ex., även pojkar byter namn i vuxen ålder. Jag har kommit fram till att födelsenamnet (flicknamnet?) är det mest stabila över tid, därför är det det jag alltid har registrerat och fortfarande registrerar. Födelsenamnet kan också som regel härledas från faderns namn. Nu med Disgens möjlighet till flera namn, lägger jag också till andra namn, dock aldrig flickors giftasnamn, de kan bli för många (kan härledas från aktuell makes efternamn). Jag tycker Disgens nuvarande lösning är så pass generell att den fyller de flesta behov. Att införa begrepp som "flicknamn", "soldatnamn" etc upplever jag som en onödig, om än i många fall angenäm, begränsning.

  16. #16

    Nils Ottervik
    Medlemsnr
    06401
    Ort
    Degeberga
    Inlägg
    42
    Något jag saknar i denna diskussion är hantering av pa/metronymikon. Dessa är ju:
    - att anses ganska beständiga över tiden
    - ett begrepp skiljt från för- och släktnamn
    - än viktigare när släktnamn införs
    - viktigare i vissa kulturer än andra
    - fortfarande levande i vissa kulturer.
    Att ha dem som extra förnamn eller alternativt efternamn är ingen vacker lösning. De är ju dessutom absolut inga "flicknamn". Kvinnor som skrivs ex v Andersdotter när de flyttar hemifrån, skrivs fortfarande Andersdotter när de gift sig för att plötsligt byta namn till Andersson (inte makens efternam) för att kanske slutligen i folkbokföringen dyka upp med makens efternamn.
    Så fält för pa/matronymikon som av programmet används när det "normala" efternamnet är blankt skulle jag notera med tacksamhet.

  17. #17

    Jan Bergquist
    Medlemsnr
    868
    Inlägg
    20
    Instämmer också med senaste inlägget.
    Det jag fört fram om Flicknamn / Giftasnamn gäller ju också i många fall för patronymikon. Idag skriver jag in Andersdotter Svensson som efternamn för kvinnan som har Anders som far, och gift sig med herr Svensson.
    Jag kan lägga det som två skilda efternamn i Disgen, men hur ska hon se ut i Disgen? Om det är på senare tid är hon ju känd som Svensson, inget annat. Längre tillbaka i tiden kanske Andersdotter är lättare att använda.
    Så jag menar med Flicknamn också patronymikon.

    I FamilyTree finns 'Last Name' och 'Birth Surname'
    I Geni finns Efternamn, Visningsnamn och Födelseefternamn
    Ancestry föreslår att man ALLTID ska använda 'Maiden name', och man hittar giftasnamnen via maken (diskriminerande...)
    MyHeritage använder 'Födelsefternamn' och 'Namn som gift'

    Av dom 'stora' siterna (utom Ancestry) är det klart åtskilt mellan Födelsenamn (Flicknamn/Patronymikon) OCH Giftasnamn.
    Och det kan också visas klart, som t.ex. Svensson (born Andersdotter).

    Jag stöter på detta med många släktforskare jag talar med, att dom inte har någon klar standard för detta, utan olika användare hittar på sin egen lösning (och får därför lite 'gnissel' i kommunikationen med varandra, eftersom efternamnen inte stämmer sinsemellan).

    Tycker detta snart borde vara en prioriterad förbättring i Disgen!
    Dvs t.ex. att man automatiskt kan visa namnet som 'Nn Svensson (f. Andersdotter)' alternativt 'Nn Andersdotter, gift Svensson'

  18. #18

    Jan Bergquist
    Medlemsnr
    868
    Inlägg
    20
    Inga nya tankar om eller prioritering av detta?

    Kan nämna att jag använt Ancestry ett tag, och är ganska trött på det...
    Jag hittar varken min fru, mor eller mormor m.fl. (utan att använda deras namn före giftet alltså.)
    Och alla fastrar och mostrar, kusiner osv - samma sak (jag kan inte alla deras "Flicknamn").

    Så sökningen i Disgen är ju bra, man hittar via båda namnen. Men jag vill ju använda dom "kända" efternamnen i utskrifter, tavlor osv., åtminstone för dom personer jag har träffat(?). Var drar man gränsen för olika sätt att använda namnen, kan man fråga sig.

    Hoppas på en mer flexibel lösning, så att man enkelt kan välja vilka namn man vill visa.

  19. #19
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    I Disgen kan du ju enkelt välja vilket namn som ska visas.1.png

  20. #20

    Jan Bergquist
    Medlemsnr
    868
    Inlägg
    20
    Hej Gunnar!
    Jodå, jag vet det.
    Men jag skulle vilja ha en lösning där man enkelt kan välja om man vill använda/visa "Flicknamn" eller "Giftasnamn" för alla hundratals kvinnliga gifta släktingar på en gång, beroende på hur man ska använda uppgifterna: till export till Gedcom, till Disbyt eller som utskrifter i en lista till kusiner, t.ex.
    Ibland är det "rätt" att visa namnen som personerna är kända under som gifta, i andra sammanhang kanske "flicknamn/födelsenamn" kan vara bättre att använda.
    Det blir mycket att klicka i om man ska välja (och byta) "som visas" eller "som inte visas" för varje namn, för varje individ.
    Vi kanske borde starta en cirkel om hur man kan/bör använda Disgen, vad säger du?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •