Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Efternamn / flicknamn osv

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Jan Bergquist
    Medlemsnr
    868
    Inlägg
    20

    Efternamn / flicknamn osv

    Det är bra att man kan registrera flera efternamn. Men jag tycker det är ologiskt att visa t.ex. flicknamn giftasnamn i en följd för varje person. En del har ju dubbelnamn, och ska då visas så.

    Jag vet att man kan ange för varje person vilket/vilka efternamn som ska visas.
    Men jag skulle alltså vilja ha det så att man snabbt kan byta visningen (och export) för alla på en gång.

    Jag har själv lagt in en liten kommentar (f.) för flicknamnen, men det har jag ingen nytta av i dagsläget.

    Gillar alltså inte att det ska stå Gunnarsdotter Berglind som namn - hon heter Berglind nu.
    Men skulle vara trevligt att vid vissa tillfällen visa alla döttrar i en familj med sina flicknamn...

    Jag skulle vilja att man kunde registrera för varje efternamn vilken typ av namn det är, t.ex flicknamn, soldatnamn, född som, namn efter namnbyte (det skulle vara frivilligt).
    Då skulle man kunna visa, genom att välja vilken sorts namn man vill visa, t.ex. aktuella efternamn/giftasnamn, för alla personer på ett logiskt sätt.
    Eller ev. sist angivna namnet enbart. (Eller välja alla, som idag, om man tycker det är ok.)
    Man skulle också kunna presentera namnet som 'Berglind (f. Gunnarsdotter)', något liknande man kan välja på t.ex. MyHeritage och andra siter.

    Man skulle också kunna välja att använda bara flicknamnen vid en Gedcom-export, för att matcha vissa siter där flicknamnen används som regel.
    Senast redigerat av Jabbe den 2021-03-24 klockan 16:14.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •