Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Flockar vs mappar

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Eva - det gör jag numera men min fråga var om man kan göra något åt det som redan är gjort.
    Olle - det borde jag ha gjort men sedan dess har jag lagt in massor med uppgifter i Disgen 2019 och därav min fråga om det går att göra något åt det i efterhand.

Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Mitt tips.
    Sätt flaggor på personerna, dels de som är DINA släktingar, och dels de som inte ingår i din släkt.
    Steg 1; Börja med att sätta flagga på alla i din släkt.
    Du sätter dig själv som Centrumperson, och i vänstermarginalen klickar du på ”Bygg en antavla” (Obegränsat)
    I nästa steg, högerklicka i antavlan och Skapa söklista med personerna i tavlan. Högerklicka i söklistan och välj Utöka söklistan, välj Alla som på något sätt är släkt, då får du upp en söklista med alla dina släktingar.

Steg 2; stå kvar i söklistan med muspekaren, håll ner CTRL-knappen och klicka på bokstaven A, då blir alla raderna ”blåmarkerade”, stå kvar i söklistan och klicka på höger musknapp, och välj ”Lägg till flaggor för markerade personer”.
    Då kommer en ny ruta upp; ”Lägg till flaggor för markerade personer

Nästa steg ”Redigera flaggor”, klicka på ”Lägg till” och skriv in ”Namn; ”Olles anor och all släkt” och välj färg för denna flagga (ex-vis Grön). Kryssa även i rutan ”Familjeövers”, så ser du denna flagga i Familjeöversikten. Klicka OK.
    Nu finns din skapade flagga i vänstra ”Tillgängliga flaggor”. Markera ”flaggan" och flytta över flaggan till högra rutan ”Aktuella flaggor” med pilen > och klicka på OK.

När du återgår till Familjeöversikten, så ser du ”din-anor-flagga” längst upp (hos personerna) för de som ingår i ”din släkt”, här ser du även de som ingår i Söklistan (Röd fyrkant) och Antavlan (Grön fyrkant). Dessa röda/gröna fyrkanter försvinner när du stänger ner Söklistan och Antavlan.

Steg 3; Nu ska du sätta flagga på alla som inte finns med i din släkt
    Gå till Sök personer / Nollställ / Välj i överkanten Negativ sökning
    Sen välj Flaggor i vänstermarginalen ( under personer)
    Kryssa för ”Tag med personer med valda flaggor
    Markera flaggan med ”din egen släkt”, och flytta över den med pilen > till högra rutan ”Valda” och klicka på SÖK. (Negativ sökning = söker alla som inte har flaggan ”min släkt”)
    Nu har du en söklista med alla som inte ingår i din släkt
    Nu ska du sätta en Flagga på dessa personer, Gör lika som i steg 2, men välj en annan färg på flaggan ex-vis ”Röd”.

Nu kan du se i vilken ”Grupp” personen hör hemma.

Stort TACK Olle!

Detta tips ska jag genast ge mig i kast med.

Glad Påsk!

Katarina

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •