Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Flockar vs mappar

  1. #1

    Flockar vs mappar

    I "gamla" Disgen hanterade jag flera olika släktträd när jag forskade åt andra och varje gång jag skapade en ny valde jag att skapa en ny obesläktad man/kvinna. Det var inte alltid (tror jag) som jag gav dem ett flocknummer men jag vet att jag använde obesläktad i alla fall.

    När jag nu håller på att gå kurs i Disgen 2019 så inser jag att jag borde ha gjort mappar för de olika obesläktade forskningarna. Men går det på något vis att flytta över dessa flockar till mappar? Som det är nu när jag tar ut en GEDCOM-fil så står det att dom också ingår i min Basflock 0.

    Hälsningar
    Katarina Möller
    Karlskrona

  2. #2
    Idag väljer folk, att ha olika släkter i olika datamappar, eller i samma datamapp, och skiljer dem åt med flaggor.

  3. #3

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    När man för över släktdata från Disgen 8, till Disgen 2019, bör man göra detta via konvertering (kopiering),
    och detta gör man i Disgen 2019, under Arkiv; sen väljer man "Konverera Disgen 8-datamapp".
    https://www.dis.se/konvertera-disgen8
    https://www.dis.se/faq-disgen-2019-konvertering

  4. #4
    Eva - det gör jag numera men min fråga var om man kan göra något åt det som redan är gjort.
    Olle - det borde jag ha gjort men sedan dess har jag lagt in massor med uppgifter i Disgen 2019 och därav min fråga om det går att göra något åt det i efterhand.

  5. #5

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Mitt tips.
    Sätt flaggor på personerna, dels de som är DINA släktingar, och dels de som inte ingår i din släkt.
    Steg 1; Börja med att sätta flagga på alla i din släkt.
    Du sätter dig själv som Centrumperson, och i vänstermarginalen klickar du på ”Bygg en antavla” (Obegränsat)
    I nästa steg, högerklicka i antavlan och Skapa söklista med personerna i tavlan. Högerklicka i söklistan och välj Utöka söklistan, välj Alla som på något sätt är släkt, då får du upp en söklista med alla dina släktingar.

    Steg 2; stå kvar i söklistan med muspekaren, håll ner CTRL-knappen och klicka på bokstaven A, då blir alla raderna ”blåmarkerade”, stå kvar i söklistan och klicka på höger musknapp, och välj ”Lägg till flaggor för markerade personer”.
    Då kommer en ny ruta upp; ”Lägg till flaggor för markerade personer

    Nästa steg ”Redigera flaggor”, klicka på ”Lägg till” och skriv in ”Namn; ”Olles anor och all släkt” och välj färg för denna flagga (ex-vis Grön). Kryssa även i rutan ”Familjeövers”, så ser du denna flagga i Familjeöversikten. Klicka OK.
    Nu finns din skapade flagga i vänstra ”Tillgängliga flaggor”. Markera ”flaggan" och flytta över flaggan till högra rutan ”Aktuella flaggor” med pilen > och klicka på OK.

    När du återgår till Familjeöversikten, så ser du ”din-anor-flagga” längst upp (hos personerna) för de som ingår i ”din släkt”, här ser du även de som ingår i Söklistan (Röd fyrkant) och Antavlan (Grön fyrkant). Dessa röda/gröna fyrkanter försvinner när du stänger ner Söklistan och Antavlan.


    Steg 3; Nu ska du sätta flagga på alla som inte finns med i din släkt
    Gå till Sök personer / Nollställ / Välj i överkanten Negativ sökning
    Sen välj Flaggor i vänstermarginalen ( under personer)
    Kryssa för ”Tag med personer med valda flaggor
    Markera flaggan med ”din egen släkt”, och flytta över den med pilen > till högra rutan ”Valda” och klicka på SÖK. (Negativ sökning = söker alla som inte har flaggan ”min släkt”)
    Nu har du en söklista med alla som inte ingår i din släkt
    Nu ska du sätta en Flagga på dessa personer, Gör lika som i steg 2, men välj en annan färg på flaggan ex-vis ”Röd”.

    Nu kan du se i vilken ”Grupp” personen hör hemma.

  6. #6
    Stort TACK Olle!

    Detta tips ska jag genast ge mig i kast med.

    Glad Påsk!

    Katarina

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •