Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Markera fler vid flyttning, kopiera strukturen

  1. #1

    Tina Lundberg
    Medlemsnr
    47785
    Inlägg
    15

    Markera fler vid flyttning, kopiera strukturen

    Har precis börjat använda Disgen. Lagt in en gedcom med nära 1000 källor.
    Tänkte att nu ska jag göra rätt struktur från början. Men det är så tidsödande så jag håller på att ge upp hela programmet bara för detta.

    När jag är i Redigera Källor
    Har lagt alla importerade i "Importeramappen"

    1 - Varför går det inte att markera flera (alla) källor från samma församling ock flytta dem till rätt församlingsmapp? Det blir otroligt tidsödande att bara ta en i taget.

    2 - När jag flyttar en källa i taget från "importerade" till "kyrkoarkiv-resp län-församling" kan jag fortsätta och ta en källa i taget. MEN om det är en källa som ska in under "CD-skivor och databaser", "Internet", "Muntligt" osv, så stängs "Importerade"-mappen och hela trädstrukturen. Irriterande.

    3 - I strukturen (förslag från handledningen) ska "Födelsebok", "Dödbok" etc läggas till i varje församling. Varför går inte de mapparna att kopiera och klistra in i varje församling? Eller - HUR ska jag göra för att kopiera?. Klippa ut går ju bra.

  2. #2

    Bo Kleve
    Medlemsnr
    424
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    148
    Citat Ursprungligen postat av dis47785 Visa inlägg
    3 - I strukturen (förslag från handledningen) ska "Födelsebok", "Dödbok" etc läggas till i varje församling. Varför går inte de mapparna att kopiera och klistra in i varje församling? Eller - HUR ska jag göra för att kopiera?. Klippa ut går ju bra.
    Inte ett direkt svar, men jag delar inte upp i Födelseböcker etc.

    Under Kyrkoarkiv har jag t ex
    Källträd.jpg

    Jag har alltså samlat alla böcker under församlingen. Det tycker jag är bra för mej.

  3. #3

    Tomas GH Johansson
    Medlemsnr
    11485
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    19
    1. Jag har skapat mina källor från början i Disgen och har därför inte tänkt på detta. Givetvis borde det gå att flytta många samtidigt. Jag kommer att lägga det som ett förbättringsförslag till utvecklarna.
    2. Märkligt. Jag rapporterar det också.
    3. För min del är det logiskt att ange var källan förvaras, så jag utgår från arkivet, sedan volym, samt var i volymen (vanligen sida). Källor.JPG
      Visst är det ett pyssel, men att ha koll på källorna är så värdefullt. Dessbättre är det ofta som jag använder samma källor och då är det bara sidor jag behöver lägga till.

  4. #4
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Det finns en poäng med att ange arkivinstitution då vissa källor som mantalslängder, generalmönsterrullor och skifteshandlingar kan förekomma i flera exemplar och med olika innehåll. Med arkivinstitution är det enklare att hitta igen källan.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •