Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Orter i 2021

  1. #1

    Tina Lundberg
    Medlemsnr
    47785
    Inlägg
    15

    Orter i 2021

    En orsak till att jag skaffade Disgen, var de svenska orterna.
    Men jag stöter på patrull när jag lägger in nya platser. Urvalet passar inte när det gäller de samiska boplatserna. Det är lappskatteland, fjäll och marker, mm.
    Jag kan inte gå in och markera dem som en by, eller socken. Kan ju inte heller lägga till dem som ett land eller landskap. I mitt fall har jag plockat bort "Sten" och ändrat till "Trakt", men det är inte tillfredsställande. Finns det någon möjlighet att lägga till egna i den nya versionen?

  2. #2

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Du kan lägga upp en helt egen hierarki, antingen från toppen eller under en existerande nivå. Du kan också lägga in en egen benämning på "Slag av ort". Det är bara att skriva in en egen benämning i fältet, se bild. Enda nackdelen med det senare är att tillhörande ikon blir ett standardhus.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  3. #3

    Tina Lundberg
    Medlemsnr
    47785
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av Edgar Visa inlägg
    Du kan lägga upp en helt egen hierarki, antingen från toppen eller under en existerande nivå. Du kan också lägga in en egen benämning på "Slag av ort". Det är bara att skriva in en egen benämning i fältet, se bild. Enda nackdelen med det senare är att tillhörande ikon blir ett standardhus.
    Tackar! Det ska jag testa!

    /Tina

  4. #4

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Om du vill visa var de bodde och deras flyttningar, så måste du även ange koordinater för Orten/Platsen.

    Om du tänker dig att sända in din släktforskning som ett bidrag till Disbyt, så bör du använda Disgens ortträd, med Län/ kommun/ församling (socken)och därunder lägga in dina Orter.
    För att komma med i Disbyt-databasen, ska både för- och efternamn vara med, samt minst en händelse med både datum och Församling och Län (eller Land).
    Händelse/Notiser som kan visas i Disbyt; Född, Döpt, Gift, Levde, Yrke, Död & Begravd

  5. #5

    Tina Lundberg
    Medlemsnr
    47785
    Inlägg
    15
    Jo, jag lägger in koordinaterna, det gör jag även i MFT. Det är just urvalet för platserna som inte passar mig. Fungerar att lägga till en egen text. Såg också att den fanns kvar.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •