Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Alternativ namn

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Alternativ namn

    När jag kör openRGD med min gedcom fil får jag följande meddelande:

    *** V A R N I N G (III) Dubbla förekomster

    Dubbla namnförekomster för individ - Id => I0001 - Tora Ingegerd /Svensson/Tora Ingegerd /Fridberg/ => -
    Dubbla namnförekomster för individ - Id => I0005 - Dagmar Kristina /Svensson/Dagmar Kristina /Larsson/ => -
    Dubbla namnförekomster för individ - Id => I0007 - Anna /Fridberg/Anna /Bergman/ => -
    ...
    * * * Om endast en förekomst behandlas, blir resultetet slumpartat.


    Jag använder gramps som har möjlighet att särskilja flicknamn och giftas namn eller andra ändringar utav namnet (ex Taget namn). Detta stöds också utav gedcom. (5.5.1)
    Om inläsning till dispyt blir slumpmässig så bör dispyt modiferas att klara av gedcom filer innehållandet alternativ namn.

    Regards

    PS. openRGD är ok att hitta fel.

  2. #2

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    587
    openRGD bör inte reagera för andra GEDCOM taggar än NAME och lägga ut en varning för dubbla namn. Jag kan dock inte Gramps så jag vet inte exakt hur de lägger ut namnen i GEDCOM.

    Att lämna din GEDCOCM fil till Disbyt behöver du dock inte oroa dig för, openRGD kontrollen och kontrollen i Disbyt är två helt olika program.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av C-J Gustafsson Visa inlägg

    Att lämna din GEDCOCM fil till Disbyt behöver du dock inte oroa dig för, openRGD kontrollen och kontrollen i Disbyt är två helt olika program.
    Men open RGD säger: * * * Om endast en förekomst behandlas, blir resultetet slumpartat. Fixar Disbyt detta dvs tar med alla namn ?

  4. #4

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    587
    Jag hoppas att någon av Disbyt-ombuden kan svara på din fråga.

    openRGD kontrollerar bara GEDCOM taggar som upprepas men för att kunna svara på din fråga måste man titta i själva GEDCOM filen.

    openRGD är en passiv kontroll, med avsikt att göra användaren uppmärksam på sånt man bör kolla upp men det behöver inte nödvändigt vara något fel. Vi kallar det heller inte fellistor utan resultatlistor. Vissa saker som listas är uppenbara fel men det är mycket som användaren själv måste ta ställning till.

    Disbyt är en aktiv kontroll där någon människa gör bedömning om uppgiften passar in i regelverket för Disbyt eller inte. Det man kan se i Disbyt-listorna är för och efternamn, som troligen utläses från GEDCOM taggen NAME. Finns det andra namnvarianter, med andra GEDCOM taggar tror jag inte de kommer med i Disbyt, men som sagt, det är min gissning.

    Avvikelser i tolkningen av GEDCOM standarden skiljer sig från varje program som läser GEDCOM filer. Det enda man kan vara rätt säker på resultatet är om man importerar en GEDCOM fil till samma program som skapat GEDCOM filen.

  5. #5

    Janåke Gestblom
    Medlemsnr
    36899
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149
    Bifoga INDI-taggarna från GEDCOM-filen så att vi kan se problemet.

  6. #6

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    587
    Lennart, en GEDCOM fil är en en textfil som går att öppna med enkla program, som t.ex. Anteckningar/Notebook.

    Klipp ut någon av de tre personerna du hänvisade till i ditt tidigare inlägg.

    Då kan vi kolla resultatet i openRGD och vilka effekter det kommer att bli i Disbyt.

    Eftersom det har så låga id-nummer kanske det är levande personer, i så fall kan du välja en äldre post där du fått motsvarande felmeddelande.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •