Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Skriva ut källträdet som textfil

  1. #1

    Tina Lundberg
    Medlemsnr
    47785
    Inlägg
    15

    Skriva ut källträdet som textfil

    Hur får jag ut endast det jag ber om? Eller, hur ska jag göra urvalet?
    Vill bara ha källträdet som det visas rätt upp-och-ned i källträdsstrukturen. Inget annat. Helst HELA trädet.
    Provade med att skriva ut allt "Urval Översta gruppen". Det blev en totalt oläslig fil på 127 sidor.
    Gjorde om och tänkte smått - Kyrkoarkiv, det blev 97 sidor gallimatias.
    Nu provade jag med EN församling, men nog får jag med det som inte ska med. Fasar för de "stora församlingarna".

    Urval - Fjällsjö - Varför får jag med annat?
    Vad har jag missat?

    Varför vill jag ha dettta?
    Enklare att fixa nya hänvisningar med kopiera om jag har en textfil.
    Enklare att få en överblick efter en stor import från annat program.
    Bifogade filer Bifogade filer

  2. #2
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Har nu testat lite själv. Har du prövat att bara välja Disgen-källor? Om inte får du (av nån skum anledning) med källor som inte finns i trädet.

  3. #3

    Tina Lundberg
    Medlemsnr
    47785
    Inlägg
    15
    Problemet är att jag ännu inte lagt till så många av källorna på personerna i Disgen. Källorna från importen hamnade i en textfil för varje person, så när jag högerklickar på en källa "Vem använder.." kommer det inte upp vem som använder.
    Är dessa att betrakta som Disgenkällor?
    Vill ha ordning på källor och orter innan jag börjar lägga till dem på rätt person. Blir för mycket "hattande" annars. Jag började med mig själv min mor och hennes familj. Sicken tid och extraarbete.
    Får jag ordning på detta är det enklare att hämta upp rätt ort resp källa för varje händelse.

  4. #4

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    När jag ska leta efter en viss sida i kyrkboken, så kollar jag vad jag tidigare har matat in i Källträdet, och då får jag en "hint" om ungefär vilken sida i kyrkboken
    som jag ska leta i.
    Jag har ingen användning av en utskriven lita på källorna.

    Olles Käll-träd för Fjällsjö.jpg

  5. #5

    Tina Lundberg
    Medlemsnr
    47785
    Inlägg
    15
    Men jag har inte matat in där än. Det är bara en import som ska fixas till rätt struktur innan jag använder källorna.
    Det du visar har jag precis börjat med. Drygt 1500 källor.
    Därför vill jag ha en lista som en textfil. För när jag flyttar omkring och kopierar och klistrar, så stängs aktuell "bok", "pärm" vad det nu kallas, jag för leta rätt på den jag höll på med igen... Frustrerande.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •