Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Text som skall tas bort i Gedcom-fil.

  1. #1

    Leif Ellestad
    Medlemsnr
    41475
    Inlägg
    17

    Text som skall tas bort i Gedcom-fil.

    Något som jag önskar är att "Källa skapad av konverteringen från Disgen 8 för att ta hand om källreferenser till en grupp" tas bort.
    Detta dyker upp på Ancestry under "Other Sources". Vore bra om en lösning togs upp så jag slipper föra över det till Disgen 2021 som jag köpt idag.
    Texten finns i Gedcom-filen som exporteras.

  2. #2
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Kan du använda sök/ersätt i ex. Notepad++? GEDCOM-filen är en simpel text-fil.

  3. #3

    Leif Ellestad
    Medlemsnr
    41475
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av Phryxe Visa inlägg
    Kan du använda sök/ersätt i ex. Notepad++? GEDCOM-filen är en simpel text-fil.
    Jo jag har gjort så i Notepad++ men nästa gång jag exporterar en Gedcom så återkommer problemet.
    Jag misstänker att problemet ligger djupare i databasen. Jag har även tagit bort gruppen "Källor skapade av konverteringen".

  4. #4
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Om det inte går att ta bort i Disgens gränssnitt, vilket jag hoppas, kan man pröva att skriva en SQL-fråga direkt mot SQLite-databasen. Det bör man dock inte ta lättvindigt på. Det är lätt att ändra på mer än man avser.

  5. #5
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Har du försökt att åtgärda detta? Läs mer i https://www.dis.se/konverteringsanvi...iv-beskrivning
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  6. #6

    Leif Ellestad
    Medlemsnr
    41475
    Inlägg
    17
    Att konvertera från Disgen 8 gjorde jag när jag gick över till Disgen 2016. Sedan gick jag därifrån till 2018 och senare till Disgen 2019. Nu är jag på väg till Disgen 2021. Problemet jag har är att jag vill bli av med texten "Källa skapad av konverteringen från Disgen 8 för att ta hand om källreferenser till en grupp" som dyker upp på en massa ställen vid export av personer till en Gedcom-fil. Den texten har ni säkert gömt i databasen. Vore ju bra om det gick att knacka en liten programsnutt så man kan bli av med eländet. Jag är inte ensam om detta önskemål. Det ser inte snyggt ut i mitt träd hos Ancestry där denna text visas i "Other Sources" vilket ingen människa har någon glädje av för det är ingen källa.

  7. #7
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Jag föreslår att du kontaktar en fadder så kan han visa dig hur du åtgärdar detta i ditt källträd.
    Senast redigerat av Christer den 2021-04-25 klockan 20:24.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  8. #8
    Leif, menar du att du har tagit bort allt under den rubriken men den kommer ändå med vid gedcom-export (trots att det inte finns några källor under den)?

    hälsningar,
    Eva

  9. #9

    Leif Ellestad
    Medlemsnr
    41475
    Inlägg
    17
    Hej Eva!
    Tack för att du tog dig tid. Jag är upptagen ett par dagar nu men skall ta tag i ditt tips. Så jag återkommer.
    Ha en fortsatt bra dag!
    / Leif

  10. #10

    Leif Ellestad
    Medlemsnr
    41475
    Inlägg
    17
    Äntligen har jag lyckats med att få bort texten "Källa skapad av konverteringen från Disgen 8 för att ta hand om källreferenser till en grupp". Eva Dahlberg var till stor hjälp när hon tipsade mig om att ta bort alla källor som låg nedanför strukturträdet i "Kyrkoarkiv". Det tog åtskilliga timmar eftersom man bara kan ta bort en källa i taget. Och man skall passa sig så inte skylten "Vill du ta bort gruppen "Kyrkoarkiv" dyker upp och du klickar på Enter eller Ja. Efter att jag genererat en Gedcom-fil och öppnat den i Anteckningar och genomsökt den så finns inte texten kvar. Så nu är Disgen 2021 installerat och allt fungerar som det ska.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •