Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Disgen 2021.1

  1. #1

    Mikael Winbladh
    Medlemsnr
    17835
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    310

    Smile Disgen 2021.1

    Nu finns Disgen 2021.1 för nedladdning och köp på DIS webb och i webbshopen. Om du inte redan har hört och sett om nyheterna i programmet så är några av nyheterna de här.

    Förnyat användargränssnitt, bland annat har alla ikoner arbetats om till ett modernt stilrent utseende. Men oroa dig inte över att inte hitta runt i Disgen 2021.1, alla ikoner har förklarande text som visas när musmarkören hålls över den.

    Några nyheter i punktform:
    • Nytt fönster för att välja person.
    • Släktöversikten kan nu också visas liggande, inte bara stående.
    • Fler möjligheter med kartan.
    • En att-göra-lista som underlättar i ditt arbete.


    Mer tänker jag inte räkna upp här utan hänvisar istället till några sidor med nyheter om Disgen 2021.
    Nyheter och kända brister i Disgen 2021
    Fördelar med att använda Disgen

    Du finner dessa sidor och mycket annan matnyttig information om Disgen 2021 på Handledningen för Disgen 2021.

    Du kan ladda ned Disgen 2021.1 för att testa under 30 dagar innan du bestämmer dig.

    Du kan köpa Disgen 2021 via DIS Webbshop.
    Mikael Winbladh - Verksamhetsledare DIS

  2. #2

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Kan Disgen 2021 komplett och korrekt hantera alla de interaktioner som en pekskärm möjliggör? Av speciellt intresse är hur 'tooltips' kan fås/visas vid användning av pekskärm.

  3. #3

    Kenneth Larsson
    Medlemsnr
    1340
    Inlägg
    2
    Nu blev det krångligt för mig - när man rättar notiser i personöversikten och går ner med pilen blir plötsligt familjeöversikten aktiv i stället. Har man många personer inmatade så rättar man uppgifter ganska ofta...

  4. #4

    Mikael Winbladh
    Medlemsnr
    17835
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    310
    Vi har inte haft någon som direkt har haft inriktningen att testa Disgen 2021 på en pekskärm. Vi har alltså inget direkt svar på hur den fungerar med pekskärm. Vi vet att standard saker som klick och dra och släpp brukar fungera men vi har inget stöd för avancerade 2 finger funktioner och liknande.
    Jag ska personligen genomföra lite tester inom kort.
    Finns det någon annan som använder Disgen med pekskärm?
    Mikael Winbladh - Verksamhetsledare DIS

  5. #5
    Om pekskärm o touchscreen är samma - så har jag det - har inte - vad jag vet använt någon funktion i Disgen (kanske stängt fönster på x)

  6. #6

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Hej Eva,

    kan du kanske förtydliga?

    Har du lyckats använda Disgen 2021 i full utsträckning, inklusive att få synliga 'tooltips', med enbart tangentbord och pekskärm (=touchscreen)?

  7. #7
    1. jag har en dator med pekskärm
    2. jag har inte använt det alls till Disgen (hade inte ens tänkt tanken)

  8. #8

    Mikael Winbladh
    Medlemsnr
    17835
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    310
    Hej

    Jag gjorde lite enkla tester igår kväll med min ASUS laptop med pekskärm och hur Disgen 2021.1 fungerade i den. Det var ingen omfattande och genomarbetat test utan endast lite slumpmässigt. Inmatning av text sker med tangentbordet.
    Jag kunde hantera fönster, knappar, rullister och andra liknande objekt på skärmen utan problem. Jag fick också fram "Tooltips" om jag stannade med fingret över knappen och var kvar med den där en stund.

    Ja, Disgen 2021 "fungerade" med den pekskärmen på den laptop modellen. Hur det fungerar med andra enheter och pekskärmar går det inte att dra någon slutsats om utav detta.
    Mikael Winbladh - Verksamhetsledare DIS

  9. #9
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Irriterande att man gömt undan menyn för att skapa en ny obesläktad person. Begriper inte vitsen med den special-sidan. Vet att man kan använda kortkommando, om man kommer ihåg det.

  10. #10

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Citat Ursprungligen postat av m17835 Visa inlägg

    Ja, Disgen 2021 "fungerade" med den pekskärmen på den laptop modellen.
    Intressant och synbarligen lovande.

    Disgen 8 och pekskärm samarbetade mediokert. Mina - fåtaliga - försök med Disgen 2019 och pekskärm har varit något mindre problemfyllda. Kanske Disgen 2021 - när den mognat och då anskaffats - blir värd att prövas igen.

  11. #11

    Mikael Winbladh
    Medlemsnr
    17835
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    310
    Du kan ha knappen "Skapa ny obesläktad person" i snabbmenyn uppe till vänster i namnlisten på Disgen 2021. Med den lilla nedåtriktade pilen kan du själv bestämma vilka knappar du kan se i det menyfältet. Läs mer på sidan om Menyer och navigering i Disgen 2021.
    Mikael Winbladh - Verksamhetsledare DIS

  12. #12
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Citat Ursprungligen postat av m17835 Visa inlägg
    Du kan ha knappen "Skapa ny obesläktad person" i snabbmenyn uppe till vänster i namnlisten på Disgen 2021. Med den lilla nedåtriktade pilen kan du själv bestämma vilka knappar du kan se i det menyfältet. Läs mer på sidan om Menyer och navigering i Disgen 2021.
    Ahh, tack, det var ju inte så svårt.

  13. #13

    Nils Ottervik
    Medlemsnr
    06401
    Ort
    Degeberga
    Inlägg
    42
    När du provade med pekskärm, använde du "on-screen" keyboard eller ett vanligt. Om on-screen, fungerade F-tangenterna som förväntat?

  14. #14

    Mikael Winbladh
    Medlemsnr
    17835
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    310
    Jag har inte testat med "on-screen" tangentbord utan endast med ett vanligt fysiskt tangentbord.
    Mikael Winbladh - Verksamhetsledare DIS

  15. #15

    Wilhelm Algotsson
    Inlägg
    48
    Innan jag möjligen kan jag komma att vilja skaffa Disgen 2021 finns följande frågor vars svar är av betydelse:

    1. Någonstans tror jag mig ha läst att en installerad Disgen 2019 raderas under installationen av Disgen 2021. Om så är fallet, varför, och finns något enkelt sätt att undvika en sådan avinstallation?

    2. Är databasens schematabell konstruerad så att en en 2019-databas kan hanteras av ett installerat 2021-program utan att konverteras?

  16. #16

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    587
    I samband med installation av 2021 kan man i ett val bestämma om 2019 skall avinstalleras eller behållas.
    2019 databasen "konverteras" i 2021 och kan sen bara användas där.

    Men det viktiga här är att det går bra att ha två versioner av Disgen samtidigt.

  17. #17

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Bara en komplettering till C-J Gustafssons svar ovan: "I samband med installation av 2021 kan man i ett val bestämma om 2019 skall avinstalleras eller behållas."

    I första fönstret vid start av installationen måste man markera "Avancerat". Då får man i nästa steg välja om man vill avinstallera tidigare version eller inte.

  18. #18

    Nils Ottervik
    Medlemsnr
    06401
    Ort
    Degeberga
    Inlägg
    42
    Det går att ha två versioner av programmet Disgen samtidigt OM och endast OM man samtidigt håller två separata databaser, en för vardera version

  19. #19

    Maria Gällman
    Medlemsnr
    59148
    Ort
    Glasgow, Scotland
    Inlägg
    3
    fick det att fungera med gamla versionen
    Senast redigerat av MariaPhoto den 2021-07-03 klockan 17:18.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •