Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Disbytutdrag

  1. #1

    Disbytutdrag

    Hej,

    Jag har ganska frekvent senaste halvåret skickat in bidrag till Disbyt. I omgångar har jag justerat utländska orter, inhemska orter, kompletterat med källor och i allmänhet försökt putsa min forskning med datum för död osv. så den ska vara så korrekt som möjligt. Så långt allt gott men återkommande i resultatet i B-filen kommer varning om att för- och efternamn eventuellt hamnat i fel fält. Det gäller en soldat och hans barn som använder varianter av efternamnet ”Victor”. Min gissning är att det syftar till det engelska ordet för ”Segrare”. Oavsett vilket så är det ett efternamn. Är det bara att acceptera att detta påpekande kommer varje gång man skickar in bidrag, ska man nämna detta för den som hanterar uppdateringen, kan man åtgärda detta på annat vis eller gör jag kanske en höna av en fjäder?

    Hälsningar
    Niklas

  2. #2

    Gunnar Bergstedt
    Medlemsnr
    5835
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    118
    Det finns ju vissa tabeller i vårt program som vi kör ditt bidrag i. Där är specat vad som kan tänkas vara ett tilltalsnamn, så du får nog leva med den anmärkningen. Det är inget vi Disbyt ombud kan styra.

  3. #3
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Betrakta det som ett tips. Men som inte är relevant fel i ditt fall.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  4. #4
    Tack, jag nöjer mig med det.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •