Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Text till Bilder i notiser

  1. #1

    Text till Bilder i notiser

    Om man lägger in en bild i notiser så hittar jag inget bra att tala om vad detta är, Dvs att det syns när man ser levnadsbeskrivningen, har provat at skriva på alla 3 ställena inne i notisen. Det enda som syns är sökvägen och bildnamnet.

  2. #2

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Text kan man bara för notisen Bild, Bokbild och Webbild
    Var man skriver Bild-text.jpg

  3. #3
    jo, men jag vill att någon typ av text skall synas i översikten i levnadsbeskrivningen

  4. #4

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Mitt tips är att ange bild-filens namn med vad som finns på bilden.
    Jag har många bilder och har lagt in undermappar i DgPic: Porträtt mors sida och använder här notisen Porträtt;
    Porträtt: Porträtt mors sida \ sen står bildfilens namn ;
    Morfars föräldrar - Olof Larsson 1847-1932 ungefär när han är 40 år gammal
    sen står filändelsen.
    Dessutom så står det ett + i högra kanten (betyder att det finns mera text i Fotnoten)
    Bild notis med ett Plus.JPG

  5. #5
    kan vara en variant.
    Just nu blir det - en textnotis ovanför - där jag skriver vad det är, känns mer flexibelt.
    (blev ett bakslag - försöker flytta det jag har lagt i arbetsmaterial in till notiser - o där kunde jag se vad det var).

  6. #6
    Vad menas med Bokbild och vad är skillnaden mellan Bokbild, Bild och Webbild?

  7. #7

    Bo Kleve
    Medlemsnr
    424
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    148
    https://www.dis.se/anvand-bilder står det:

    "Notistyperna Webbild och Bokbild går att använda samtidigt som Bild. Du kan markera en av varje som porträtt. Väljer du att skriva ut porträtt så väljer systemet vilket av dem som kommer att skrivas ut av de som är markerade som porträtt. I vanliga "pappersutskrifter" så väljs i ordningen Bokbild, Bild och sist Webbild. Vid utskrift av en släktpresentation för webläsare (Export till HTML) så väljs i ordningen Webbild, Bild och i sista hand Bokbild."

  8. #8

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Det är väldigt olika krav på en bilds upplösning beroende på om den ska visas på en bildskärm (mindre än 100 pixel/tum) eller om den ska tryckas i en bok (mer än 300 pixel/tum). Tanken med de olika bildtyperna i Disgen är att man i Disgen ska kunna ha registrerat en bild såväl för visning på bildskärm (HTML-export, webbild för att spara datamängd) som utskrift med hög bildkvalitet (bokbild). Valet gör man vid HTML-exporten respektive vid utskriften/PDF-genereringen. (Den gamla Bild får vi väl betrakta som en mittemellan-kompromiss-lösning som är mer generell.)
    Senast redigerat av Edgar den 2021-06-27 klockan 23:16.

  9. #9

    Bokbild

    Citat Ursprungligen postat av Edgar Visa inlägg
    Det är väldigt olika krav på en bilds upplösning beroende på om den ska visas på en bildskärm (mindre än 100 pixel/tum) eller om den ska tryckas i en bok (mer än 300 pixel/tum). Tanken med de olika bildtyperna i Disgen är att man i Disgen ska kunna ha registrerat en bild såväl för visning på bildskärm (HTML-export, webbild för att spara datamängd) som utskrift med hög bildkvalitet (bokbild). Valet gör man vid HTML-exporten respektive vid utskriften/PDF-genereringen. (Den gamla Bild får vi väl betrakta som en mittemellan-kompromiss-lösning som är mer generell.)
    Tack för utförligt svar. Så Bokbild är ett namn för en bättre bild, lämpad för utskrift.
    Jag vill ha med dödsannonser i Disgen och lägger bilderna i en undermapp till Dgpic och hämtar dem som webbild, finns kanske bättre sätt?

  10. #10

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Ja, det är helt OK att göra som du säger, vet inget bättre. Sedan är det upp till dig vilken notistyp du väljer för bilderna. Alla tre bildnotistyperna kan användas, det är inga krav på att en viss bildnotistyp ska innehålla en viss typ/upplösning på bilden. Det är upp till dig om och hur du vill särskilja bilderna. Jag har t.ex. inget behov av att skilja på bildtyper så jag använder bara notistypen Bild för alla mina bilder.
    Senast redigerat av Edgar den 2021-06-28 klockan 11:45. Anledning: stavfel

  11. #11

    Inger Amnefelt
    Medlemsnr
    10065
    Inlägg
    199
    Jag använder alla 3 , bild , bokbild , webbild på ett annat sätt.
    BILD = Bild som ska skrivas ut till ansedel , mm och exporteras till Webbsida.
    BOKBILD = Bild sok bara ska skrivas ut till Ansedel, mm.
    WEBBILD = Bild som bara ska exporteras till Webbsida.
    Detta för att i WEBBILD går det att formatera bildtexten med htlm koder.

  12. #12

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Smart. Men formatering av bildtexten med html-kod fungerar i alla bildnotistyperna och inte bara där utan även i fotnot till andra notistyper och i textnotiser.
    Senast redigerat av Edgar den 2021-06-29 klockan 21:18. Anledning: Tillagt "textnotiser"

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •