Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Redigering av orter fungerar inte i Disgen2021

  1. #1

    Krister Törnqvist
    Medlemsnr
    12481
    Inlägg
    10

    Redigering av orter fungerar inte i Disgen2021

    Jag exporterade de orter jag lagt in till en XML-fil, redigerade och sparade filen. Vid import får jag beskedet "Importfilen är inte en korrekt XML-fil". Gör flera försök med olika editorer, men resultatet blir detsamma.Till sist gör jag ett försök att importera den exporterade filen utan att öppnat eller editerat den, med samma resultat "Importfilen är inte en korrekt XML-fil".
    Har jag missat något eller har ingen annan heller lyckats?

  2. #2

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Krister! Jag gjorde också om du gjorde alltså i Meny > Orter > Exportera orter, valde att exportera alla egna orter, och de skulle exporteras för att återläsas i samma datamapp. Därefter importerade samma XML-fil, med valet att den är skapad i samma datamapp för att återläsas. Det gick bra utan problem.
    Provade också att i Ortsträdet, högerklicka på en församling, och exportera den och underliggande orter till XML, för återläsning i samma datamapp, redigerade namnen, och återläste XML-filen som att den hade skapats i samma datamapp, och ändringar gick in, snyggt och prydligt. Redigerade med Windows-programmet Anteckningar.
    Kanske har du missat att ange att den skall skapas för att återläsas i samma datamapp.
    Generell kan det lätt bli fel när man redigerar i en XML-fil, att man råkar ändra själva taggarna, så man måste veta vad man ger sig in på när man vill redigera ortsnamn via XML, och databasnycklarna i XML-filen får man ju inte ändra.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •