Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: PLACE HIERARCHY i Gedkom filen

  1. #1

    PLACE HIERARCHY i Gedkom filen

    Idag fick jag svarsfilerna för dispyt.

    I B-filen finns bl.a följande svar:

    Norberg\Tomas Fagerås, Frykerud, Kil, S, S? 1957F 49812 I2890
    Kil antages vara Frykerud/S (Man)


    Vad är det som antages ?.

    Data som orsakar detta är följande rad i gedcom:
    2 PLAC Fagerås, Frykerud församling, Kil, Värmland, Värmlands län, Sverige

    Hur avkodar man de olika delarna ?

    Jag har löst det hjälp med PLAC FORM som finns gedcom headern. I min fil ser det ut som:
    1 PLAC
    2 FORM Gård/Grannskap,Församling,Kommun,Landskap,Län,Land


    Så jag begriper inte felmeningen Kil antages vara Frykerud/S ?

  2. #2
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    Hur har du angett orten i Disgen, eller vilket program du använder?
    Rätt angivet är Fagerås, Frykerud (S).

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av m00707 Visa inlägg
    Hur har du angett orten i Disgen, eller vilket program du använder?
    Rätt angivet är Fagerås, Frykerud (S).
    Hur anger man kommun ?


    Använder inte Gedcom. Fungerar inte på linux. Gramps som jag använder matar jag in Gård/Grannskap,Församling,Kommun,Landskap,Län,Land med Gård/Grannskap som optionell
    För utlandet anges stad,land. Vad man matar in bestämmer användaren. Finns inte i programmet.
    Man får bygga upp en databas med Församling,Kommun,Landskap,Län,Land.

    Jag matar in det i gramps. Först väljar jag land. I Sverige kommer då valet till län. Efter län kommer landskap osv. Kanske verkar krångligt men det finns ett snabbsätt genom att söka på tex Fagerås. Finns fler träffar är det bara att välja.

    åter till min ursprungsfråga. Vad använder dispyt för PLACE HIERARCHY vid avkodningen utav GEDCOM? Gedcom har ingen default PLACE HIERARCHY utan man kan använda vad man vill. Det blir lätt virrvar. Bäst att ange det i gedcom header. Se mitt första inlägg. Om PLACE HIERARCHY existerar i gedcom. Använder dispyt det ?

  4. #4

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    587
    Det är bra att vara noggrann och detaljrik men jag tycker du använder ologiska kombinationer.
    Grundregel när man anger en plats är att gå från liten till stor eller från stor till liten.
    Enligt min uppfattning är församling kopplad till län, gärna gård, församling och län. Län kan uttryckas i länsbokstav, länsnummer eller som text med avslutande ordet län.
    Församling är inte unik i landskapsnivå, därför är län att föredra.
    En geografisk ort kan kopplas till kommun och landskap.
    För händelserna född, döpt, vigd, död och begravd bör man använda församling. I övriga fall väljer men församling eller ort beroende på vad som känns naturligast.

  5. #5
    Jag ställer om frågan. Det har inget med DISGEN att göra. Det är DISPYT som är produkten.
    Hur scannar dispyt gedcom filen när det gäller PLAC tag. Använder den PLAC.FORM taggen ?
    Om inte det finns någon PLAC.FORM tag vad använder programmet för default value for FORM ?

    Jag har ett klippt ut hur GEDCOM har tänkt sig detta: Gedcom har inte givit något default value for PLAC.FORM

    This shows the jurisdictional entities that are named in a sequence from the lowest to the highest
    jurisdiction. The jurisdictions are separated by commas, and any jurisdiction's name that is missing is
    still accounted for by a comma. When a PLAC.FORM structure is included in the HEADER of a
    GEDCOM transmission, it implies that all place names follow this jurisdictional format and each
    jurisdiction is accounted for by a comma, whether the name is known or not.


    Två frågor borde ge två svar.

  6. #6

    Janåke Gestblom
    Medlemsnr
    36899
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149
    DISBYT använder inte PLAC.FORM.
    Disbytombudet avgör om om ordningen ska tolkas som församling, län, land eller tvärt om.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Gestblom Visa inlägg
    DISBYT använder inte PLAC.FORM.
    Disbytombudet avgör om om ordningen ska tolkas som församling, län, land eller tvärt om.
    Tack för iinfo. Detta betyder att svarsfilerna innehåller en massa error som inte är fel utan tolkningsfel utav ombudet.
    Följd fråga: Var finns info om DISPYTs defaulta ordning ?

    Alla begränsningar som gedcom scanningen har vore bra att uppge.

  8. #8

    Janåke Gestblom
    Medlemsnr
    36899
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149
    Jag skulle inte kalla det tolkningsfel.
    Ombudet inspekterar gedcomfilen och bestämmer därefter en ordning som får gälla för hela filen.
    Förekommer olika ordning så blir vissa fel.

    Info om hur Disbyt tolkar gedcom finns inte publicerad vad jag vet.

    Varför envisas du med att kalla DISBYT DISPYT?

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Gestblom Visa inlägg
    Varför envisas du med att kalla DISBYT DISPYT?
    Sorry

    När det gäller plac ordningen är den entydig gällande svenska platser i min gedcom fil. Utlandet blir lite annorlunda.

    För info är den Grannskap,Församling,Kommun,Landskap,Län,Land.

  10. #10

    Janåke Gestblom
    Medlemsnr
    36899
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149
    Problemet med din ursprungsfråga är antagligen att du använder kommun i platsbeskrivningen.
    Disbyt använder inte kommun.
    Antagligen ser Disbyt Frykerud först och sedan Kil, som också är en församling i Värmland, före S och antar den första församlingen ska gälla.

  11. #11

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Om man vill vara omsorgsfull så introducerades kommun som administrativ enhet 1863. Då etablerades 'kyrklig kommun' som reellt svarar mot församliong och 'borgerlig landskommun', för att ersätta 'kytksocknen' med sockenstämma som beslutande organ.

    Dessa två förvaltningsorgan (kommunerna) hanterade ärenden inom samma geografiska område och styrdes av kyrkostämma respektive kommunstämma.

    Det är alltså oegentligt att tala om kommuner som plats för händelser som inträffat före 1863.

    Fram till 1634 var landskap ett begrepp med såvä reellt som formellt innehåll. De ersattes då av län vars gränser inte alltid sammanföll med landskapsgränser.

    Den enda kvarvarande betydelsen - om än liten - för landskap är att de utgör hertigdömen eller grevskap.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •