Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Namnnormering och -stavning

  1. #1

    Ronny Hägerman
    Medlemsnr
    58219
    Inlägg
    3

    Namnnormering och -stavning

    Jag ser att detta varit på tal i äldre inlägg, men jag provar ändå.

    Jag funderar på om det finns någon bra källa när det gäller normerade former av namn och även olika stavningsformer.
    Nu pratar jag inte om ett dokument i stil med släktforskarförbundets namnlista utan om något som är mera anpassat för datorer. (T.ex. ett excelblad med en kolumn för onormerat namn / alternativ stavning och en kolumn för standardiserat namn.)

    Om inte annat så borde DIS ha stött på behovet, det görs väl någon form av personmatchning för Disbytutdrag, RGD m.fl. där namnjämförelser rimligtvis ingår. Men jag gissar att det inte är allmänt tillgängligt i så fall.
    (Tyvärr har DIS och jag ganska olika syn på vad "datorstöd för medlemmarna" borde bestå av. Själv tycker jag att just sådana saker vore viktigt att utveckla och dela med sig av, men det kan kännas mera som att det är "Disgen AB" man är medlem i.)

    En svenskanpassad soundex-algoritm är också något som skulle vara till allmän nytta. Konstigt nog verkar ingen ha tagit fram en sådan, åtminstone hittar jag ingen information som tyder på det.

  2. #2

    Christina Claeson
    Medlemsnr
    38969
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    263
    Här finns lite information om normering och stavning
    http://files.arkivdigital.se/pdf_files/Namnlista.pdf

  3. #3

    Janåke Gestblom
    Medlemsnr
    36899
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149
    I Disbyt finns listor för hur för- resp. efternamn normaliserats.

  4. #4
    Det finns i RGD-projektet en rätt omfattande (om än inte helt färdig) databas avseende förnamn, som väl kunde öppnas för medlemmar (dock ej ändringsrätt). Därmed skulle ju databasen komma till någon nytta.
    Vad säger DIS om det?
    Databasen över efternamn är nog litet mera tveksam att öppna.

  5. #5

    Wilhelm Algotsson
    Inlägg
    48
    Om det var så att huvudparten av det arbete som gjordes (görs?) inom ramen för "RGD-projektet", finansierades av offentliga medel, så kan frågas: Vem äger rättigheterna?

  6. #6

    Ronny Hägerman
    Medlemsnr
    58219
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Gestblom Visa inlägg
    I Disbyt finns listor för hur för- resp. efternamn normaliserats.
    Var kan man hitta de listorna?

  7. #7

    Janåke Gestblom
    Medlemsnr
    36899
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149
    Citat Ursprungligen postat av RH7 Visa inlägg
    Var kan man hitta de listorna?
    Medlemmar som har full har full behörighet till Disbyt hittar listorna under Statistik/Normalisering av namn.

  8. #8

    Ronny Hägerman
    Medlemsnr
    58219
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Gestblom Visa inlägg
    Medlemmar som har full har full behörighet till Disbyt hittar listorna under Statistik/Normalisering av namn.
    Intressant. Jag är medlem (inloggad) och har gjort ett inskick, men något statistik-alternativ har jag inte. Hänger det på att det är mer än två år sedan jag skickade in? Det står inget om statistik under "Förmåner för de som skickat in lite mer" så det är ju synd att man inte får veta vad man missar i så fall.

    Capture.jpg

  9. #9

    Janåke Gestblom
    Medlemsnr
    36899
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149
    Full behörighet får man om man har minst 2000 personer inlämnat de senaste 2 åren.

  10. #10
    Janåke, finns det någon gräns med 2000 personer? Det ska väl vara nivå 6 med 1000 personer de senaste 2 åren, som är det du kallar full behörighet?
    https://www.dis.se/disbyt

    Hälsningar,
    Eva

  11. #11

    Janåke Gestblom
    Medlemsnr
    36899
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149
    Oops! 1000 personer ska det vara.

  12. #12

    Mikael Winbladh
    Medlemsnr
    17835
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    312
    Informationen om att medlem behöver nivå 6 för att nå statistiksidorna är nu uppdaterat på sidan https://www.dis.se/disbyt
    Det behöver också läggas in i texten på Disbyt under rubriken "FÖRMÅNER FÖR DE SOM SKICKAT IN LITE MER".
    Mikael Winbladh - Verksamhetsledare DIS

  13. #13

    Kjell Bristrand
    Medlemsnr
    17127
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av m17835 Visa inlägg
    Informationen om att medlem behöver nivå 6 för att nå statistiksidorna är nu uppdaterat på sidan https://www.dis.se/disbyt
    Det behöver också läggas in i texten på Disbyt under rubriken "FÖRMÅNER FÖR DE SOM SKICKAT IN LITE MER".
    Mikael, jag ser inte att det står något om att nivå 6 krävs för åtkomst till statistik, vare sig i beskrivning av fliken "Statistik" under MENYRAD eller under "För-, Efternamn och Socken" under SÖKNING. Jag ser det bara under "FÖRMÅNER FÖR DE SOM SKICKAT IN LITE MER". Det var inte lätt att hitta den informationen och jag hittade den bara genom att söka här i forumet och hitta denna tråd.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •